snappen jullie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

snappen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:43

Ik was met een vriendin mee op wedstrijd.
Ze moest 2 proefjes rijden en hoopte dat ze haar laatste winstpunt zou binnen halen om over te gaan naar de L.
De eerst proef ging prima (165) de 2e ook (169)
Ze had haar winstpunten dus binnen maar als commentaar stond er bij dat haar paardje eigenlijk iets te hoog ingestelt liep en dat ze dat in de B liever hadden dat het paardje iets lager ingestelt liep...
Maar eigenlijk snap ik dat niet want als je dan richting de L2/M1 gaat willen ze graag zien dat je paardje wat hoger ingestelt is, dus wat deed mijn vriendin nou fout warom mag dat niet in de B?
iemand een idee?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:39

De juri kijkt naar hoe er gereden wordt in de B, niet naar hoe het later zou moeten zijn. In de B zitten ook oefeningen die er in proeven op hoger niveau niet meer in zitten.

Maar de punten zijn netjes, ze is er zo te zien niet op afgestraft. Het zal gewoon een tip geweest zijn Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:21

Het is niet afgestraft aan de punten te zien. Maar de jury zegt alleen wat hij ervan vind. En daar zijn ze voor.

InaTap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:34

Ik ben het met je eens... Blijft raar. Aan de andere kant is het wel begrijpelijk want laag ingesteld rijden moet ieder paard kunnen, B of M. Het is om te testen of het paard wel over zijn rug loopt. Gewoon een voorzorgsmaatregel zodat de paarden in de M opgericht lopen maar WEL over de rug

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:53

Ja de een wil het zo zien en de ander weer anders.
Maar ja aan je punten te zien ben je er niet voor afgestraft.
Dus keurt ze het niet echt af, aleen heeft ze waarschijnlijk gewoon zin gehad om wat te zeuren.
Trek je er maar niet te veel van aan.
Als je voor je gevoel goed heb gereden en je heb punten gereden dan was de jury het duidelijk met je eens.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:19

Zo ken ik ook iemand die in de B een prachtige uitgestrekte draf liet zien waar er middendraf gevraagd werd. Werd beloond met een 5 omdat dat niet is wat er gevraagd werd Lachen

Lees in het proevenboekje wat er gevraagd wordt in de B, en merk op dat oprichting inderdaad pas richting L2 en M1 belangrijker wordt. Overigens zullen de meeste juryleden zich er niet aan storen denk ik. Maar ja, het gaat om het principe.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:27

Ik vind dat niet vreemd. Het is mooi als je paard al wat meer kan dan het niveau waar je in start, dat is alleen maar handig voor wanneer je op hoger niveau rijdt. Maar in de ring mág je dat nog niet tonen.
Bij een Z2 kür op muziek staat aangegeven dat je niet onderdelen uit hoger niveau mag gebruiken. Dus al kan je paard series eners rijden, je mag het niet laten zien!
ik ken iemand die ervoor gediskwalificeerd is, zij had in haar Z2 kür 4 wissels (met wél 6 galopsprongen ertussen) op een volte gereden en de jury had dit als 'serie' aangemerkt. Niet terecht het juryoordeel, maar zo zie je maar, dat kan dus uitsluiting betekenen.

Nu zal het zo'n vaart niet lopen met een hoger ingesteld paard of een uitgestrekt ipv middendraf. Maar het is wel iets om over na te denken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:33

Ik vind het ook absoluut niet raar. In de B moet je paard nog helemaal niet opgericht lopen. Hij hoeft zelfs nog niet helemaal nagefelijk te lopen. Want als je paard te diep loopt, word je daar in de B zwaar op afgestraft. Ze zien liever paardjes die er wat tegenaan lopen, dan al helemaal opgericht etc. Dat hoeft nu nog helmaal niet.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:35

Ragne schreef:
Nu zal het zo'n vaart niet lopen met een hoger ingesteld paard of een uitgestrekt ipv middendraf. Maar het is wel iets om over na te denken.

En daar komt het principe van je aan de regels houden om de hoek kijken, want als je daar in de B al moeite mee hebt, zul je er in andere klasses misschien ook te licht over denken.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:50

Effy schreef:
En daar komt het principe van je aan de regels houden om de hoek kijken, want als je daar in de B al moeite mee hebt, zul je er in andere klasses misschien ook te licht over denken.

precies! dat is ook een onderdeel van de dressuur 'discipline'!

offtopic Effy:
leuk 'Beatles en de Buren' onderschrift heb jij trouwens...ook AedM fan?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:54

Ragne schreef:
precies! dat is ook een onderdeel van de dressuur 'discipline'!

offtopic Effy:
leuk 'Beatles en de Buren' onderschrift heb jij trouwens...ook AedM fan?

Sorry, ook ff offtopic: Fan is een groot woord, maar liefhebber zeker!

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:33

Ik kan het wel begrijpen, dat is gewoon de bedoeling van de B en is ook wat er gevraagd wordt, dus als je het anders doet is dat misschien wel mooier, of goed voor als je verder bent, maar het blijft zo dat dat niet is wat gevraagd word.
En als jij in de B je paard al op een M1 manier rijdt, gaat de jury er ook wel vanuit dat je je paard dusdanig onder controle hebt om hem ook wat anders te kunnen laten lopen.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een kwpn'er van 3 jaar oud, en als ik daarmee in de M zou starten zou ik ook allemaal commentaar krijgen, dat is net zoiets..

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:23

Als je ze op het begin leert laag te lopen, komen ze beter door de rug heen en zijn ze later veel soepeler! (die van mij loopt ook zo hoog maar ik ben gelukkig nu wel L2) Ze straffen je er niet op af (teminste mij niet Tong uitsteken )