"plakkende" paarden op wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatie

"plakkende" paarden op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:24

Sinds kort nemen we de driejarige van mijn zusje wel eens mee op training en wedstrijd, zodat ze wat kan wennen aan nieuw terrein en andere paarden. Maar als mijn paard dan weg moet van de trailer begint hij te hinniken en stopt eig niet meer tot hij terug is. Ik vind dit best vervelend, omdat hij dan superafgeleid is en ik niet normaal kan inrijden, in de proef is hij dan ook heel erg druk en gauw afgeleid. Is er iets te doen aan dat plakken of ben ik gedoemd om het uit te zitten...

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:26

Neem je de pony elke keer mee of niet?

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:36

nee, op training wel regelmatig (soms slaan we wel een week over) maar op wedstrijd gaat ze eig niet zo vaak mee. Enerzijds omdat we ze niet willen overdonderen, maar anderzijds ook omdat ik niet elke wedstrijd voor niets wil rijden omdat zij erbij is.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:44

mm tja paardjes die vriendjes zijn zorgen vaker op deze manier voor wat overlast... Ik zou ook niet precies weten wat je eraan kunt doen. Misschien dat ze na een tijdje er vanzelf aan wennen en stoppen met hinniken en doen?

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:51

ze blijven echt wel drie kwartier aan de gang, het probleem is ook dat zij àntwoordt, hij roept en zijn hinnikt dan ook nog es terug, wat hem natuurlijk nog meer opjut. Is er dan echt niets wat ik kan doen om ze ermee te laten ophouden? Het is gewoon stikvervelend, hij is zo gauw afgeleid en heel erg druk dan, terwijl hij normaal zo'n koele kikker is.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:52

dit had die van mij in het begin ook, maar komt vanzelf goed, flink aan het werk houden Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:01

Gewoon laten hinniken, dat houdt vanzelf op. Hij vind het waarschijnlijk heel spannend om mee te gaan en wordt daar druk van. Als je begint met rijden moet je de teugels gewoon lang laten en eerst laten lopen. Niet terug nemen, zo kan je paard eerst kijken wat er allemaal is. Als je gelijk aan de teugel wilt dan heeft je paard ook zoiets van: Ohh ze pakken me gelijk kort, wat mag ik niet zien??? Gewoon lang en laat eerst alles maar zien.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 12:19

denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt. Het is niet zo dat hij altijd zo druk is en nog drukker wordt als zij erbij is. Normaal is hij echt een koele kikker, niet echt druk, gewoon lekker braaf op verplaatsing, en helemaal niet snel afgeleid. Maar als zij erbij is, is er gewoon geen land met hem te bezeilen. Hij is zo druk bezig met uit te zoeken waar zij is, dat hij gewoon niet meer op mij let, en als ik hem dan met lange teugel laat stappen, krijgt hij ineens ambities om raket te worden. En dit kan echt wle drie kwartier aanhouden. Op training vind ik dit niet zo heel erg, mar op wedstrijd weet ik al vantevoren dat ik voor niets rij als zij erbij is. Hij is zo druk en ongelooflijk voorwaarts dat ik maar amper een volte kan rijden. En ik ben dat eig wel beetje beu, zou graag iets willen doen waardoor hij toch wat meer op mij let.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:26

Meer en veel overgangen rijden, waardoor hij wel gedwongen op jou te moeten letten. Dit zou ik tenminste doen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:39

Herken het probleem, mijn pony is precies zo, koele kikker, maar weg bij zijn vriend is het hinniken en druk doen.
Wat ik eerst probeerde wat elke keer weer rustig maken, boos worden, vaak ook de veel teugels erbij, dat helpt allemaal niet, wat wel helpt is bezig houden.
Negeer hoe hij loopt en concentreer je alleen op de figuren en overgangen, rijd er veel en zorg dat hij constant met zijn aandacht bij jou moet zijn.
Je zult vanzelf zien dat hij dat uiteindelijk zich meer op jou gaat concentreren.
Bij mijn pony wil het zelfs positief uitpakken, alle energie wat op zou gaan in het druk doen zet hij in om lekker te showen tijdens mijn proefje.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:27

Hmm, bij mij was dat ook een nadeel! In het begin dat ik op wedstrijd ging, reed een vriendin van me altijd mee met haar paard. Met inrijden reden we vaak samen in de bak, dan was er niets aan de hand. maar zodra haar paard of ik wegging, hinniken en draaien enzo... Vet irri... Nu ga ik alleen op wedstrijd en is er niets aan de hand.
Ik zou niet weten wat je er aan moet doen, ik heb zelf ook al van alles geprobeerd, nix hielp...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:32

ja, ik had een poos geleden ook last van n plakker,,,
ik reed rustig heel mooi mn proefje,, was ongeveer halverwege,,

komt er in een x een eigenwijs paard van de ring naast mij naar me toe stormen tot 3 x toe..
heel vervelend, maar ik was toch nog 4de van de bijna 30 geloof ik.. dus heb er uiteindelijk weinig last van gehad...

ik kon er achteraf wel om lachen, alleen vonk t een beetje raar dan ben je aan t uitstappen en zij ook stapt ze naast je en ze zegt niet eens sorry, ze keek me alleen een beetje dom arrogant aan.. naja ze zal er wel van gebaald hebben

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:26

Ik ken het, toen wij de jonge pony meenamen naar wedstrijdjes (zijn redelijk snel begonnen met gewoon rijden, enkel een onderlinge een onbekende bak laten zien, en dat was totaal NIET interessant bleek toen. Daarna nog een onderling wedstrijdje gereden, dat ging ook goed...) stond ze ook constant te hinniken, en ook als z e niet mee mocht en de rest van de ponies weggingen van stal begon ze te hinniken. Dit is nu veel minder geworden, ze hinnikt nog wel wat, maar niet meer zo erg. Ze staat ook nog niet alleen op de vrachtwagen, dan wordt ze gek. MAar als het goed is wordt dat steeds beter, naar mate ze ouder worden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:03

Mijn vroegere pony had ook een maatje, zijn broertje. Die 2 waren onafscheidelijk, zodat zowel ik en de ruiter van zijn broer meerdere malen het concoursterrein zijn overgevlogen omdat 1 van de 2 ineens besloot dat hij zijn vriend miste. Ook riepen ze elkaar constant. Maar dit ging na een half jaar regelmatig op wedstrijd gaan gelukkig vanzelf over.

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:46

ja hier meld jip is aan als plakkende pony aan rikky.. altijd als rikky eerder de trailer uitmoet gaat ie naar achter beuken, hinniken etc.. op een gegeven moment houdt het vanzelf op hoop ik altijd maar.. en altijd hinniken naar elkaar als ze weer bij de trailer zijn...

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:08

ik heb ook een pony en sindsdien hij bij iemand anders op stal staat, heeft hij daar ook een hele grote vriend gekregen. HIj heeft zelfs zijn stal gemold! maar as het paard een tijdje weg is, is het beter. ook werkt het als je erbij blijft, maar het is ook niet ideaal om de hele tijd bij dat paardje te blijven.ik denk dat het over een tijdje wel minder word. succes! OK dan!

-xx- martine. Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:39

Eén van mijn paarden heeft er ook extreem last van, vooral op buitenwedstrijden... Ze steigert en is helemaal over de toeren, totdat ze weer bij haar maatje is. Tot nu toe heb ik er helaas niks aan kunnen doen en heb ik haar niet meer outdoor gestart, omdat het gewoon te gevaarlijk is... Verdrietig