TE zenuwachtig.... tips zijn welkom :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pikolino

TE zenuwachtig.... tips zijn welkom :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 17:45

ik had vandaag selectie wedstrijd in bunschoten
(even om als voorbeeld te nemen)
en met losrijden liep hunter gewoon de sterren van de hemel maar als ik in de ring kom dan valt alles uit 1 en verziek ik gewoon zelf me proef! Verdrietig
ik weet oowk dat het door me zelf komt en ik oefen me proefjes echt heel vaak *lees; echt heel heel vaak*
maar blijkbaar helpt dat niet ik rij in de ring ook anders dan met losrijden ik wil waarschijnlijk te veel en te goed me best doen en dat loopt negatief uit....

wie herkent dit en wat doen jullie eraan?
tips zijn welkom Bloos

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:47

Hoe herkenbar Rolleyes Je weet dat ik ook heel zenuwachtig ben voor wedstrijden... als is het onderling ben ik nog zenuwachtig Nagelbijten / Gniffelen je hebt speciale pilletjes tegen erge zenuwen... bij mij helpt het wel... ik zal even opzoeken hoe dat heet!

En verder moet je denken: Wat heb ik nou te verliezen

makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 17:50

nee, ik verklaar je niet voor gek hoor margon Haha!
maar eem het is idd makkelijker gezegt dan gedaan je moet is weten hoe vaak per wedstrijd me mama me toespreekt doe rustig je gaat niet dood Tong uitsteken wat heb je te verliezen enz... en eigenlijk met gewone wedstrijden is het: als ik gegroet heb is het over.... maar met de selecties lijkt het wel of er een knop omgaat die zegt dat ik me proef moet verzieken ofzow
*als je begrijpt wat ik bedoel*

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:22

Misschien een keer horsconcours starten?

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:38

heej..
Ik herken dit wel een beetje.. Weet je wat je moet doen!! Gewoon rijden zoals je normaal doet! Gewoon denken van: Ik rijd hier alleen in me bak er is verder niemand die kijkt! (bij mij helpt het)
Ik wens je veel suc-6!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:00

Ik heb het ook heel erg gehad. Het helpt bij mij altijd als iemand me even aan het lachen maakt of zo. Dan ontspan je even en rijd je ook lekkerder. En idd gewoon denken "Ik ga lekker rijden, en dan zien we wel war het schip strandt." HC starten heeft niet zo veel zin, als je dan weer officieel start komt het net zo goed weer terug. Je moet gewoon naar binnen gaan met het idee dat je je best gaat doen, maar dat meer niet kan. En je niks aantrekken van een jury, je moet voor jezelf rijden.
Veel ervaring opdoen met proeven rijden (op wedstrijd) helpt ook. Als je het heel vaak doet wordt het minder eng.
Heel veel succes ermee.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 19:14

dankje wel allemaal
@kylan: ik rij "(beina)'' elke week wedstrijd... maar ik heb het eigenlijk heel vaak alleen op belankrijke wedstrijden zoals de seleties normaal heb ik oowk zenuwen maar als ik gegroet heb is het weer weg.... natuurlijk rij ik anders dan in de losrij ring dat zit me eigenlijk een beetje dwars dat je zo perfect met losrijden rijd en dan kom je in de ring.... *zucht*

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:44

Hoe herkenbaar Scheve mond
Vandaag ook, met losrijden liep ze super, lekker ontspannen en we gana de ring in, en ik fok me op, en zij reageert daar sterk op... en tja.. dan laten we punten liggen, zo stom.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:16

Hoeveel pnt had je dan?

Mjah ik heb t ook wel hoor..maar bij t inrijden loopt ie dan vaak ook niet fijn hah..
Maar gelukkig gaat het bij mij over zodra ik de ring inrij..en begin met de proef...Dan denk ik niet meer aan oohh zometeen ga ik af...maar dan denk ik alleen nog maar aan de hulpen die ik moet geven en aan de kant die ik op moet. Misschien moet je dat ook eens proberen, of dat lukt?

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:40

Ethelate schreef:
Hoe herkenbaar Scheve mond
Vandaag ook, met losrijden liep ze super, lekker ontspannen en we gana de ring in, en ik fok me op, en zij reageert daar sterk op... en tja.. dan laten we punten liggen, zo stom.

idd mijn pony reageert daar oowk heel erg op
terecht natuurlijk maar ik had 149 en 156 ik weet het net 1 winstpunt maar toch....
@ ctal: dankjewel ik zal er de volgende wedstrijd is op gaan letten: me hulpen enzo Scheve mond

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:48

Ik denk altijd van: Oké sb komt nu, wat zegt mn instructrice altijd..en dan probeer ik dat zo goed mogelijk te doen etc. Concentreer je op je proef en niet op wie er naar je staat te kijken ofzo, want daar werd ik iig altijd onzeker van. Nu merk ik het niet eens meer tot t einde van de proef.

Want jullie zijn wel n mooie combinatie voor hoever ik dat kon zien toen in Bunschoten sp!

mirchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:28

ik praat me zelf gewoon een beetje moed in als het ware, ik denk heel vaak: als ik nu zenuwachtig ga doen merkt me paard het ook en dan lukt het nooit, dusz gewoon rustig, en dat heel vaak doen, gewoon jezelf geruststelle. klinkt misschien gek, maar het helpt bij mij wel, ik had vandaag springwedstrijd, toen ik er net op zat was ik zenuwachtug maar ik begon da dusz te doen en toen ging het goed, ik was zelfs in het 1e parcours 4e en het 2e parcours 1e!!!! zo zie je maar en dat kwam niet door de evarenheid want het was m'n eerste springwedstrijd met me nieuwe paard!
ik hoop da tje der wat aan hebt, groetjes mirjam

Monieck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:34

ik ken het niet, maar ik denk dst je gewoon moet denken: ach, ik doe het voor de lol

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:48

Ctal schreef:
Ik denk altijd van: Oké sb komt nu, wat zegt mn instructrice altijd..en dan probeer ik dat zo goed mogelijk te doen etc. Concentreer je op je proef en niet op wie er naar je staat te kijken ofzo, want daar werd ik iig altijd onzeker van. Nu merk ik het niet eens meer tot t einde van de proef.

Want jullie zijn wel n mooie combinatie voor hoever ik dat kon zien toen in Bunschoten sp!

dank je wel

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:00

Ik ben ook altijd erg zenuwachtig, zo erg, dat m'n pony ook gestressd raakt en daardoor nogal is gaat staken.. Ook heel makkelijk middenin een marathonparcours..

Hoe moeilijk het ook lijkt, het helpt echt als je eerst voordat je de ring in gaat rustig een rondje stapt en een paar keer diep adem haalt en gewoon heel relaxed je eigen concentreren.. Dwing jezelf gewoon.. Bij mij helpt dat wel goed..

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:43

je moet gewoon denken...IK BEN DE BESTE!!!!!!!!!!

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:24

Misschien moet je niet : heel, heel vaak de proefjes oefenen. Want dan word je té gefocussed op iedere pas die je zet. Ik rij de proef hooguit 1 of 2 keer in de week voor concours en ga verder alleen stukjes eruit oefenen. Anders weet mijn paard ook al precies waar we bv gaan galopperen en doet ze dat al voor ik de hulp geef, dát kost je punten! Succes!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:33

Weet je wat bij mij super heeft geholpen, naar de sportpsycholoog gaan. Ze leren je omgaan met je positieve en nagatieve spanning, ontspanningoefeningen en nagaan hoe bij jou die negatieve spanning ontstaa. Het helpt echt!!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:35

Barbara_m schreef:
Weet je wat bij mij super heeft geholpen, naar de sportpsycholoog gaan. Ze leren je omgaan met je positieve en nagatieve spanning, ontspanningoefeningen en nagaan hoe bij jou die negatieve spanning ontstaa. Het helpt echt!!

mag ik vragen naar welke sportpsycholoog je bent gegaan?
en in welke porvincie?
het is idd mischien een idee

ook alle andere bedankt voor de tips!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:56

Ik ben naar Rico Schuyers gegaan, hij zit in Gelderland. Telefoonnummer kan je via de KNHS krijgen. Ik zal nog kijken of ik het ergens heb opgeschreven. Succes .

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:17

Bedenken wat het meest vreselijke is wat er kan gebeuren..... en probeer daar een grapje van te maken Haha!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:01

Ik was ooit ZOO zenuwachtig dat ik gewoon de hele proef tegen mijn pony heb zitten banketstaaf.. toen ging het heel goed: 177 pnt. Een vriendin van me gaf me als tip: gewoon 3x in de week 2 proeven rijden, dan heb je geen tijd om zenuwachtig te zijn.. Ik heb allang geen wedstrijd meer gereden, en als ik er nu alleen al aan denk voel ik het al kriebelen, ik hoef ook niet tegen de mensen om me heen te zeggen dat ik wedstrijd heb: dat hebben ze allemaal al gemerkt! Haha!:D:D:D:D:D:D:D
Maar verder als tip: blijf ademhalen, geloof in jezelf en in je pony!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 20:00

okeey bedankt

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:22

na de plaatselijke ruiterdag 1,5 jaar geleden heb ik geen dressuurwedstrijd meer gereden.
ondanks dat het paardje nog maar +- 3 maanden onder het zadel was haalden wij 157 punten, niet slecht zou je denken.
maar als ik toen niet stijf stond van de zenuwen had er zeker veel meer ingezeten.
mijn zenuwen zijn zo erg dat ik dat op alles afreageer.
op dat moment heb ik me erbij neergelegt dat dit dus niet was wat ik wilde.

nu gaan er een paar meisjes met mijn paardjes wedstrijd rijden.
en ik mag doen wat het leukste is. de paardjes klaarmaken voor de wedstrijd. *LOL*
zij blij en ik blij!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:30

Ik ken mensen die van te voren even een alcoholistisch drankje nemen om rustig te worden?! Misschien toch een iets te gewaagde tip?! Tong uitsteken