concentratie probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

concentratie probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 12:03

Als mijn paard ergens bang voor is moet ik hem ernaar laten kijken anders wordt hij gek. dat gaat in het dagelijkse werk prima. Als we tijdens een buitenrit iets tegen komen wat hem de stuipen op het lijf jaagt laat ik het hem op zijn gemakje onderzoeken en dan kunnen we even later weer rustig onze weg vervolgen.
het probleem zit hem dan ook alleen op wedstrijden. Daar heb ik echt geen tijd om een minuut stil te staan als meneer iets gezien heeft. probeer ik gewoon door te rijden is hij niet meer lekker te rijden. Niet lekker aan de hulpen en gewoon in zijn geheel afgeleid.
Nu is mijn vraag: Wie van jullie heeft er nog meer zo'n paard wat denkt dat hij een uitstapje naar de efteling maakt terwijl jij hoopt dat hij eens lekker gaat lopen showen (net als thuis).
Kort gezegd heeft hij een groot concentratieprobleem en ik weet niet hoe ik dit op moet lossen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:19

Ik denk dat het een kwestie van vertrouwen is.
Eigenlijk (in het ideale geval Knipoog) zou het zo moeten zijn dat je paard jou blindelings vertrouwt.
Als jij zegt dat het goed is, dan hoort hij er langs te gaan.
Nu is dat allemaal een stuk makkelijker gezegd dan gedaan Knipoog
Maar toch..... ik denk dat je er goed aan doet om je paard wat meer te 'motiveren' om je te vertrouwen.
Op zich is er in de dagelijkse omgang / rijden niet zoveel mis met uitgebreid kijken en indrukken opdoen.
Het nadeel is wel dat als hij gewend is om overal eindeloos naar te mogen kijken, dat hij dan de handdoek in de ring gooit als het eens een keer niet kan.
Op wedstrijden heb je vaak nu eenmaal niet zoveel tijd / kans om alle 'enge dingen' te verkennen, en dan zit je met de gebakken peren.
Mijn advies is om ook in de dagelijkse omgang je paard er aan te laten wennen dat hij je moet vertrouwen.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:03

Tsja ik heb dat probleem ook met mijn paard, maar op wedstrijd is ze over het algemeen makker dan thuis dus Haha! Maar ja, wat doe je eraan? Flink aan de slag zetten zodat ze minder tijd hebben om te schrikken....al blijft mijn paard een bepaalde hoek in de bak maar eng vinden en daar krijg ik haar maar niet vanaf (stiekem denk ik dat ze juist schrikt om even onder het werk uit te komen Knipoog erg slim)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:41

Oscar, ik denk dat je wel een punt maakt. Ik rijd weliswaar geen wedstrijden, maar wordt af en toe gek van mijn kijkerige paard. Ook in de normale dagelijkse dingen is het lastig.

Maar kun je tips geven hoe ik mijn paartd sneller langs iets engs krijg? Zodat ze sneller zelf vindt dat ze is uitgekeken? Ik wil het namelijk allemaal wel graag positief houden natuurlijk.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:03

Ik weet er alles van! Buitenseizoen ging het eigenlijk wel heel goed (alleen de 1e keer stond ze wel even raar te kijken naar die auto's Haha!) maar de 1e paar keren binnen waren een ramp. Buiten tijdens het losrijden bouwt ze een spanning op waar ik heel fijn mee kan werken, ze begint dan een beetje extra te lopen. Maar dan alleen die wedstrijdbak in, allemaal enge dingen (kantineruiten, spiegels, hindernisspul, lichte vlakken op de bodem, de juryhokjes, een wat donkerdere hoek, you name it en wij zijn er wel een keer voor weggesprongen Cool ). Ze werd dan op een bange manier gespannen en dan valt er niet lekker mee te rijden . 2e proef ging gelukkig altijd wel wat beter, maar nog steeds niet helemaal lekker.

De laatste 2x heb ik eigenlijk zonder al te veel moeite de ring door kunnen rijden, dat waren dan wel plaatsen waar we ook al eerder geweest waren. Toch proberen je paard te overbluffen met zoiets van 'stel je niet aan, ik vind het ook niet eng, lopen!'. Een klopje als ze er toch langs is geweest, maar niet van te voren al helemaal gerust gaan stellen, want dan bevestig je alleen maar dat er iets aan de hand is.

En verder gewoon toch zo veel mogelijk gaan, ervaring opdoen en vertrouwen opbouwen! Keertje een bak ergens huren kan ook helpen. Hebben wij ook gedaan, de hekjes verspreid door de bak gezet, iemand in het juryhokje laten springen Haha! , langs de kant lopen en dan gewoon proberen door te rijden alsof er niks aan de hand is. Maar, geduld is een schone zaak en ik weet hoe irritant het kan zijn!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:04

Chubby, het is best lastig om een 'kant en klare' oplossing te bedenken voor het probleem.
Het is ook niet iets wat je zo 1-2-3 op kunt lossen (was dat maar zo Knipoog).
Ik denk dat je er goed aan doet om in elk geval zelf sterk in je schoenen te staan, zodat je voor je paard a.h.w. een natuurlijk leider bent.
Als jij zegt dat het goed is, dan is dat zo.
Naar mijn idee zal een paard dat gewend is overal naar te mogen kijken daar ook zeker gebruik van maken, zelfs bij dingen die eigenlijk helemaal niet zo eng zijn.
Daar komt nog bij dat we (ja, ik maak er me ook schuldig aan Knipoog) vaak zelf al vantevoren gaan bepalen wat eng gevonden kan worden.
Daarmee geven we eigenlijk een signaal af dat we het heel normaal vinden dat er uitgebreid gekeken / gestopt / gesnuffeld wordt.
Ik denk ook dat we (vaak onbewust) een houding aannemen waardoor het paard bevestigd wordt in zijn angst of nieuwsgierigheid.

Om een voorbeeld te geven: als je een springruiter op een 'kijkerige' hindernis aan ziet rijden, zie je meestal bij voorbaat al of het paard erover gaat of in de stop gaat.
Niet zozeer vanwege de kijkerigheid van het paard, wel vanwege de overtuigingskracht waarmee een ruiter zijn paard op de hindernis af stuurt.
Een ruiter die zelf zijn ogen al uit zit te kijken en eigenlijk zelf wel erg geobsedeerd is door het obstakel en daardoor een bepaalde houding / manier van rijden aanneemt (terugwerkende hand, weinig of geen been etc.), zal waarschijnlijk een weigering krijgen.
Een 'brutale' ruiter daarentegen die op de hindernis af rijdt als een leeuw (ook weer niet te overdreven Knipoog) zal meer kans van slagen hebben.

Zoals je zelf al zegt, zulk soort problemen kun je het beste op een positieve manier benaderen.
Slaan en schoppen heeft geen zin, dat werkt alleen maar averechts.
Maar een beetje aandringen en aanmoedigen kan zeker geen kwaad, niet alles hoeft 'geheel vrijblijvend' te zijn Knipoog
Een paard voelt ook op z'n sloffen aan of je echt overtuigd bent van het feit dat er geen gevaar dreigt.
Dan is het de kunst om je eigen overtuiging over te brengen op je paard.
"Follow the leader" *LOL*

Ik heb me nooit zo in NH verdiept, maar ik denk dat je met deze methode (of door bepaalde elementen eruit te pikken) wel nuttige dingen kunt bereiken, bijv. als het om leiderschap gaat.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:06

Ik vind het heel moeilijk om hier een oplossing voor te vinden, maar misschien weet ik wel iets, want mijn paardje is heel nuchter en zou gewoon doorlopen. Ik zou hem voordat je aan de proef begint en als er iets engs in de bak is even naar laten kijken. Dus gewoon even stilstaan en kijken hoe die er op reageert en dan weer verder rijden en bekijken of 'ie er langs wil, zo niet dan moet je hem niet laten kijken en wat meer stelling vragen naar binnen, zodat hij het niet kan zien(lijkt me logisch).

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:01

Sullie97 schreef:
Ik vind het heel moeilijk om hier een oplossing voor te vinden, maar misschien weet ik wel iets, want mijn paardje is heel nuchter en zou gewoon doorlopen. Ik zou hem voordat je aan de proef begint en als er iets engs in de bak is even naar laten kijken. Dus gewoon even stilstaan en kijken hoe die er op reageert en dan weer verder rijden en bekijken of 'ie er langs wil, zo niet dan moet je hem niet laten kijken en wat meer stelling vragen naar binnen, zodat hij het niet kan zien(lijkt me logisch).

maar je hebt niet altijd de mogelijkheid om je paard te laten wennen/kijken aan de plaats/bak waar je moet rijden Knipoog

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:38

Hoezo heb je daar de mogelijkheid niet voor, je mag toch altijd een paar rondjes door te ring maken. Zo kun je bekijken hoe hij op de omgeving reageert, verder rest vind ik dat je thuis ook aan het concentratieprobleem moet werken (ook al heb je daar geen last van, misschien moet je je werkwijze ietwat veranderen, door hem bijvoorbeeld er niet naar te laten kijken). Ik denk ook dat het meestal aan de ruiter zelf ligt, misschien is degene die er op zit minder geconcentreerd door bijvoorbeeld de zenuwen of is er eventuele spanning aanwezig, waardoor hij meer de gelegenheid heeft om te kijken naar vreemde dingen. Houd hem dus aan het werk!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:52

Ik heb een paard wat niet zozeer vraagt om te mogen kijken. Wat ik ook probeer aan stelling vragen, eerder afbuigen, aan het werk zetten: ze moet en zal kijken.

We rijden nu sinds kort in een nieuwe rijbak, met allemaal vreemde paardjes, in een compleet nieuwe omgeving. Dat Chubby pas 4 is, zal zeker een rol spelen. Dus ik doe maar of ik gek ben en ga ervanuit dat het ooit nog wel minder zal worden...

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:27

Sullie97 schreef:
Hoezo heb je daar de mogelijkheid niet voor, je mag toch altijd een paar rondjes door te ring maken. Zo kun je bekijken hoe hij op de omgeving reageert, verder rest vind ik dat je thuis ook aan het concentratieprobleem moet werken (ook al heb je daar geen last van, misschien moet je je werkwijze ietwat veranderen, door hem bijvoorbeeld er niet naar te laten kijken). Ik denk ook dat het meestal aan de ruiter zelf ligt, misschien is degene die er op zit minder geconcentreerd door bijvoorbeeld de zenuwen of is er eventuele spanning aanwezig, waardoor hij meer de gelegenheid heeft om te kijken naar vreemde dingen. Houd hem dus aan het werk!

ik weet niet in welke klasse ze rijd maar in de M heb ik 9 van de 10 keer dat ik gewoon gelijk vanuit het losrijbakje moet afwenden en groeten...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:09

Citaat:
Ik heb een paard wat niet zozeer vraagt om te mogen kijken. Wat ik ook probeer aan stelling vragen, eerder afbuigen, aan het werk zetten: ze moet en zal kijken.

Dat gevoel ken ik dus ja. Je hebt dan echt het gevoel dat je op een versteende giraffe zit!

Ik start M dus mag niet altijd eerst een rondje door de bak rijden.

Mijn knol is eigenlijk voor de duvel niet bang en denk dus ook dat het niet een spanning is van: oe wat eng maar meer van: Oe wat leuk hier! (wedstrijd)

De opmerking over 'als ze gewend zijn te kijken zullen ze dat ook doen als er niets is' kan ik wel volgen ja.