Juryleden die eigen leerlingen jureren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurmuts

Juryleden die eigen leerlingen jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 15:40

Wat mij opvalt is dat bij ZZGP-wedstrijden er vaak juryleden zitten die een ring jureren waar eigen leerlingen in rijden.

Vervolgens kan het natuurlijk voorkomen dat die leerling ook nog wint Knipoog

Op zich allemaal te volgen en best mogelijk. Maar daarna staat er in de Paardenkrant of ander toonaangevend paardenblad in het verslag van de wedstrijd een uitgebreid jurycommentaar waarin wordt verteld hoe fantastisch de proef wel niet was.

Reglementair is het niet eens toegestaan om je eigen leerlingen te jureren, maar dat ze daar dan ook nog uitgebreid verslag van doen vindt ik niet kunnen. Er zitten meestal twee of meerdere juryleden, laat dat dan over aan je collega zou ik zeggen.....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:47

Ik vind het op dat niveau wel een beetje meevallen.
Doordat er twee jury's zitten is de sociale controle groot genoeg denk ik.

En meestal komt de jury bij C aan het woord in de pers.
Zolang de jury ZICHZELF maar niet ophemelt als trainer van de winnende combinatie vind ik het wel acceptabel eigenlijk.......

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:13

Vind ik ook.
Deze juryleden zijn professioneel genoeg om toch objectief de proeven te bekijken...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:39

Het MAG niet eens, je eigen leerlingen jureren. Laat dat dan aan anderen over. Zelfs in de basissport laten sommige jury's gewoon een leerling niet starten omdat ze die niet willen punten.
Daarna ook nog eens helemaal ophemelen vind ik een beetje arrogant. Op zich zouden ze natuurlijk professioneel genoeg moeten zijn, maar ik vraag me dat soms toch af...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:47

Kylan schreef:
Het MAG niet eens,

Het wordt in de hogere sport gedoogd.........
bij de ZZGP doen ze er OPENLIJK niet moeilijk over.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:44

Ik ben zelf ook al enkele keren gejureerd door mijn instructrice.
En ze jureerde heel netjes. Niet altijd een winstpunt gereden.
Ook wel een keer eerste toen ze mij jureerde, maar zolang de jury gewoon kijkt hoe je rijd en niet of je wel of niet haar leerling bent, zou er geen problemen mee moeten zijn.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:01

Ik vind dat het moet kunnen. Onze instructeur jureert ook heel vaak. Maar er zit 1 nadeel aan als je slecht rijd dan weet hij wat je kunt en zal hij je minder punten geven. Want hij weet wat je kan met je pony!!!! Onze rijinstructeur jureert altijd eerlijk soms een winstpunt som niet net als alle ander juy leden

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:13

Ik ben al een paar keer gejureerd door mijn eigen instruteur en ik moet zeggen, hij heeft het echt eerlijk gedaan.. hij heeft me gewoon beoordeeld als een ombekende... dus dat zit allemaal wel goed!!! *LOL*

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:43

Niet wat je kent, maar wie je kent is bij de ZZGP erg belangrijk

Wie is er al eens naar een ZZGP wedstrijd geweest en heeft een rubriek gevolgd en daarna de uitslag cq de behaalde percentages bekeken?

Regelmatig dat ik, en met mij meerdere collega's, je meent dat je naar een andere wedstrijd hebt zitten kijken! Het commentaar dan nog wat daarop volgt in de Paardenkrant is dan helemaal lachwekkend. Wat dat betreft spant de Paardenkrant de kroon omdat vaak juryleden en/of de ruiters worden geciteerd. Je moet dan ook zorgen dat je 06 bekend is bij de Paardenkrant of direct zelf een stukje inzenden. Plaatsing verzekerd!

Dit stuk wordt weer gelezen door de ander (nationale) juryleden die weer denken dat die beteffende combinatie toch wel heel goed is! Ofwel:

In het verleden behaalde resultaten bieden geen enkele garantie voor de toekomst, behalve bij dressuur!

Dit bovenstaande is echter een gegeven. Niemand dwingt om te gaan dressuur rijden. Totdat je zo goed bent dat ze je ook kennen en gebruik kan gaan maken van het bovenstaande. Dat moet je afdwingen. Zo goed rijden dat ze niet om je heen kunnen.

Heel langzaam gaat dat gebeuren en trainen we vrolijk verder want de meeste lol haal je uit de traning.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:51

bij ons is het wel al eens gebeurd dat een leerling van de jury mocht rijden in de ring waar hij jureerde en je zag het duidelijk aan de punten Scheve mond ze neemt les bij hem en voila ze stond vooraan. vond het eigenlijk niet kunnen,nu wordt er wel al meer op toegezien en gebeurt het steeds minder en minder Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:59

Het gebeurt vaker dan je denkt hoor. Eigenlijk mag het niet maar in de praktijk gebeurt het heel veel. Anders zou een jury nooit instructeur mogen zijn of andersom.
Ik ga binnenkort ook een lesje nemen bij een bekend jurylid, altijd makkelijk...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:01

laborah schreef:
Niet wat je kent, maar wie je kent is bij de ZZGP erg belangrijk

Wie is er al eens naar een ZZGP wedstrijd geweest en heeft een rubriek gevolgd en daarna de uitslag cq de behaalde percentages bekeken?

In het verleden behaalde resultaten bieden geen enkele garantie voor de toekomst, behalve bij dressuur!

.

OK dan! Absoluut helemaal waar. Helaas maar zo werkt het wel!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:19

Ik heb zelfs al eens op de kampioenschappen meegemaakt dat iemand werd gejureerd door de trainer, dat vind ik echt niet kunnen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:22

laborah schreef:

Die is echt BERESTERK.

En door de feiten gestaafd..........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:24

Het is zelfs een beetje zo dat het door de ruiters wordt OMGEDRAAID.......

Een aantal Z2-ruiters gaat lessen nemen bij ZZ/LT jury's, juist met de INTENTIE om dan meer punten te krijgen als ze een proefje moeten rijden ......... en daar is geen woord van gelogen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:30

CGJ12 schreef:
Het is zelfs een beetje zo dat het door de ruiters wordt OMGEDRAAID.......

Een aantal Z2-ruiters gaat lessen nemen bij ZZ/LT jury's, juist met de INTENTIE om dan meer punten te krijgen als ze een proefje moeten rijden ......... en daar is geen woord van gelogen.

Ach wat is daar mis mee?? Je lest altijd om te leren he CG??

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:30

tja, het kan ook niet anders. Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook een proefles nemen bij een Grand Prix jurylid. Nou zal die niet zo snel op mijn huidige nivo jureren en komt hij uit noord-holland. Bijna alles wat bij ons op stal lesgeeft jureert zelf ook, en dan kan zoiets weleens voorkomen. Het kan ook eventueel een nadeel zijn als je iemand als instructeur hebt gehad en gestopt bent met lessen daar. Ik ga er gewoon vanuit dat een jury proffesioneel is. En is dat niet jammer. Het blijft altijd een jurysport met oneerlijke mensen en meningen waar jij het niet mee eens kan zijn. Net als overal, niets aan te doen...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:53

Suzanne F. schreef:
Ach wat is daar mis mee?? Je lest altijd om te leren he CG??

Daar zit 'm nu juist de kneep.
Als dát de INTENTIE was, was er niks mis mee...........

Maar als de betreffende amazones daar alléén maar gaan lessen om meer punten te rijden bij die man/vrouw ............... wordt het verhaal héél anders!
(en dat geeft/geven ze ronduit toe tegenover collega-ruiters)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:01

CGJ12 schreef:
Maar als de betreffende amazones daar alléén maar gaan lessen om meer punten te rijden bij die man/vrouw ............... wordt het verhaal héél anders!
(en dat geeft/geven ze ronduit toe tegenover collega-ruiters)

Ach als ik geld genoeg zou hebben zou ik bij allemaal wat lesjes nemen en vooral degenen bij wie ik vaak in de ring zou rijden en vooral een hoop "kontjes kussen" en mensjes mee uit eten nemen en van voorname personen een paar paarden kopen en dan heb ik ineens TALENT...*tadaaa* Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:08

Suzanne F. schreef:
Ach als ik geld genoeg zou hebben zou ik bij allemaal wat lesjes nemen en vooral degenen bij wie ik vaak in de ring zou rijden en vooral een hoop "kontjes kussen" en mensjes mee uit eten nemen en van voorname personen een paar paarden kopen en dan heb ik ineens TALENT...*tadaaa* Haha!

Nou veel plezier dan.
Wellicht dat je met "andere middelen" nog wel verder komt dan met geld......

Blijf ik liever doorknoeien.
Als de "eindafrekening" komt wil ik niks te vrezen hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:10

Ik zei toch: ALS ik geld genoeg zou hebben. Dat gebeurt dus nooit. Haha!

Ik hobbel gewoon rustig verder.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:11

Suzanne F. schreef:
Ik zei toch: ALS ik geld genoeg zou hebben. Dat gebeurt dus nooit. Haha!

Toch een rare gedachte........... Scheve mond

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:14

Suzanne F. schreef:

Dat zou ik nou juist NIET doen ALS ik veel geld zou hebben.
Dan zou ik ze wel eens laten zien dat je er ook kunt komen zonder kont te likken en juist niet precies het schuitje mee varen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:19

Tja het is de weg van de minste weerstand he?
Ach het gras bij de buren is altijd groener. Ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb en bovenstaand verhaaltje zal voor mij nooit opgaan. Maar soms kijk ik weleens met een beetje, heeeeel klein beetje, afgunst naar deze mensen die het eigenlijk een beetje in de schoot geworpen krijgen terwijl ik in de kou loop te trainen met bloed, zweet en tranen (heel veel ja) elke dag...*snif* (nee ik doe niet sneu, zit in een maandelijks dipje, is zo weer over) Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:26

Suzanne F. schreef:
Tja het is de weg van de minste weerstand he?

Ach ja, dan duurt het maar wat langer en misschien kom ik wel helemaal nergens. Het gaat toch om de lol en ik heb gruwelijk veel lol in het rijden van mijn paardje.
Ik kan alleen maar wensen dat ruiters die het allemaal in de schoot geworpen krijgen er net zoveel lol aan beleven.