Inentingen correct???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Inentingen correct???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 16:17

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over inentingen. Ik wil wedstrijd gaan rijden met mijn paardje en heb nu eindelijk van vorige eigenaar het entingenboekje. Daar staat alleen de jaarlijkse enting in en kan niets vinden van een basisenting. Is het mogelijk dat hij die wel heeft, omdat ze niet de jaarlijkse geven, mits hij die al heeft, of kan hij de basis toch missen?? (Ben wel al bezig om contact te zoeken met die betreffende dierenarts die het des tijds gedaan heeft)
Maar mijn belangrijkste vraag is over de jaarlijkse. Ik heb gelezen dat daar maximaal een jaar tussen moet zitten. Nou heeft hij op 01-02-03 een enting gehad, vervolgens op 02-02-04. Dus na 1 jaar + 1 dag. Dit jaar komt de dierenarts op stal weer begin februari, met waarschijnlijk het gevolg dat dit misschien net na 2 februari valt. Hoe streng kijken ze op wedstrijd hierna?? Zal dit een probleem zijn of is het zo toch nog okee??
Alvast bedankt voor jullie reacties/tips!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:15

Ik denk niet dat er op 1 dag gekeken zal worden. Maar als er echt een paar weken tussen zit, dan zou ik toch maar proberen te regelen of de DA eerder kan komen.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:18

Basisinenting wordt wel op gelet, die mag je ook niet missen. Waarschijnlijk zul je dus opnieuw de basisentingen moeten laten doen, dan zit je gelijk weer goed.

Sommige wedstrijdsecretariaten doen wel moeilijk over een dag. Die van mij is precies op de dag ge-ent bijv. 1-1-03 en 1-1-04, toen werd er gelijk gezegd: oei dat is net aan, precies op de dag. Ik zou dus geen risico nemen en gewoon de boel overnieuw laten doen of een dealtje sluiten met je veearts Tong uitsteken

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 23:08

Tja, het nadeel bij ons is dat de DA komt voor heel de stal, meteen 70 paarden en de staleigenaar regelt dat, maar zal inderdaad eens vragen op welke datum het dit jaar precies valt.
En voor die basis-enting, daar was ik al bang voor.....
Bedankt OK dan!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:55

Als je wedstrijden wil gaan rijden dan is de basisenting verplicht. Ik heb zelf mijn paard opnieuw de basisentingen laten geven. Ze moeten dan kort achter elkaar geent worden en dat wordt dan in je paardenpaspoort vermeld.

Bij mij is er de vorige keer echt naar gekeken omdat ze de 'regel' niet konden vinden in mijn paspoort, klopt want die staat er niet in maar wel de 2 entingen met 1 maand daartussen in.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:19

Die basisenting moet je echt hebben en ik weet ook wel zeker dat je een keer iemand treft die begint te zeuren over die jaar + dag ertussen. Officieel moet je dan opnieuw de basisenting geven
Maar dat maakt voor jou niet uit Die moet er toch al in Knipoog

Ik kocht vorig jaar trouwens een paard dat Z-springen liep en waarvan nergens iets over inentingen te vinden was, zowel paspoort als entingsboekje waren op de basisenting in 99 na leeg Clown
Wordt blijkbaar toch niet genoeg gecontroleerd op concours *LOL*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:25

En mijn ervaring is dat dierenartsen ook nog wel eens een dagje willen smokkelen met de entdatum.....wij waren namelijk vorig jaar ook 1 dag te laat, en hij heeft gewoon 2 dagen eerder genoteerd. Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 12:13

Ja, over dat dagje smokkelen heb ik al meer gehoord, maar goed, dat is voor volgend jaar een probleem, mag nu opnieuw de basis-enting doen!! Nadelen van een verwaarloods paardje kopen he, meot ik dan maar denken!! Scheve mond

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:21

gewoon de basisenting opnieuw geven, moest ik ook bij al mijn paarden doen die ik tot nu toe gehad heb. Je kan dat beter doen dan zo op wedstrijd gaan. Dan zit je ook niet lekker op je paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:06

Citaat:
Het paardenpaspoort waarin een geldig overzicht van toegediende vaccinaties voor het betreffende
paard is opgenomen, alsmede het nummer van de ingebrachte transponder of een ander
door de KNHS goedgekeurde identificatiemethode. De vaccinaties van een paard zijn uitsluitend
geldig indien daaruit blijkt dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
1. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen
na elkaar moeten zijn gegeven;
2. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige inenting
en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd mag zijn toegediend.
Eén en ander dient te zijn bekrachtigd door de handtekening en de stempel van de dierenarts
die de vaccinatie toegediend heeft.

Dit komt uit het reglement van de KNHS. Je moet dus een eniwue basisenting geven. Als je slim bent, doe je de eerste binnenkort. Daar moet de dierenarts dan apart voor komen. Dan kan je de tweede begin februari doen, die is dan na 21 dagen en voor 92 dagen. Dan netjes ieder jaar binnen het jaar enten en dan zit je steeds goed. Voor de tweede enting mag je nog niet starten en binnen 7 dagen na de ( tweede) enting ook niet.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 10:57

Hoi
Was inderdaad al van plan om het 2de deel (hooguit de 1ste) tegelijk laten doen met de jaarslijkse, zodat die bij bezoekkosten scheelt!!! En dan het andere deel 3 weken ervoor. Hopelijk kan iemand bij ons op stal de spuit geven, is het helemaal makkelijk gedaan. Bedankt voor de extra toelichting. Wat een gedoe is het!!!

burnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:44

Hallo,

Toen ik Zoran kocht waren de data van de entingen ook niet helemaal correct er stond ook geen basis enting in zij paspoort, maar dat paspoort was er ook pas later. Maar onze dierenarts heeft een enting gegeven en een 2e enting erbij gezet (de basis enting)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 12:58

Bij mij in het paspoort staat ook niets, maar heb het inentings boekje achterhaald. Heb daarin ook de DA gebeld die als eerste ooit een spuit heeft gegeven en die heeft ook nog bevestigd dat deze geen basis enting heeft....... Wel jammer, aangezien we zo snel mogelijk op wedstrijd willen, komt er steeds meer bij kijken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:15

sommige dierenartsen smokkelen inderdaad weleens.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 14:19

Tja, maar die van mij mist deel 2 van de basis enting en daar wordt, logisch, helaas niet mee geshoemeld....

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:52

Haha ik dacht ik zal eens kijken voor onze pony's voor de spuiten.
Dacht eej nog iemand die er meer van wil weten ....
Hhaha maar ji bent het gewoon Tong uitsteken:P

Jja ik was er wel na op zoek:P

groetjes esmy

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:53

En oja de meeste dierenartesen zeggen dat het onzin is..
Max heeft het wel gehad maar hij zei toen al dat het eigenlijk niet nodig is en michelle had het geloof iik ook niet

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 15:32

Ja goed, ik neem dat risico liever op wedstrijden niet. Zou het zonde vinden als ik er dan eindelijk sta en weer direct terug mag, omdat ik gecontroleerd wordt

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:02

Das waar maja eerst maar eens kijken of er er ooit komen eej Knipoog
Maarja hoe meer we nu oefenen hoe meer kansen he:)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 16:46

Tuurlijk komen die er, hoopte toch wel in feb, hooguit maart te kunnen starten...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:30

Het is eigelijk heel slecht om een enting een dag later dan de vorige keer te geven
Dit omdat de entingen na 9 maanden steeds zwakker worden en echt is uitgewerkt rond half van de 12de maand

Er wordt door mijn DA ook aangeraden om het om de 9 a 10 maande te doen