Waarom zo snel mogelijk naar hogere klasse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Waarom zo snel mogelijk naar hogere klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 20:05

Hoi, Haha!

Ik lees hier zo vaak dat mensen zo snel mogelijk weer een klasse hoger gaan rijden. Zodra ze genoeg winstpunten hebben zitten ze een klas hoger..... Waarom? Verward

Ik heb met meerdere paarden het B uitgereden met 19-20 winstpunten, het L met ook zoiets ect. Ik vind dat veel fijner, want de wedstrijd waarin je voor het eerst een hogere klasse moet rijden krijg je niet te lage punten. Dus ik ben zeg maar al M klaar in het L2. Dus die L2 proef is al lekker makkelijk. Knipoog

Maar ik heb de laatste tijd vaak de indruk dat mensen gewoon M1 of M2 (noem maar iets) gaan starten, zonder dat het paard/ruiter ervoor klaar is. Dan blijf je juist toch ongeloofelijk hangen? Scheve mond

Of ligt het aan mij dat ik dat de laatste tijd zoveel hier zie?

Tamara

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:15

Meestal stranden deze mensen al voor de Z. Alleen de gene die goeie beslissingen nemen en weten waar ze mee bezig zijn kunnen dit aan.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:20

Het is soms beter om snel over te gaan naar een hogere klasse. Sommige paarden ligt die hogere klasse juist beter. Bovendien word je dan omhoog gehaald door het niveau van de klasse, met andere woorden: als je tegen het niveau van de klasse aanzit, dan ga je vanzelf beter rijden. Met name als het probleem zit in het proeftechnische rijden. Overgaan terwijl een paard er absoluut niet klaar voor is heeft natuurlijk weinig zin, maar kan ook niet zoveel kwaad. Je haalt dan alleen niet zo hoge punten. Dan ga je vanzelf meer trainen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:28

Als je in België meedoet en je kan het niet aan...
Negatief saldo.
Verplichting om te zakken.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:35

En ik ga meestal (bijna) meteen over, omdat ik mn pony nog maar een jaar heb en ik er graag Z mee wil starten, dan heb ik haar namelijk zelf van helemaal niks(ze kon niks toen ze bij mij kwam) naar het Z gereden en dat is wel heel gaaf natuurlijk

zarko4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:37

ik rijd de B ook gewoon uit ............??waarom eigenlijk niet??

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:37

Omdat het te veel geld kost om extra wedstrijden te rijden. Ik train dan liever thuis door.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:58

Ik rijd het ook gewoon allemaal uit,heb B met 19 winstpunten vaarwel gezegd, en nu het L2 met zo'n 17 winstpunten (was onderhand tijd en wilde nog eventjes binnen wat wedstrijden kunnen starten in een nieuwe klasse. Daar kwam bij dat onze hele stal promoveert Knipoog alle B-ruiters L1 en de nieuwe ruiter gaat naar het B, dus kon ik niet achterblijven)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:59

Dat heb ik ook, dan maar liever even geen wedstrijden. Het kost wel elke keer 8 euro..dat vind ik nogal wat. En na ong. 15 proefjes (en 10 wp) heb ik het weleens gehad in een klasse..tenminste dat had ik in de B. Als het eenmaal lekker loopt in een hogere klase dan ben ik thuis bezig met de volgende klasse.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:57

Ik rij dan aangespannen, maar ik vind de L-proef stukken lekkerder om te rijden dan de B-proef. En het niveauverschil is maar heel klein.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:11

Met mijn vorige paard heb ik de B en L helemaal uitgereden, was trouwens nog de oude winstpunten regeling, met de M ben ik direkt overgegaan.
Nu met het jonge paard rij ik wel weer wat langer door. Puur om haar ervaring op te laten doen. En ik wil zeker weten dat ik in de L winstpunten kan rijden. Ik heb geen zin om eerst een tijdje aan te modderen in de L voordat ik een winstpunt rij. Mijn streven is wel om voor het buitenseizoen een keer L gestart te hebben, de reden die ik daarvoor heb is dat ze dan even iets meer haar aandacht bij mij heeft. Ze heeft verder nog geen buitenwedstrijden gelopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:21

mijn zus is met samsam elk seizoen een klasse hoger gestart, vooral omdat het weer een uitdaging is en je dat weer blij bent met een winstpuntje! Wel was hij wel steeds klaar voor de overstap.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:25

Ik rijd zelf bijna nooit mn punten vol, omdat mn pony beter loopt in moeilijkere proeven. Ik vind het ook niet erg om een tijdje lage punten te rijden, zo kan je wel de proeven lekker oefenen en weet je waar op gelet wordt.
Ik wil wel even zeggen dat ik met mn pony probeer de oefeningen van twee klassen hoger te beheersen voordat ik een klasse hoger ga. Ik ben nu M2, voordat ik naar het Z1 ga wil ik de oefeningen van het Z2 beheersen, dan tijdens het Z1 starten perfectioneren.

sheda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:41

En wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is -(bij de ponys) ----> je leeftijd
als je 18 wordt zul je moeten stoppen en als je dan voor die tijd nog in de Z wilt starten kun je niet alle klassen helemaal uitrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:46

Ik heb ook alles vol gereden, het ging mij snel genoeg. En was zo goed klar voor de volgende klasse.
En in 3 jaar (en daar zat nog pest en andere ziektes tussen en blessure tussen) van B naar Z gegaan.
En dat terwijl ik niet elke week ging en we hier zelden 2 proeven kunnen rijden. En dat vond ik meer dan snel genoeg.

Met springen ging het nog sneller en heb bewust toen het paard een hele poos thuis gehouden

Maar vele zie je overgaan als het nog niet gaat en dan naderhand klagen dat de jury scheel is Lachen

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:51

Ik heb vrij lang in de B doorgereden, dus heb de basis er wel echt in zitten, maar daarna ben ik ( tot nu toe, ben nu M1 ) elk seizoen een klasse hoger gegaan en reed elk debuut ( op mijn M1 debuut na, toen ik zelf drie keer verkeerd reed Bloos ) een winstpunt gereden. Bij mij speelt natuurlijk ook mee dat ik op een pony rijdt en over 2 jaar 18 wordt, ik weet dat er best meer in mn pony zit en dat wil ik er ook zoveel mogelijk uitrijden. Dus zou gauw ik denk dat we der klaar voor zijn, waarom blijven hangen?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:51

Ik ben 8 maanden geleden gestart, en ik heb geen enkele klasse uitgereden. Omdat het paard er al klaar voor was en ik ook.
Ik had ook wel in het B kunnen blijven en alle prijzen bij elkaar kunnen vissen, maar dan is het geen uitdaging meer. M1 vind ik veel leuker als de klasse B, waarin je eigenlijk allang klaar ben t voor een paar klasses hoger.

En met mijn vierjarige zou ik echt niet zo hard gaan als met Ixo, want dat is een wat moeilijker paard dat meer tijd nodig heeft.

(Please, vat dit niet eigendunkerig op Tong uitsteken:P Zo ben ik niet Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:59

Waarom eigendunkerig?
Als je er klaar voor bent, ben je er klaar voor.
Dat merk je ook wel aan je punten in een klasse hoger of dat klopte Lachen

Als mensen dat eigendunkerig vinden, vind ik dat eerder jalozie

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:59

Ik train mijn paard liever thuis door en ga dan een klas hoger zodra we er beide klaar voor zijn. Dan ga ik niet ook nog eens extra wedstrijden rijden terwijl ik toch al mijn punten heb om over te mogen.
Dat geld stop ik dan liever in extra lessen of in de wedstrijden in de hogere klasse.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:01

Veel te duur!
Net als een hoop anderen zou ik dan liever thuis doortrainen (ben nu gestopt). Misschien als ik een jong paard zou hebben wat nog moet wennen aan het wedstrijdgebeuren is het iets anders.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:05

Melanie15 schreef:
En ik ga meestal (bijna) meteen over, omdat ik mn pony nog maar een jaar heb en ik er graag Z mee wil starten, dan heb ik haar namelijk zelf van helemaal niks(ze kon niks toen ze bij mij kwam) naar het Z gereden en dat is wel heel gaaf natuurlijk

ik ook Verdrietig dus ik wil niet per se z halen maar M2 met wp Haha!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:13

ik ga in juni/juli verhuizen naar frankrijk en wil voor die tijd, zo hoog mogelijk zijn gestart......... dus ik ga gelijk door, alleen is ons probleem, dat mijn paard thuis helemaal goed loopt, en op wedstrijden wel eens loopt te klieren (schrikken in de hoeken etc...) maar dat gaat ook al een stuk beter.......en ik zie wel waar het schip strand.....

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:15

nou ik rij al 2 jaar B en ik heb er nu 8 dan dek ik als er 10 zijn dat ik naar de L1 gaat nietomdat ik het wil maar voor mijn paard is het anders niet leuk want hij wild owk wel eens wat anders doen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:21

Inderdaad te duur! Ik heb geen trailer dus huur er een voor € 22,50. Reken maar uit wat een wedstrijd mij kost... Daarom rijd ik ook bijna altijd twee proeven, en ga dus als ik 10 winstpunten heb niet nog meer op wedstrijd. Ik wil wel winstpunten halen, en als ik denk dat ik er niet klaar voor ben zal ik ook zeker niet gaan. Ik ben nu M1+7, maar thuis oefenen we ook al travers, wat appuymenten, eenvoudige galopwissels etc. Een aantal dingen gaan nu nog maar de helft van de tijd goed. Maar zodra ik ze op wedstrijd moet doen zijn ze hoop ik al redelijk bevestigd (en zoniet blijf ik nog even thuis).

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 01:31

Ik ga pas over als ik vind dat het paard er klaar voor is en ben zelf best wel kritisch. Heb er een hekel aan om op wedstrijd te gaan en daar een beetje voor banketstaaf rond te rijden en geen wp kunnen rijden. Dus bij mij ligt het eraan hoe goed het paard loopt.