met kneveltrens dressuur starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

met kneveltrens dressuur starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:44

Ik sprong altijd al met een kneveltrens en reed er thuis ook regelmatig mee, nu had ik afgelopen weekend weer een dressuurwedstrijd in de L1 en mijn dressuur instructeur rade mij aan om met dit bitje te starten. Het beviel me erg goed en resulteerde in een 4de plaats met 164 pnt Haha!

Toch werd ik een beetje raar aangekeken op concour, en werd me ook tot 2 keer toe gevragen of ik niet met een heel scherp bit reed.

Nu vraag ik me af wat vinden jullie van een kneveltrens in de dressuursport?

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:59

Het bit is gewoon toegestaan in de dressuur
Ik heb er zelf ook een aantal keren dressuur mee gereden, maar ik vond toch niet dat ze er echt goed op liep. Het bit was naar mijn idee te scherp voor haar. Maar dat is natuurlijk bij ieder paard verschillend.
Je moet gewoon kijken op welk bit je paard het beste loopt en als dat een kneveltrens is dan moet je daar gewoon mee rijden, niets aantrekken van wat anderen zeggen! (je mag er niet voor niets meerijden)

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:16

Als je het zeker wilt weten, stuur even een mailtje naar de KNHS, ik heb dat ook gedaan over een bepaald bit en kreeg snel antwoord!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:24

Ik weet zeker dat het mag, en het staat ook in de reglementen:

. Gewone trens met dubbel gebroken mondstuk
2. Gewone gebroken trens
3. Rentrens
4. Trens met ovale ringen met scharen (a)
Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens;b)
5. Trens met scharen, (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn) =kneveltrens
6. Trens met naar bovengaande scharen
7. Trens met rubber mondstuk ongebroken
8. Trens met recht mondstuk
9. Africhtingsbit

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:38

ik heb ook weleens dressuur gestart met kneveltrens....dit is ook helemaal niet per definitie scherp....de scharen zorgen alleen maar voor een rustige mondligging....en het mag idd ook gewoon

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:40

Gewoon doen.

Maar zorg voor de zekerheid dat je even weet op welke pagina van het reglement het staat voor het geval een jury gaat zeiken die de reglementen niet goed kent........

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:33

Het mag gewoon, en het bit is niets scherper dan een gewone watertrens. HEt enige verschil zijn de knevels, en daardoor krijg je bij het sturen ook wat druk op de zijkant/buitenkant van de mond.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:09

Ja dat mag

Heb zelf ook gestart met kneveltrens gestart , op mijn vorige paard Lachen

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:17

Ik reed ook altijd met een kneveltrens dressuur. Nooit commentaar gehad, alleen of ik niet op het springterrein hoorde Schijnheilig

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:20

Ik heb afgelopen zomer een hele discussie gehad met de jury en zomaar iemand die stond te kijken nadat ik gereden had over de kneveltrens die mijn paard droeg.

Ik heb nogal wat argumenten uit de kast moeten halen om te bewijzen dat het bit echt helemaal niet scherp is....

Verder is het mij nog nooit opgevallen dat er raar naar werd gekeken

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:31

CGJ12 schreef:
Gewoon doen.

Maar zorg voor de zekerheid dat je even weet op welke pagina van het reglement het staat voor het geval een jury gaat zeiken die de reglementen niet goed kent........

Clown Haha wat raad je aan voordat we ons op het dressuurterrein wagen?
Een cursus ken-de-reglementen-en-bladzijnummers-uit-je-kop?
Met als minimumeis een 7,5 voor het examen Haha!
Nou ja een goed begin is het halve werk natuurlijk Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:34

Het is idd het eerste wat mensen denken, dat het een heel scherp bit is, ik zelf rij met een dubbel gebroken kneveltrens met een bol tussen stukje, super zacht dus. De eerste reactie op de manege toen ik mijn paard net verhuist had was dat ik mijn paard met een veel te scherp bit reed Clown

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:01

Wij gebruiken ook een knevel bij onze 3,5 jarige en hij is er veel rustiger mee dan met welk bit dan ook en wat een ander er van denkt is toch hun probleem je doet niets fout kiest de beste oplossing voor rust in de mond van je paard

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:09

een bit is zo scherp als de ruiterhand hem maakt Schijnheilig