Met zadel op in de trailer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yatoucha83

Met zadel op in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 14:48

hoi

volgende week zaterdag heb ik een onderlinge dressuur. het is van onze stal zo'n 5 a 7 minuten rijden met de trailer.

nu zit ik erover te denken haar thuis op te zadelen en in te laden en dan dat ik haar daar niet meer hoef op te zadelen, ze is nogal heel erg sterk en dramt vreselijk door! zo bespaar ik mezelf wel een hoop gevecht, maar is het verstandig voor mijn zadel? kan er iets gebeuren?

ze is een merrie van 1.48m en staat in een anderhalf paardstrailer. ze is best druk op de wagen, maar het gaat goed zolang ze hooi heeft!

groetjes leonie

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:02

Ik deed vroeger mijn moeilijke paard ook altijd al met zadel en hoofdstel aan op de trailer. Zorg er wel voor dat alles goed vast zit en draai je teugels vast, en je zadelhoes over je zadel als bescherming.
Bij mij is er nooit wat verkeerd gegaan, ideaal is het natuurlijk niet maar elke keer op het wedstrijdterrein met je paard in gevecht zijn is ook geen pretje. Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:03

Er kan altijd wat gebeuren natuurlijk. Je zadel kan flink beschadigen tijdens een rit in de trailer, hoe kort die dan ook mag duren. Ik ben er dan ook niet zo'n voorstander van. Maar als het opzadelen op wedstrijd terrein echt zo'n probleem vormt als jij zegt, kun je het altijd proberen om je paard met zadel op in de trailer te zetten. Als je paard vrij rustig is in de trailer en misschien ook een deken op heeft (over het zadel) dan hoeft er natuurlijk geen probleem te zijn.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:09

Als het paard de trailer goed gewend is en het zadel goed gewend is, dan zie ik geen enkel probleem. Mijn paard zadel ik altijd op voordat ik wegga. Op het concoursterrein is dit nauwelijks meer mogelijk, dan heeft hij zoveel energie dat ik er gewoon zo snel mogelijk op moet zitten. Ik doe dit al vijf jaar, en mijn broer deed dat voor mij al een aantal jaar met hem, en het heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Ook met de andere paarden (en dat zijn er toch wel een aantal) die in de loop der jaren onze stallen bevolkt hebben hebben we het altijd zo gedaan. Er is nog geen krasje extra op onze zadels gekomen. De paarden hebben er ook geen last van, ze lopen altijd vrijwillig de trailer op, dat doen ze niet voor niets. Laat wel de singel wat losser, en doe een dekentje over je paard. Het hoofdstel doe je in de trailer om, en daar kun je haar ook even aansingelen. Succes!

Monieck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:13

ik doe het niet, ik ben bang dat het zadel kapot gaat of mijn pony zich bezeerd

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:22

Ik zou het gewoon doen, maar in geval van nood breekt een hoofdstel makkelijker dan een halster. Dat kan soms wel een voordeel zijn.
Ik zou de raad van Venetia zeker overwegen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:34

Ik zou het in deze situatie ook doen, maar wel proberen van te voren!!

Anders sta je vol met stress op je wedstrijd als het misloopt ofzo.

Maar inderdaad, deken/zadelhoes over je zadel ter bescherming. En 1,5paardentrailer is vrij ruim, dus het zou moeten kunnen.

Jij kent je paard het beste!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:59

ik doe het altijd, omdat hanimo zo sterk is tijdens het zadelen en als ik alleen ben is het welnet zo handig en ik doe er altijd een delen overheen en er isnog nooit wat gebeurd

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:18

Wij doen het met lessen ook regelmatig, zadelen het paard voor die tijd op en zetten haar dan op de trailer. Met wedstrijden heb ik dat nog nooit gedaan maar met les doen we het wel en het bevalt me prima.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:27

ik doe het niet te riskant,er kan altijd wat mis gaan dus ik zou het niet doen

Jolanda89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:46

Ik deed het eerst met les ook altijd. Het zadel dan. Nooit wat mee gebeurt.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:19

Ik doe het ook altijd naar de les. Ik ga dan vaak alleen, en vind het niks om bij de les in mijn eentje een paard op te moeten zadelen terwijl ik hem daar niet goed vast kan zetten.

Wedstrijden zijn voor mij meestal verder weg en dan gaat er altijd iemand mee. Maar in jou geval zou ik het ook doen. 's Zomers een zadelhoes gebruiken, 's winters een zweetdeken over je zadel. Je teugels opknopen en halster over je hoofdstel heen.

Succes! OK dan!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:21

Ik doe het nooit, echt zonde van mn zadel als er wat gebeurd

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:05

Ik ben veel te bang dat mijn zadel beschadigt, anders zou ik het wel doen.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:09

Wij doen het ook altijd, er is nog nooit iets gebeurd...

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:47

Misschien een domme vraag, maar waarom ga je er niet rijdend heen? Dan heb je daar het gezeur niet me opzadelen en je pony hoeft ook niet met zadel op de trailer in. Ik zou bang zijn dat mijn zadel beschadigd zou worden. (Vooral tijdens het in- en uitladen.)

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:11

ik deed dat bij mijn pony vroeger ook altijd.. heel handig!
Ik deed er wel altijd een zweetdeken overheen, en in de zomer een zadelhoes..

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:39

Ik zou wat doen aan de opvoeding van je paard. De mijne komt ook overactief de trailer af, maar ze heeft gewoon te luisteren.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:54

Ethelate schreef:
Ik zou wat doen aan de opvoeding van je paard. De mijne komt ook overactief de trailer af, maar ze heeft gewoon te luisteren.

Dit is wel erg makkelijk gezegd. En beter stress op ander terrein voorkomen, dan daar voortdurend kwaad te worden omdat het paard niet stilstaat. Dat zie ik veel gebeuren. En het dan raar vinden dat hij na tien schoppen de volgende keer de trailer niet meer opwil. En dan natuurlijk weer boos worden! Boos! En mederuiters stuiven om je heen. Ik heb het al een keer gehad dat ik mijn paard op concours aan het afzadelen was, en dat iemand gewoon tegen mijn paard aanreed. Mijn paard schrok en mijn zadel vloog door de lucht. Gelukkig was de boom niet gebroken. Dáár beschadigde mijn zadel nou wél van!
Sorry, maar dan kun je je paard beter thuis opzadelen.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:09

*mandy schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom ga je er niet rijdend heen? Dan heb je daar het gezeur niet me opzadelen en je pony hoeft ook niet met zadel op de trailer in. Ik zou bang zijn dat mijn zadel beschadigd zou worden. (Vooral tijdens het in- en uitladen.)

Omdat ik dan heel erg lang onderweg ben, ik dan over een provinciale weg moet, en het donker is in de winter....

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:14

Venetia schreef:
Dit is wel erg makkelijk gezegd. En beter stress op ander terrein voorkomen, dan daar voortdurend kwaad te worden omdat het paard niet stilstaat. Dat zie ik veel gebeuren. En het dan raar vinden dat hij na tien schoppen de volgende keer de trailer niet meer opwil. En dan natuurlijk weer boos worden! Boos! En mederuiters stuiven om je heen. Ik heb het al een keer gehad dat ik mijn paard op concours aan het afzadelen was, en dat iemand gewoon tegen mijn paard aanreed. Mijn paard schrok en mijn zadel vloog door de lucht. Gelukkig was de boom niet gebroken. Dáár beschadigde mijn zadel nou wél van!
Sorry, maar dan kun je je paard beter thuis opzadelen.

Daar heb je wel een punt, maar mijn ervaring is dat je op alle concoursen wel een rustig plekje kunt vinden om op te zadelen. In heb begin stond Patos ook op haar achterbenen rondjes te draaien, nu kun je haar bij wijze van spreke los laten staan. Ik zou namelijk alleen het zadel op durven laten bij korte ritjes, terwijl ik momenteel toch ook vaak wat verder weg rijdt. En reken maar dat ze door haar gekke gedrag de eerste paar keren een schop onder haar kont heeft gekregen toen ze zich zo druk stond te maken, en bang voor de trailer is ze er niet van geworden, ze loopt er los op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:14

Deed ik ook. Op kleine stukjes kan het geen kwaad je zadel al op te doen. Wel redelijk goed aansingelen zodat je zadel niet gaat schuiven. Daarover een dikke wolle deken doen en je zadelhoes op laten voor eventuele beschadigingen. Mijn vorige paard moest ik zo wel vervoeren omdat hij anders bij de vereniging flipte van heetheid.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:17

RanouK schreef:
Ik zou het gewoon doen, maar in geval van nood breekt een hoofdstel makkelijker dan een halster. Dat kan soms wel een voordeel zijn.
Ik zou de raad van Venetia zeker overwegen.

je zet je paard tog niet vast aan zijn hoofdstel... Verward

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:27

heej

ik zadel mijn pony ook wel eens op als ik wegga met de trailer, of ik zadel in de trailer op. maar als ik jou was, het is wel slim om iets over het zadel heen te leggen, een deken of zadelehoes ofzo.
suc6 met je wedstrijd!

doeidoei martine Schijnheilig

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:46

Ik neem Romanoff altijd opgezadeld mee. Er is nog nooit iets gebeurt met mijn zadel...