ervaringen met je laten opwaarderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

ervaringen met je laten opwaarderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:42

Ik rijd nu een paard voor iemand anders. Dat paard is in zijn jeugd dressuurmatig goed doorgereden en toen ivm zwangerschap naar een andere ruiter gegaan en de springsport in gegaan.

Sinds een weekje heb ik 'm op stal en hoewel de eerste 2 keren even wennen was, zitten alle knoppen erop.
wbt oefeningen kan hij zo een z1 proef in.Ook de wissels kent hij en zelfs de passage doet hij (alleen daar is de ruiter niet goed genoeg voor Schijnheilig Schijnheilig )Zelf heb ik Z1 gereden maar geen winstpunt behaald.
Dus heb ik een mail gedaan naar de KNHS of ik niet meteen M2 mag starten met dit paard. IMO als de combinatie iets meer aan elkaar gewend is moet dat geen probleem zijn.
Nou mag ik dit paard dus alleen B of L1 starten omdat het paard zelf nooit hoger heeft gelopen Scheve mond

Wel mag ik schriftelijk opwaarding aanvragen en dan aangeven in welke klasse ik wel wil gaan starten.
heeft iemand dat al wel eens gedaan? Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:15

Gewoon een brief schrijven met je argumenten om in die en die klasse te starten op een rijtje en die opsturen.

Krijg je vanzelf antwoord van de KNHS

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:40

Inderdaad zoals Zep zegt. Ik heb met mijn ene paard opwaardering naar de Z1 gevraagd en met de ander naar de M1 en het is in beide gevallen verleend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:26

Vriendin van mij was met een jong talentvol paard L2 gestart, ze dacht dat ie dit had gelopen en dat zou de hoogst gemeenschappelijke klasse zijn. Kreeg ze later te horen waarom ze L2 gestart was (overigens met veel succes) want dit paard had maar L1 gelopen. Wist ze dus niet, maar ze had al diverse winstpunten en een hogere klasse beviel wel met dit paard, omdat ie dan wat meer oplette als bij een B of L1 proef. Had ze dus ook gezegd, kreeg ze als reactie van de KNHS: Nou, dan start je toch gewoon M1! Toen is ze dus direct M1 gestart.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:50

Daffodil is het ook gelukt.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:19

ja gewoon beargumenteren(is dat woord correct zo?hihi)

Oet startte ik ook in het L(later bleek dat het paard L+o,en dat betekent geen L) gelukkig startte ik mijn pony M paarden, dus toen mocht ik met ene B paard L springen, anders had ik het ook aangevraagd!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:23

Hoorde deze week van een jurylid dat hij het nieuwe reglement net binnen had gekregen.
Daarin staat dat je geen toestemming meer bij het KNHS meer hoeft te vragen.
Als je vaker in een bepaalde klasse bent gestart, zou je daar gewoon met een ander paard ook in mogen starten.
Het KNHS kreeg zoveel verzoeken dat ze het vrijgegeven hebben.
Je mag natuurlijk niet lager dan de gezamelijk klasse starten.

Dit zou ingaan per 1-4-05

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:30

ranna schreef:
Hoorde deze week van een jurylid dat hij het nieuwe reglement net binnen had gekregen.
Daarin staat dat je geen toestemming meer bij het KNHS meer hoeft te vragen.
Als je vaker in een bepaalde klasse bent gestart, zou je daar gewoon met een ander paard ook in mogen starten.
Het KNHS kreeg zoveel verzoeken dat ze het vrijgegeven hebben.
Je mag natuurlijk niet lager dan de gezamelijk klasse starten.

Dit zou ingaan per 1-4-05

dat meen je niet! Zou wel super zijn zeg.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:37

Dan kun je dus gewoon in de hoogste klasse waarin je als ruiter ooit gestart bent met een groen paard verder gaan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:12

Zou dat echt zo zijn? Klinkt soort te goed om waar te zijn.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:22

He? Die nieuwe regel lijkt wel opeens heel veel goed te keuren, lijkt me raar.

En hoe zou het dan zitten met versneld promoveren, mag je dan dus paar keer starten en dan doorgaan in de klasse waar je ZELF 'gebleven'was?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:32

Scum schreef:
Dan kun je dus gewoon in de hoogste klasse waarin je als ruiter ooit gestart bent met een groen paard verder gaan.

Zo is het niet helemaal.
Je moet meerdere keren in een bepaalde klasse met meerdere paarden wp hebben gehaald.

Dus minstens 2x L, 2x M enz.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:36

daarmee wordt die 10 wp'en regeling voor heel wat mensen totaal niet meer relevant Knipoog Twee keer L1 geweest = 1 B rijden en versneld promoveren naar het L1 etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:49

ranna schreef:
Zo is het niet helemaal.
Je moet meerdere keren in een bepaalde klasse met meerdere paarden wp hebben gehaald.

Dus minstens 2x L, 2x M enz.

Dus ik mag voortaan altijd M1 starten? (m1+10 met Haike en nu M2+1 met Oki). Of is dit voor pony's weer anders??

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:52

haike schreef:
Dus ik mag voortaan altijd M1 starten? (m1+10 met Haike en nu M2+1 met Oki). Of is dit voor pony's weer anders??

Het precieze weet ik er niet van Haike.
Dat jurylid en ik waren beiden aan het paardrijden dus hebben er niet echt uitgebreid over gesproken.
Wat ik weet is dat hij het zo heeft uitgelegd zoals ik het hier heb opgeschreven, maar of dat voor ponies nog weer anders is Verward

Misschien vind je op de site van de KNHS meer info, of je kunt ze even bellen

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:19

Zou iig wel een hele verbetering zijn OK dan!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 15:28

Aanvullende vraag. Stel ik ben zelf 2x M1 met wp geweest. Ik krijg een groen paard. Die kan ik dus meteen in het M1 starten.

Stel dat ik nooit een wp haal. Staat dat paard dan bij de KNHS geregistreerd als M1+0?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:04

volgens mij wel

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:15

Ja volgensmij ook Scum, als jij M1 hebt gestart met het paard dat daarvoor nooit wedstrijden heeft gelopen en je hebt geen winstpunt in de M1 gekregen sta je met dat paard geregistreerd als M1+0

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:22

Zoals eerder hierboven gezegd, mij is het dus inderdaad gelukt, stukje achtergrond: paard van 6 zonder wedstrijdervaring, ikzelf M1 zonder winst, maar ook een aantal paarden van de B tot de L2 gereden. Ivm cursus opwaardering aangevraagd om direct L1 te mogen starten, en toestemming gekregen. Anders had ik tussen nu en begin april m heel snel door de B en de L1 moeten racen, beetje oneerlijk t.o.v. je paard....

Ik zou zeggen gewoon proberen!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:23

Kleine aantekening: Als je dus bijvoorbeeld net als ik in een klasse gestart ben zonder winst te behalen, sta je dus niet geregistreerd als M1 + 0 hoor, dat is dus gewoon de L2 + het aantal behaalde winstpunten!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:05

En om hoeveel paarden zou het dan gaan? Ik heb 2 paarden in het L1 gehad (waarvan 1 ook in het L2, binnenkort moet de 2e eraan geloven) dus dan zou ik paard 3 meteen L1 mogen starten, en straks zelfs L2? Of moet je bijv. 3 paarden in die klasse hebben gestart?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:14

daffodil schreef:
Kleine aantekening: Als je dus bijvoorbeeld net als ik in een klasse gestart ben zonder winst te behalen, sta je dus niet geregistreerd als M1 + 0 hoor, dat is dus gewoon de L2 + het aantal behaalde winstpunten!

ik weet niet of dit klopt.. Ik heb toevallig laatst nagevraagd wat mijn paard nou precies gelopen heeft.. Hij heeft Z gesprongen zonder punten te hebben behaald Bloos! Maar staat nu wel als Z.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 20:40

knightloekie schreef:
ik weet niet of dit klopt.. Ik heb toevallig laatst nagevraagd wat mijn paard nou precies gelopen heeft.. Hij heeft Z gesprongen zonder punten te hebben behaald Bloos! Maar staat nu wel als Z.

dat klopt!!! maar ik kreeg ene L paard onder me kont(zonder wp) en ik reed bij de pony's Z
met dit paard mocht ik NIET L starten, omdat het paard geen punten had!!! oftewel het paard stond nog als B gereigistreerd(in mijn geval dan!!: omdat ik zelf nooit paarden had gestart!!)alleen Z ponys
maar omdat ik mijn Z pony M paarden gingen starten mocht ik opeens het L paard(eigenlijk dus gewoon B paard) wel in het L uitbrengen!!

het zijn erg maffe regels Schijnheilig

misschien is het wel wat als je bv 2x M bent geweest een groen paard meteen M starten, maar dan mag je dus ook gewoon versneld promoveren. ik ben alleen wel eens bang dat mensen er misbruik van gaan maken en hun paarden(voornamelijk de jonge beesten) naar de klote rijden en zelf flink op hun bek gaan! Bloos

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 20:49

reddytobias schreef:
ik ben alleen wel eens bang dat mensen er misbruik van gaan maken en hun paarden(voornamelijk de jonge beesten) naar de stinkmodder rijden en zelf flink op hun bek gaan! Bloos

Er geld uiteraard nog steeds een minimum leeftijd voor het paard voor het uitgebracht mag worden in de M of Z, t.w. resp. 4 en 5 jaar.

De leeftijd voor de Z mag wat mij aangaat weer net als vroeger naar 6 jaar toe, ik vind 5 echt te jong voor de Z, maar ja, wie ben ik Verward