Wie heeft er een leuke viertal of achttalproef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Wie heeft er een leuke viertal of achttalproef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 19:21

Hallo allemaal,
Ik zoek voor een extra leuke les op onze manege een leuke viertal of achttalproef. Het gaat om een proefje van B of L niveau.
Ik heb al veel gezocht op internet maar veel bijzonders vind ik niet
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:26

In het dressuurproevenboekje staan ook de gewone vier- en achttal proeven, misschien kun je die er gewoon voor gebruiken?

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 19:47

Ik heb helaas geen dressuurproevenboekje en ik heb in het boekje van mijn vriendin geen vier of achttallenproefje gezien!
Maar als je me kan helpen zou ik daar erg blij mee zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:53

LittleAnn schreef:
Ik heb helaas geen dressuurproevenboekje en ik heb in het boekje van mijn vriendin geen vier of achttallenproefje gezien!
Maar als je me kan helpen zou ik daar erg blij mee zijn

Achterin staan de proeven, afdelingsdressuur heet het daar volgens mij. Succes

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:47

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:58

Ja, ik heb het boekje niet bij de hand, maar het heet inderdaad afdelingsdressuur. Maar je kan ook gewoon oefenen met op een paardlengte rijden, tegelijk afwenden, voltes tien meter tegelijk, tegelijk in galop aanspringen op de grote volte enzovoort...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:51

Voor vier en achttalkuren heb je wel wat fantasie nodig. Een paar leuke oefeningen voor met een viertal zijn bijvoorbeeld:
* Vanuit stap een volte oprijden. Volte sluiten, daarna bij het openen verdelen (een bij B, een bij E, een aan de ene kant op de middenlijn, een aan de andere kant op de middenlijn) dan aandraven en allemaal een kleine volte naar het midden. Deze is best moeilijk, maar heel mooi om te zien:
Afbeelding
* Aan allebei de lange zijdes twee ruiters, op twee paardlengtes achter elkaar, en niet precies gelijk met de andere lange zijde, de kopruiter blijft als het ware voorop. Ze rijden allemaal richting A. Als de voorste ruiter bij B is wend iedereen tegelijk af, je schuift dan naast elkaar, met de hoofdjes om en om naar de ene en de andere kant van de bak. Op de middenlijn houden de buitenste twee ruiters halt. De binnenste twee rijden door en die maken allebei een volte om de ruiter die naast hen staan (aan de buitenkant) na de volte houden de binnenste twee ruiters halt en rijden de buitenste twee samen een volte om de binnenste twee heen. Na de volte kan iedereen samen wegrijden.

Dit zijn er een paar foto's van zodat je het snapt (wel op verschillende wedstrijden met een andere volgorde)
Eerst de buitenste twee halt:
Afbeelding
Dan de binnenste twee halthouden:
Afbeelding