Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
amondi schreef:Ik moet er niet aan denken om er (nu) weer een klasse tussen te plakken. B is al erg eenvoudig en zelfs dan wordt er maar weinig gescoord. een B proef moet iedereen, die op wedstrijd wil gaan, kunnen lopen.
Wat zou je dan in de B1 willen zien? Net als bij de AB pony's, geen galop? Dat lijkt me een aanfluiting.
Citaat:Ik heb het grijze boekje gepakt, daarin werd idd B1 voor paarden gerede. Toch weet ik zeker dat ik direct in het B2 begonnen ben.
Poffie schreef:Gelukkig Lielle, vwb die nageeflijkheid! Trouwens die proefjes waren nog niet zo gemakkelijk, als ik me goed herinner, ik meen zelfs te herinneren dat er bij 1 proef bij B of E een volte 10 meter gereden moest worden en bij aankomst hoefslag in galop moest worden aangesprongen.....( B1). Misschien is het wel een idee, voor het wennen. Sommigen vinden de overgang B naar L1 moeilijk, anderen de overgang L1 naar L2!
idje schreef:Lielle schreef
Dat hing geloof ik af van de bond waar je reed. want in het nog oudere groene boekje (uit mijn ruiterjeugd)staat bij de B2, B landelijke ruiters.
Maar i.d.d. zo makkelijk waren die B2 proeven niet. Wat denk je van links-, rechtsomkeert met aangalopperen bij aankomst op de hoefslag?
Slangevolte met 3 bogen (die ouderwetse peervormige bogen, ik vind de nieuwe versie veel makkelijker) en tweemaal door een S van hand veranderen? En dat alles wel in draf doorzitten!
Heb ook niet beweerd dat het GIGANTISCH moeilijker wasCitaat:Kortom, wel iets lastiger maar niet gigantisch IMO.
Overigens waren er toen maar twee proeven per klasse, in de oneven jaren reed je de ene proef, de even jaren de andere. B2 paarden was L1 pony's en bij de NBVR kon je destijds nog L1 en L2 tegelijk starten voor wp'en.
joyce B schreef:even over die voltes 10 meter vroeger in B, ik reed onderlinge wedstrijdjes zo eind jaren 80 bein 90 met officiële proeven van 120 punten. Daar zat toch wel degelijk volte 10 meter in. Kan me nog heel goed heugen: A afwenden, tussen D en X volte halve baan links, tussen X en G volte halve baan rechtshihihihihi.
Citaat:In die tijd dachten we inderdaad dat in de B de pony's nog niet "aan de teugel" hoefden, en in de L wel. Je had toen B, L, M1 en M2, Z1 en Z2 als ik het me goed herinner. Pas later werd het opgesplitst in L1 en L2 toch? en voor de huidige periode kreeg je het gedoe met 5 in plaats van 10 winstpunten wat al weer teruggedraaid is.