Nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 23:14

Dag mensen,
Ik heb gehoord dat binnenkort de basisdressuurproeven worden omgegooid en hernieuwd. Bij deze proeven kijkt de jury niet zozeer naar stipt uitgevoerde oefeningen, maar meer naar het 'goedgaande, ontspannen' dressuurpaard. Wat vinden jullie van deze nieuwe ontwikkeling? Persoonlijk vind ik het erg goed, ik denk zo dat men dichter bij het eigenlijk doel van de dressuur komt. De proeven schijnen wat gemakkelijker te worden, maar zoals ik al zei gaat het niet meer zo om de kunstjes, maar om het paard als 'happy athlete'. Het in de krul gereden paard komt er dus niet meer zo gemakkelijk vanaf in de basisproeven.
Ik denk wel dat de nieuwe proeven ff omschakelen kost voor de ruiters, maar ook voor de jury's, dit vraagt natuurlijk een andere manier van beoordelen.
Wat vinden jullie ervan?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:34

Ik vind het opzich wel goed dat er meer naar de ontspanning enzo wordt gekeken. Maar ik vind dat je je paard zo goed aan de hulpen moet hebben staan om de oefening op het gewenste moment uit te voeren.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:35

tja..ik denk dat in de nieuwe proeven meer basis word gevraagt. als je z rijd heb ik weer liever dat het moeilijke 'kunstjes'zijn..maar als je een paard zelf moest beleren..dan liever niet

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:18

ik denk dat het een goed idee is
maar ik vraag me af of het uitvoeren ervan goed gaat.
Een heleboel jurieleden weten niet wat ontspanning en over de rug is als het over jureren gaat.
Dus dan moeten ook Alle met nadruk ALLE jurie leden goed bijgeschoold worden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:19

Alweer een topic hierover???

kwitnie schreef:
ik denk dat het een goed idee is
maar ik vraag me af of het uitvoeren ervan goed gaat.
Een heleboel jurieleden weten niet wat ontspanning en over de rug is als het over jureren gaat.
Dus dan moeten ook Alle met nadruk ALLE jurie leden goed bijgeschoold worden.

Gaan alle ruiters dan ook beter rijden? En/of betere instructie zoeken?

PS. Ik ben juylid...
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 16-01-05 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:21

Dat zou schitterend zijn, maar hoe gaan ze dat doen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:34

Mooie kreet hoor maar ik denk persoonlijk dat er in de praktijk geen barst veranderd. Nu is het nl. ook al zo dat een jury een goed uitgevoerde overgang niet op de letter hoger punt dan een slechte overgang op de letter. Een B en L ruiter hebben nu eenmaal duidelijkheid nodig in dat opzicht. De meeste B en L ruiters hebben nog niet een door dat een jury best de voorbereidingen van een oefening mogen zien en dat dit niet iets is wat je weg moet moffelen. Het heet niet voor niks B en L. In het M moeten overgangen ed minder progressief maar dat mag je ook verwachten van een meer ervaren combinatie.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:56

Ja nu heb je natuurlijk al dat je ergens tussen een letter een overgang maakt naar de galop in de B, en dat vind ik op zich wel goed, de jury mag idd de voorbereidingen zien naar je overgang en of je je overgangen ook correct en eerlijk rijdt.

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:28

KarinvdM schreef:

PS. Ik ben juylid...

Als de juries ze anders geen punten geven en het kommentaar goed onderbouwen zullen de ruiters die verder willen wel moeten.

Ik ben al bezig met het over de rug rijden en ik heb nog vaak gehad dat juries het verschil niet zagen.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:35

Hmm, als ik zo eens hier in de regio rondkijk, dan moeten de ruiters eerst maar eens gaan beginnen met het zoeken naar een andere instructeur. Afgelopen keer hadden wij wedstrijd en heb daar gezien dat erg veel ruiters kunnen gewoon niet zitten op hun paard/pony en dat ligt echt aan de instructie, want die hebben allemaal les van dezelfde instructeur .

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:12

KarinvdM schreef:

PS. Ik ben juylid...

Wat is een juylid dan weer Knipoog ?

Ik denk dat het wel een goede ontwikkeling is. Maar dat weet je pas zeker als het in de praktijk wordt uitgevoerd Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Ctal op 16-01-05 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:15

Ik ga eerst de bijscholing eens afwachten en kijken wat er nou precies gaat veranderen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:33

Als ze de jruy's anders zouden scholen, zodat ze het verschil zien tussen een nagefelijk paard en een in de krul getrokken paard, dan waren die nieuwe proeven niet nodig! Het probleem in de dressuur wordt veroorzaakt door zesjesjury's, spectakeljury's, loodlijnkijkers en niet door de jury's die echt kijken naar de manier waarop een paard gereden wordt. Jury's die een goedlopend minder talentvol paard meer punten geven dan een inelkaargetrokken supertalent, daar zijn er meer van nodig. De rijkunst moet meer beoordeeld gaan worden, niet het talent van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:36

Kylan, helemaal mee eens

Als de jurys eens gaan leren kijken wat van achter naar voor gereden is en ontspanning, dan waren er geen nieuwe proeven nodig.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:42

runningkawa schreef:
Kylan, helemaal mee eens

Als de jurys eens gaan leren kijken wat van achter naar voor gereden is en ontspanning, dan waren er geen nieuwe proeven nodig.

Ja, en met nieuwe proeven leer je een jury niet kijken!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:45

RK; En dat is juist de grap.
Ze kunnen die proeven wel veranderen, maar zolang de in elkaar getrokken paarden bovenaan blijven staan heeft het nog geen nut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:45

idd
maar maak dat de KNHS maar eens wijs

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:47

runningkawa schreef:
idd
maar maak dat de KNHS maar eens wijs

Dat krijg je idd niet voor elkaar. Ze zijn er van overtuigd dat het geen juryprobleem is. En toch vinden ze dat er te veel slecht gereden paarden in de hogere klassen lopen... Die proeven veranderen is echt pure onzin.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:03

kwitnie schreef:
Dus dan moeten ook Alle met nadruk
ALLE
jurie leden goed bijgeschoold worden.

Juryleden rijden zelf ook dus zouden horen te weten hoe met ontspanning en over de rug te rijden.

En alle juryleden worden ieder jaar 'bijgeschoold'. Niet dat dat veel voorsteld maar toch Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:04

Dat horen alle ruiters ook te weten

maar zie toch hele andere dingen voorbij komen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:13

Kylan schreef:
Als ze de jruy's anders zouden scholen, zodat ze het verschil zien tussen een nagefelijk paard en een in de krul getrokken paard, dan waren die nieuwe proeven niet nodig! Het probleem in de dressuur wordt veroorzaakt door zesjesjury's, spectakeljury's, loodlijnkijkers en niet door de jury's die echt kijken naar de manier waarop een paard gereden wordt. Jury's die een goedlopend minder talentvol paard meer punten geven dan een inelkaargetrokken supertalent, daar zijn er meer van nodig. De rijkunst moet meer beoordeeld gaan worden, niet het talent van het paard.

Ik stel voor dat jij zelf ook de cusus gaat doen op het moment dat je daar oud genoeg voor bent. Dan praten we daarna nog wel eens verder.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:46

Kylan schreef:

tuurlijk!!! OK dan! je moet iemand de schuld geven, niet waar Boos!
Mooie uit de BIT gequote uitspraak!!! de zesjes jury's staan synoniem aan al die zesjes ruiters!
Ga maar eens een keertje mee schrijven bij een wedstrijd, dan zal je wel anders praten en er achter komen, dat er in het algemeen bar slecht gereden wordt, inderdaad in elkaar getrokken knollen, maar hoe kom jij er bij om te oordelen en te zeggen dat juryleden dat soort paarden juist hoge punten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:57

6jes punten kan imo vaak niet anders
Daar zul je mij niet vlug over horen.

Maar jurys die alleen maar kijken naar het neusje eruit en meer niet, die zijn er teveel
Die niet letten waar de achterhand zit en wat over de rug lopen betekend.
Dat de ruiters de paarden omhoog in het front hijsen voor hen een goed plaatje geven. Dat kan ik niet begrijpen.

geeft soms indezelfde groep ruiters ook een enorm verschil van plaatsing de ene of de andere week. Ondanks ongeveer gelijke proef.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:29

WWWiske"]
[/quote]
Ik geef niemand de schuld, ik zie het alleen zo vaak gebeuren!!!!
[quote="WWWiske schreef:
Ga maar eens een keertje mee schrijven bij een wedstrijd, dan zal je wel anders praten en er achter komen, dat er in het algemeen bar slecht gereden wordt, inderdaad in elkaar getrokken knollen, maar hoe kom jij er bij om te oordelen en te zeggen dat juryleden dat soort paarden juist hoge punten geven.

Ik schrijf regelmatig bij dressuurwedstrijden. Het is zo vaak dat een jury gewoon een goed gaand paard niet herkent! Als er maar een krul in zit krijgt het punten, niet als er gereden wordt!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:30

WWWiske schreef:
Mooie uit de BIT gequote uitspraak!!! de zesjes jury's staan synoniem aan al die zesjes ruiters!

Aangezien dit wel gebeurt...

En als er bar slecht gereden wordt is dat geen 6 waard...