pony springt niet in de springring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

pony springt niet in de springring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 17:59

Haj,

ik spring nu ongeveer een half jaar met mijn pony, en ik heb nog geen een winstpunt....
Thuis springt ze echt ALLES!!!!!!!
En op wedstrijd met lospringen ook, totdat ze de ring inkomt, dan gaat ze al langzamer lopen, ze weet gewoon waar hindernis een is, en ze wil er al niet eens naartoe.....
Dit doet ze vooral buiten, op de clubkampioenschappen ben ik 2x 4e geworden, dat was binnen dit jaar en vorig jaar....
laatst heb ik weer binnengesprongen, en toen ben ik tot hindernis 5 gekomen, die oxer vond ze toch wel een beetje erg breed, dus daar is ze ook voor gaan staan, toen mocht ik daarna nog een hindernis springen, waar ze met een goed tempo overheen ging, hebben jullie misschien tips, want ik ben van plan om te stoppen met springen en lekker te gaan dressuren Scheve mond

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:36

ik zou zeker niet stoppen!
probeer je zelf te overtuigen dat je moet en zal over die hindernis heen komen!
ben je niet te zenuwachtig als je de ring in moet? omdat ze het niet doet denj je waarschijnlijk dat ze het zoiezo niet doet... probeer dat van je af te zetten en dan gaat het misschien veel beter!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:19

He! Vooral niet gaan stoppen hoor. Misschien is het eens een idee om een oefenparcours te gaan springen, dit kan vaak bij maneges, ook buiten of bij hele goede ruiters die thuis een parcours (springtuin) hebben staan. In zo'n parcours kun je net zo lang proberen totdat je alles gehad hebt. *LOL*

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 20:34

zenuwen heb ik niet echt, maar een klein beetje eigenlijk, het kan zijn dat ze dat voelt, maar ik baal er gewoon welleens van, thuis springt ze werkelijk alles, maar als ze de ring inkomt niet meer, eigenlijk heb ik de zenuwen meer met losspringen, en dan springt ze ook alles.

Een oefenparcours, daar ben ik ook al heengeweest, in Ermelo, maar bij mij in de buurt is dat vaak binnen, en dan springt ze zowieso al beter, toen sprong ze ook alles, tijdens dat oefenparcours.

Met springen gaat ze wel vaak hard, kan het misschien daar aan liggen, dat ze er snel overheen wilt, en dan in het parcour het helemaal eng vind??
misschien een beetje domme vraag, maar je weet het maar nooit...
De laatste tijd gaat dat wel wat beter, dat hard gaan, ze springt al een stuk rustiger..

Met springen stoppen vind ik ook zonde, ik vind het juist zo leuk..
Maar ik deel mijn pony samen met mijn zusje, en een pony mag maar 4 keer op een dag wat doen op een wedstrijd, dus mij zusje mag 2x en ik 2x, als ik ga springen kan ik maar een dressuurproef rijden, en dat vind ik dan weer zo zonde..
Misschien ga ik wel binnen wat meer springen en wat minder buiten, maar als ik binnen spring en het gaat ook niet goed, dan heb je best wel veel moeite voor niks gedaan......

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:47

zoek eens een goede instructeur, misschien dat die jou verder kan helpen! vanaf hier is het erg moeilijk te oordelen!!
ik kende ook eentje die alles sprong behalve op concours, meestal ligt het toch aan de ruiter, hier was het niet het geval!! mijn instructeur ging erop en kwam zelfs ook niet ver....
hier kwam het er gewoon op neer dat die pony stront dwars was(en dat was die!! want hij liep daarnaast gewoon Z dressuur, en had M gesprongen)
maar het kan best zijn dat jij wat fout doet, iets wat je zelf niet door hebt, maar ene ander je wel kan vertellen(vanaf de grond)
het hoeven maar miniscule dingen te zijn om zulke grote acties te krijgen!!

succes ermee!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:26

Ik krijg een keer per week een half uur priveles, meestal dressuur, diegene weet ook veel van springen, diegene geeft ook welleens springles aan mij!
Ik heb mijn pony in het parcours welleens flink aangepakt, en ook het met de zachte hand geprobeerd, het oude baasje is er L springen mee geworden, maar moest, omdat ze toen weer begon te weigeren, terug naar de B, het oude baasje kon er dus wel mee springen, maar daar weigerde ze ook bij, ik weet niet of ze het wel bij een ander doet, mijn zusje springt er niet mee, en om een ander een startkaart er mee aan te laten vragen omdat ze het alleen op wedstrijd doet is ook al zowat........
Scheve mond Scheve mond Scheve mond Verward Verward

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:55

Ja het is zo te zien dus lastig.
Ik ken je pony niet dus ik kan er weinig van zeggen maar ik heb ook een pony gehad die niet wilde springen(door omstandigheden)en die heb ik dus verkocht.
Misschien moet je eens naar haar verleden gaan terug zoeken bij oude eigenaars wat ze ooit heeft meegemaakt.
Mijn oude pony heb ik de geschiedenis nu van gehoort en dus nu weet ik waarom ze weigerde.
nog veel suc6

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:43

Ik heb er ook een gehad die thuis alles sprong, maar op wedstrijd niet. Die hebben we nooit echt aan het springen gekregen, alleen als het op de manege was in de bak waar ik ook altijd springles met em had sprong hij zo rond. Die had wel M gesprongen, maar zat bij zn oude eigenaar al in de stop.
Mijn eigen beestje heeft het ook gehad op wedstrijden. Ik ging naar het L en de eerste keer een balk tussen de benen gehad. Toen sprong hij dus ook een hele tijd niet. Hij bibberde helemaal als ie de ring in moest. Ben een paar keer groen gaan springen op wedstrijd, en teruggegaan naar de B. Hij is wel altijd mee blijven gaan op SGW en daar sprong ie wel zn parcourtje en zn cross. Nu in de B springt ie weer. T is een kwestie van geduld...
Het is een lastig verhaal, je pony heeft waarschijnlijk slechte herinneringen. Probeer ook eens een A of Groen parcoursje. Mooi laag, dan kan je een keer doordrukken, en het is toch wedstrijd, vreemd terrein ed. Dat kan heel goed helpen. En een tijdje niet op wedstrijd springen maar alleen thuis helpt vaak ook. Geduld is een toverwoord...