dispensatie krijgen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandt

dispensatie krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:12

Heeft iemand van jullie wel eens Dispensatie aangevraagt bij het knhs om lager te mogen starten? en wat was dan de reden?

Ik ga zelf mijn bijrijd paard starten in Januari die voorheen al M gelopen heeft maar omdat ik zelf met mijn vorige paard L1+11 gereden heb, Moeten we nu dus L1 starten. Terwijl ik hem liever eerst nog even een paar keer uitbreng in de B.

ben benieuwd....

gr.jolanda

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:23

Ja mijn broer omdat hij van een C naar een E pony ging en dan gelijk in het L springen moest starten.

Monieck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:22

jah ik omdat ik van een A naar een (grote) C pony ging en meteen in de L1 dressuur moest starten terwijl ik haar niet eens aan de teugel kon rijden en de galop niet kon uitzitten Bloos Ik werd op B+15 gezet
Laatst bijgewerkt door Monieck op 14-12-04 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:25

Mijn buurmeisje heeft dat ook eens gedaan, ze was M1 met haar D pony, haar E pony had Z2 gelopen. Ze mocht toen in het L starten maar wel met ( ik geloof) 5 winstpunten.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:25

Je hoeft helemaal niet meteen L1 te starten.Toen ik met mijn paard begon in 2003 mocht ik hem M1 starten omdat hij al Z2 had gelopen en ik zelf M1 bij de pony's had gereden.Maar omdat ik zelf liever L2 starte ben ik gewoon in April L2 gestart.

obelixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:46

ja, maar ik denk dat er toch wel een verschil is tussen overstap pony- paard en overstap paard- ander paard. Dan moet het officieel wel, L1 starten. Maar ook ik heb ervaring met dispensatie aanvragen. Heb het pas nog gedaan via de e-mail en dat was vrij snel rond. Ik mag nu M1 starten ipv M2, maar ik sta nu wel in het M1 geklasseerd met 12 winstpunten. Die heb ik dus van de knhs cadeau gekregen Knipoog

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:12

je moet helemaal niet in de L starten
Je mag in de L starten dat is iets heel anders
Je kan gewoon B starten als je dat wil
Zonder dispensatie dispensatie hoef je alleen maar aan te vragen als de zelfde combinatie een klasse lager wil dus als jij en je paard een klasse gereden hebben en je paard krijgt een blessure en zodoende niet meer in staat om na een lang herstel de zelfde klasse aan te kunnen
Maar een nieuwe combinatie mag altijd in de B starten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:34

Jouw verhaal klopt niet Goldwing. De TS moet wel L1 starten met dit paard.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:48

Twee stalgenoten hebben dispensatie aangevraagd en beide gekregen.
Eentje moest in L2 starten, maar wilde liever in L1 beginnen is daar ook gestart.
De ander moest M1 starten, maar wilde liever in L1 beginnen, ook die heeft het gekregen.
Dus het is de moeite waard!

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:58

Anderzijds ken ik iemand die ipv Z-ponies naar Z-paarden liever naar M2-paarden wilde overstappen omdat ze dacht niet mee te kunnen in het Z, en dat werd geweigerd.

Maar de TS zal wel degelijk dispensatie aan moeten vragen om B te mogen starten, want volgens promotiergeling moet zij L1 starten. Zie ook
[WD] In welke klasse starten ?
, voor alle duidelijkheid.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:00

Dickie schreef:
Anderzijds ken ik iemand die ipv Z-ponies naar Z-paarden liever naar M2-paarden wilde overstappen omdat ze dacht niet mee te kunnen in het Z, en dat werd geweigerd.

Zo ook bij een stalgenootje van mij. Ze gaat volgend jaar met haar pony bij de paarden verder starten, rijdt nu Z2 pony's. Ze wilde in het M2 starten, dat mocht niet, ze gaat nu Z1 starten.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:12

Supertje schreef:
Zo ook bij een stalgenootje van mij. Ze gaat volgend jaar met haar pony bij de paarden verder starten, rijdt nu Z2 pony's. Ze wilde in het M2 starten, dat mocht niet, ze gaat nu Z1 starten.

Misschien dat mijn stalgenotes het wel voor elkaar kregen omdat ze al een aantal jaren niet meer in die klasse waren gestart.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:19

Je moet idd gewoon L1 starten. Het L1 is niet zo heel moeilijk en het verschilt ook niet zo heel veel van het B. Bovendien is het ook niet zo dat je meteen je paard stuk rijdt als je L1 gaat starten. Hooguit kun je in het begin mss wat lagere punten hebben. Ik zou het gewoon proberen!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:30

Als je van de pony's naar de paarden gaat mag je een klasse lager beginnen. Ik geloof wel met winstpunten (5 ofzo)

Je moet ff naar de www.KNHS.nl gaan en dan het discipline reglement dressuur doorkijken. Achteraan staan de klasses die je mag en moet starten

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:35

Afbeelding

Ik heb het ff voor je gedaan. Voor alle andere gevallen moet je een brief sturen voor dispensatie.
Nogmaals, van pony's naar paarden mag je een klasse terug
Succes

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:03

goldwing schreef:
je moet helemaal niet in de L starten
Je mag in de L starten dat is iets heel anders
Je kan gewoon B starten als je dat wil
Zonder dispensatie dispensatie hoef je alleen maar aan te vragen als de zelfde combinatie een klasse lager wil dus als jij en je paard een klasse gereden hebben en je paard krijgt een blessure en zodoende niet meer in staat om na een lang herstel de zelfde klasse aan te kunnen
Maar een nieuwe combinatie mag altijd in de B starten

Een nieuwe combi maar niet altijd in de B starten, ik was met mijn pony (gestart bij de paarden) L1 +1, het paard wat ik ging rijden was Z2 + tig
ik moest in de L1 ik mocht niet in de B.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:43

Maar als je B kan rijden, kan je ook L1 rijden

Jolandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 23:09

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik had al gekeken op de site van de knhs en was zelf tot de conclusie gekomen dat ik L1 moet starten.
Maar als ik het schema nog even goed bekijk...zie ik dat je dan L1 startgerechtigt bent...dat wil toch zeggen dat je MAG starten in die klasse?
i.p.v MOETEN...of zit ik toch fout....

maar goed ik kan het knhs natuurlijk ook gewoon even mailen.....
weet ik het echt zeker hoe het nou zit.....

in ieder geval bedankt

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:36

Nee wat er staat is moeten. De term "startgerechtigd" is minder vrijblijvend dan hij lijkt, bij sommige staat bijvoorbeeld "B of L1", maar dat is in jouw situatie niet het geval. Dus moet je L1 starten, of dispensatie hebben om alsnog in de klasse B te mogen starten.

Jolandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 23:42

Dicki bedankt....

Ik heb de knhs gemailt....dus ben benieuwd of ik ook dispensatie krijg...en anders starten we maar gewoon L1...of blijven we thuis wat langer door oefenen als het de eerste keren zo slecht gaat....

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:08

Melanie15 schreef:
Maar als je B kan rijden, kan je ook L1 rijden

Dat is niet waar het ene paard is het andere niet, ik had totaal geen klik met dat paard het was echt een super lief beest geweldig kararakter alleen het rijden ging niet tot steigeren aan toe in de proeven....
en dat krijg je echt geen winstpunten hoor Schijnheilig

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:15

Ik had Z1 gereden met mijn D-pony en kreeg toen een E-pony die al Z1 met 2 winstpunten was. Hij had alleen 1 1/2 jaar niets gedaan, dus ik kon onmogelijk meteen in het Z beginnen. Het liefst wilde ik hem dus M1 starten, maar dat mocht niet. Werd uiteindelijk beginnen in het M2 met 5 winstpunten. Ging super toen hoor Tong uitsteken

Jolandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 00:42

Voor diegene die het nog wilde weten wat de knhs heeft besloten....
Ik heb pech en moet toch L1 starten met dit nieuwe paard.... maar goed ik vindt het ook niet zo erg....we proberen het gewoon...en anders blijven we eerste wat langer thuis als de punten echt bagger zijn.....

Bedankt voor jullie reacties....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:07

Tja, je had het kunnen weten....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:30

Leone schreef:
Dat is niet waar het ene paard is het andere niet, ik had totaal geen klik met dat paard het was echt een super lief beest geweldig kararakter alleen het rijden ging niet tot steigeren aan toe in de proeven....
en dat krijg je echt geen winstpunten hoor Schijnheilig

Maar waarom ga je dan starten? Wedstrijden zijn niet verplicht, het moet wel leuk blijven. Voor jou, jouw paard en de andere ruiters.
Misschien dat er daarom wel minder dispensatie wordt verleend, meer oefenen en dan pas wedstrijden.