nieuw reglement 2006

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femmes86

nieuw reglement 2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:28

Geen id of hier al een topic over was, ook geen zin te zoeken, ben extreem lui vandaag, mijn excuses (tzijn de feestdagen).

Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet komen er per..zomer 2006 nieuwe wedstrijdproeven waarbij er meer wordt gekeken naar de ruiter en het kwaliteit van het paard.

Het komt er dus eigenlijk op neer, dat iemand die een ontzettend netjesse B/L proef rijdt met een paard dat altijd zijn rondje loopt maar geen extra potentie heeft, minder punten zou kunnen krijgen dan iemand die met een kwaliteitspaard de baan binnen komt, niet netjes de letters rijd en misschien even een rondje om gaat.

Mijn vraag is..............wat vinden jullie hier van (ow help..wat doe ik mezelf aan Tong uitsteken:P)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:38

Ik wist er nog niet van...
Maar dat zou wel een beetje banketstaaf zijn, wedstrijden rijden doe je voor de lol, dus iedereen die nu wedstrijden wil rijden moet zijn paard/pony verkopen en allemaal super dressuurbeesten kopen Verward
En dan komen ze toch niet weer met een nieuw boekje he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:54

Ik heb er nog niet van gehoord maar het lijkt me geen goede ontwikkeling. Op die manier wint de persoon die het meeste geld op tafel heeft gelegd voor ene talentvol paard.
Dressuurrijden staat er toch al om bekend dat je als ruiter echt niet het laatste nodig hebt aan eigen talent om hogerop te komen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:58

belachelijk!
oftewel, paardrijdend nederland zal NOG dieper in de buidel moeten tasten dadelijk

en ook belachelijk dat we dalijk weer voor 10 of meer euro een nieuw boekje moeten kopen van misschien nog wel slechtere kwaliteit, die van nu is al hopeloos qua kwaliteit en asociaal duur Boos!

ze moeten eigenlijk regelen dat ze te downloaden zijn van internet tegen die tijd Schijnheilig

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:05

Tsja als je nieuwe proeven gaat maken waarbij je niet meer op de letters hoeft te rijden dan lijkt me wel dat er een nieuw boekje komt he Knipoog
Heb et trouwes van mijn instructrice, stond ook een stukje in de nieuwste paard en sport. De jury's zouden hier al een voorlichting over hebben gekregen...het fijne van het verhaal weet ik ook niet precies..wordt dus afwachten wat ze nu weer in petto hebben:S

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:15

Nee, dat is niet waar. Wat ik gehoord/gelezen heb is dat ze liever naar een paard kijken wat goed loopt. Ontspannen loopt, en netjes van achter naar voren word gereden. Dit vinden ze belangrijker dan het op de letters rijden. Volgens mij gaat het niet om de kwaliteit van het paard. Maar word er meer gekeken naar hoe het paard gereden word. Zoals een overgang terug bijv. die bij een bepaalde letter gereden zou moeten worden. Ze zien liever een nette/goede overgang iets voorbij de letter bijv. dan dat je de overgang abrupt op die ene letter rijd.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:20

Marsie schreef:
Nee, dat is niet waar. Wat is gehoord/gelezen heb is dat ze liever naar een paard kijken wat goed loopt. Ontspannen loopt, en netjes van achter naar voren word gereden. Dit vinden ze belangrijker dan het op de letters rijden. Volgens mij gaat het niet om de kwaliteit van het paard. Maar word er meer gekeken naar hoe het paard gereden word. Zoals een overgang terug bijv. die bij een bepaalde letter gereden zou moeten worden. Dan vinden ze het minder erg dat je er iets langer over doet maar netjes de overgang rijd dan dat je precies bij die letter een slordige overgang maakt.

Das ook waar wat je zegt, ...maar als je kijkt naar de manier hoe een paard gereden wordt..en dit paard is een beetje een flierenfluiter..maar je kunt de overgang dus zeker wel netjes laten zien..kom je nog steeds op het feit dat een jeugdig paard met potentie meer punten kan scoren dan een paardje dat zun rondje maar mooi wat netjes loopt maar gereden wordt als een dummy...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:44

Marsie schreef:
Nee, dat is niet waar. Wat ik gehoord/gelezen heb is dat ze liever naar een paard kijken wat goed loopt. Ontspannen loopt, en netjes van achter naar voren word gereden. Dit vinden ze belangrijker dan het op de letters rijden. Volgens mij gaat het niet om de kwaliteit van het paard. Maar word er meer gekeken naar hoe het paard gereden word. Zoals een overgang terug bijv. die bij een bepaalde letter gereden zou moeten worden. Ze zien liever een nette/goede overgang iets voorbij de letter bijv. dan dat je de overgang abrupt op die ene letter rijd.

Volgens mij was het idd zo. En dat mag ik hopen; anders blijft er geen paardensport over voor de mensen die het als hobby doen!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:28

Marsie schreef:

Ja, dit is ongeveer gelijk aan wat ik er over gehoord heb.
"De handrem" erop, omdat je exact bij X moet halthouden, dat willen ze er, bijvoorbeeld, uit hebben. In plaats daarvan mag je dan zelf ergens op de A-C lijn halthouden en groeten, dat zou dan een betere kwaliteit van de overgang moeten geven, ik vraag het mij af, het gros trekt dan volgens mij gewoon ergens anders dan op X de handrem erop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 01:37

Alleen is dat iig in het B al zo Knipoog

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 02:11

Ach ik weet niet of ze er goed aan doen om de proeven op deze manier te veranderen. Het zal dan wel anders worden om een proef te rijden en voor te lezen. Zo van: "Rijd ergens op de lange zijde een overgang naar de stap en wend maar af waar jij denkt dat het lukt".
Tuurlijk is het fijner als je sommige dingen kunt uitstellen, omdat dat makkelijker is of net beter uitkomt, maar als je paardje goed is afgericht, dus op de juiste manier loopt, dan kun je de gevraagde oefening toch rijden wanneer jij dat wilt en vraagt van het paard of zie ik dat nou verkeerd.

Het is zeker niet verkeerd om meer naar de kwaliteit van het rijden te kijken en de kwaliteiten van de ruiter, maar om nou de gehele proeven dan te gaan veranderen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 02:13

misschien moeten de juryleden gewoon wat scherper opgevoed worden Knipoog Een goede overgang een meter na B is een 8, een slechte overgang precies op B een 4 ipv andersom wat je nu te vaak ziet.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 02:20

Lielle ik ben het helemaal met je eens en heb er niks aan toe te voegen Lachen

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:55

Lielle schreef:
misschien moeten de juryleden gewoon wat scherper opgevoed worden Knipoog Een goede overgang een meter na B is een 8, een slechte overgang precies op B een 4 ipv andersom wat je nu te vaak ziet.

helemaal mee eens!

maar ik heb ook gelezen over een verandering, volgens mij in de paard en sport en volgens mij ging dit meer om het feit dat ze willen dat er meer wordt gelet op de basis.
d.w.z. Dat de juryleden een ruiter(tje) die erg netjes zit, rustig in haar been en handhouding hoger gewaardeerd moet worden dan iemand die dit niet doet. Het aan de teugel lopen zou ook veel minder gewaardeerd moeten worden in de lage klassen. Volgens mij stond er ook de reden hiervoor; de ruitertjes gaan nu heel slecht zitten om maar te zorgen dat de pony mooi loopt voor hogere punten, dit gaat allemaal ten koste van de houding en zit, wat in het beginsel toch de basis is en NIET het aan de teugel rijden. (volgens mij stond dit in een intervieuw/artikel met anky)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:04

dat heb ik allemaal gelezen, maar dat was dus ook niet de eerste keer, en helaas blijf je dit tegenkomen in de ring Verdrietig

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:09

Michelle77"]
d.w.z. Dat de juryleden een ruiter(tje) die erg netjes zit, rustig in haar been en handhouding hoger gewaardeerd moet worden dan iemand die dit niet doet.
[/quote]

Dat gebeurd nu toch ook al Verward

[quote="Michelle77 schreef:
Het aan de teugel lopen zou ook veel minder gewaardeerd moeten worden in de lage klassen. Volgens mij stond er ook de reden hiervoor; de ruitertjes gaan nu heel slecht zitten om maar te zorgen dat de pony mooi loopt voor hogere punten, dit gaat allemaal ten koste van de houding en zit, wat in het beginsel toch de basis is en NIET het aan de teugel rijden. (volgens mij stond dit in een intervieuw/artikel met anky)

Hier ben ik het in zijn geheel niet mee eens. Als een paard goed in balans loopt, en dat is toch de basis van iedere africhting, en wanneer een ruiter eens een keer niet aan "die kop" loopt te plukken, maar van achteren naar voren rijdt dan loopt het paard uit zich zelf aan de teugel, het aan de teugel gaan is een logisch gevolg van een correct van achteren naar voren gereden paard. Een paard dat niet aan de teugel is, daar is al iets mis mee geegaan in de basis. Slecht zittende ruiters, omdat die het hoofd van een paard naar beneden wurmen? de boel af dwingen met de hand, dat heeft toch niets met "de dressuur" te maken. Hier worden 2 dingen door elkaar gehaald. Wanneer een paard in de B niet meer nageeflijk zou hoeven te lopen, waar zijn we dan wat betreft "de basis africhting" nog mee bezig?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:33

ik denk dat je verkeerd begrijpt wat er staat, miss heb ik het wat minder duidelijk opgeschreven, maar ik bedoel (en dus het artikel) precies wat jij hier schrijft, als je normaal netjes zit en rijdt, als dus de basis in orde is, dan komt de aanleuning vanzelf. Nu zie je erg vaak dat het aan de teugel lopen belangrijker voor de mensen is als de houding,

ivm het bovenste, hier gebeurt dat lang niet altijd.....helaas. Het komt regelmatig voor (ook bij de paarden, zelfs M2) dat de ponys duidelijk naar beneden getrokken worden, en toch wordt er door deze mensen winst gereden. Wat ik heb begrepen uit het artikel is dat ze vooral in de lagere klasses dus meer nadruk willen gaan leggen op de houding en zit(waardoor alles uiteindelijk beter gaat) ipv dat het er wel mooi uitziet wanneer een pony aan de teugel loopt.

Miss zo beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:34

Waar ook goed opgelet moet worden is het van acher over de rug lopen.
Je ziet zoveel paarden van voren in de krul getrokken worden voor het plaatje, later zelf in oprichting getrokken en dat scoort bij sommige jury's ook nog.
Die zien blijkbaar niet dat de rug weggedrukt is en de achterhand in china loopt.

Hoop dat daar dan ook meer opgelet word.

edit: Zie nu het berichtje boven me Bloos!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:44

idd!! ik ken een aantal ruiters dat met giga spierbellen te paard zit, het bit DUIDELIJK van links naar rechts getrokken wordt en dan nog winst rijden en niet alleen in de lagere klasses...

Soms worden we daar best een beetje .... van, de eigenaresse en ik krijgen les van 2 verschillende personen, die er beiden op hameren ER LOS AAN TE ZITTEN, op eigen benen laten lopen enz (mijn instructrice geeft mij les volgens hoe zij het leert, zij lest zelf bij Johan Hamminga en Ton de Kok, ook niet de minste..)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:56

Het zou een beetje jammer zijn wanneer ze afschaffen dat je keurig op de letter moet rijden om goede punten te krijgen. Patos is geen spectaculair paard en juist door een nette afwerking krijgen we extra punten.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 17:02

Geen spectaculair paard? Hihihi heb net even op je profieltje gekeken en vind em echt super mooi!!

Ik moet geloof ik maar geen jury worden later hihih

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:40

Als je in de Z nog steeds geen mooie overgang precies op de letter kunt rijden dan hoor je er ook niet thuis.

Ik ben er wel voor om wat te veranderen aan de jurering. Maar daar hoeven wat mij betreft niet de proeven voor worden aangepast.
In de B kun je best verwachten dat figuren op de letter gereden worden, zo snel volgen de onderdelen zich niet op. Ze zouden wel meer waardering kunnen hebben voor paarden die gewoon netjes harmonisch lopen maar bijvoorbeeld met de neus voor de loodlijn. De opmerking 'Tegen de Hand' wordt door hunzelf in de hand gewerkt ( Haha! ) als je in de B al een krulletje wil zien. Het is de B van Beginner!

Veranderen ze eigenlijk ook iets aan het Springen? Ik vind het instapniveau tussen B dressuur en B springen namelijk best groot. Een B dressuurproef is best te doen als je beginner bent. Terwijl een B-parcours van 1 meter springen voor velen een onoverkomelijke hoogte is.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:57

Rivano"]

Veranderen ze eigenlijk ook iets aan het Springen? Ik vind het instapniveau tussen B dressuur en B springen namelijk best groot. Een B dressuurproef is best te doen als je beginner bent. Terwijl een B-parcours van 1 meter springen voor velen een onoverkomelijke hoogte is.
[/quote]

daarvoor is er nu al een A parcours geloof ik. Dat staat op 80 cm en kan je doen, maar gaat niet voor wpen.

Ik denk dat trouwens dat ze ermee bedoelen, dat als j iets te laat bent, het niet gelijk een onvoldoende betekend! Een correct gereden overgang een meter na de B zou dan gewoon nog een 8 kunnen zijn, en dat het niet gelijk een 4 betekend omdat je te laat bent.

[quote="jaggie schreef:
Het zal dan wel anders worden om een proef te rijden en voor te lezen. Zo van: "Rijd ergens op de lange zijde een overgang naar de stap en wend maar af waar jij denkt dat het lukt".

whahaha Haha!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:22

sophie_kurk"]
daarvoor is er nu al een A parcours geloof ik. Dat staat op 80 cm en kan je doen, maar gaat niet voor wpen.
[/quote]

Een soort oefenparcours, leuk idee. Is het ook zonder barrage en rozetten? En staat dat apart aangegeven of er tijdens een springconcours ook een A rubriek is? Heb je daar ook de KNHS springcoupons voor nodig?

Persoonlijk zou ik A=60cm, en B=80cm "normaal" vinden. Maar dat is helaas niet zo. Denk dat de KNHS wel meer zou verdienen als het naar beneden bijgesteld zou worden. Weet niet of het overal zo is, maar voor springrubrieken is er meestal minder animo dan voor dressuur. En met 1 meter als beginner instapniveau kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

[quote="sophie_kurk schreef:
Een correct gereden overgang een meter na de B zou dan gewoon nog een 8 kunnen zijn, en dat het niet gelijk een 4 betekend omdat je te laat bent.

Vind je dat alleen in de B? Of zou dat ook moeten gelden voor alle klassen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:39

hihihi, als ze het springen naar 60 cm zouden doen, zou ik ook nog eens een parcourtje durven te sprinen met een pony en een fries, en een parcourtje van 80 cm met een leuk, braaf springend paardje. die 1 meter is voor mij ook te hoog Schijnheilig

Zou het niet leuk vinden als je geen punten meer krijgt voor netjes afwerken van de proef en voornamelijk nog voor de spectaculaire gangen van het paard. Vind het wel goed als ze beter gaan letten op een goed gereden paard en goed gereden overgangen en oefeningen die niet precies op de letter zijn. Maar ben het er mee eens dat je dan beter het jurycorps kunt omvormen dan het proevenboekje Schijnheilig

Of misschien de proeven vanaf de L1, want daar wordt inderdaad wel steeds meer op de letter gevraagd... Dat zou je kunnen veranderen in tussen ... en ...