Plastron of stropdas ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjokkemeule

Plastron of stropdas ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 11:51

Moet je in de dressuur als man zijnde nu met een plastron of met een stropdas rijden ?
Regelementen doorgespit, kan er nix over vinden, maar de statuten van de vereniging schrijven plastron voor, maar op de hele vereniging ben ik de enige die als man start bij de paarden. Dan vind ik een das mooier dan een plastron.....

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 11:54

Mag allebei.
Stropdas zie je bijna nooit meer.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 11:56

Jasmijn schreef:
Mag allebei.
Stropdas zie je bijna nooit meer.

En is het nog een verschil tussen een gehaakte of een gladde das ??

Rare vraag weet ik, maar 25 jaar geleden, bij de pony's reed je in de B met een lichtblauwe jas, gehaakte das, ging je naar de L mocht je een gladde das, en hoger, werd de blauwe jas vervangen door een zwarte of een heel donkerblauwe, lag eraan of je een mannetje of een vrouwtje was.....

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 11:59

Mag allebei inderdaad, maar de laatste tijd rijden ook de meeste mannen met plastron.

Vroeger was bij ons trouwens het tenue voor de ponieclub met een blauwe stropdas... Ook voor meisjes Haha! (heb nog een aantal mooie foto's liggen Rolleyes Haha!)

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:34

sjokkemeule schreef:
En is het nog een verschil tussen een gehaakte of een gladde das ??

Rare vraag weet ik, maar 25 jaar geleden, bij de pony's reed je in de B met een lichtblauwe jas, gehaakte das, ging je naar de L mocht je een gladde das, en hoger, werd de blauwe jas vervangen door een zwarte of een heel donkerblauwe, lag eraan of je een mannetje of een vrouwtje was.....

Bloos Ik zou het niet weten. Volgens mij maakt dat geen enkel verschil hoor.

Maar plastron is natuurlijk wel mooier Schijnheilig (nou ja, minder lelijk Haha! )

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:07

Mijn broer rijdt met zo'n leuke gehaakte. Maar ik vind dat ding niet echt lelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:54

Ik vind voor een man een plastron helemaal niet storend, ik vind het mooier dan een stropdas. (en al helemaal bij een frak)

Ik zag Sven op de OS met een hele kleine chokerspeld ipv zo'n brede plastronspeld, erg stijlvol

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:00

Bettine schreef:
Mag allebei inderdaad, maar de laatste tijd rijden ook de meeste mannen met plastron.

Als ik hier in de buurt op concour kijk zie ik de meeste mannen met een stropdas....tenminste bij springen...maar bij dressuur rijden er hier niet zo veel mannen Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:01

Annemiekbram schreef:
maar bij dressuur rijden er hier niet zo veel mannen Lachen

Hoger niveau misschein............

visca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:07

sjokkemeule schreef:
Moet je in de dressuur als man zijnde nu met een plastron of met een stropdas rijden ?
Regelementen doorgespit, kan er nix over vinden, maar de statuten van de vereniging schrijven plastron voor, maar op de hele vereniging ben ik de enige die als man start bij de paarden. Dan vind ik een das mooier dan een plastron.....

Als in de statuten van je vereniging een plastron voorgeschreven staat ben ik bang dat je verplicht bent om een plastron te dragen.
Dat is je voorgeschreven wedstrijd teneu net als de kleur van je jasje dat zal er ook wel instaan. Bij mijn vorige vereniging werd er dus een blauwe rij jas voorgeschreven. (en geen gewone donker blauwe maar een kleur blauw die tegen kobalt aanzat Verward )

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 02:35

Artikel 143 Kledingvoorschriften

Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte
van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de
voorlezer van de deelnemer.

Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:

- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen met gladde zool,
- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:23

Hier in de buurt rijden eigenlijk alle mannen met een stropdas. Persoonlijk vind ik dat ook wat "mannelijker" dan een plastron. Misschien als je echt gaat scoren en straks in een frak ten tonele verschijnt, maar nu vind ik toch echt een stropdas mooier.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 12:29

Mikkie schreef:
Hier in de buurt rijden eigenlijk alle mannen met een stropdas. Persoonlijk vind ik dat ook wat "mannelijker" dan een plastron. Misschien als je echt gaat scoren en straks in een frak ten tonele verschijnt, maar nu vind ik toch echt een stropdas mooier.

Ik vind een stropdas ook mooier voor mannen, nu het secretariaat nog overtuigen Haha!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:32

Ik zou zeggen: Go for it. Mijn zege heb je Knipoog

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:28

Ik heb net het secretariaat gebeld.
De vrouw die daar werkt, die jureert zelf ook. Zij zegt dat een plastron moet, want zij zijn in feite verplicht een ieder die met een stropdas start de baan uit te sturen.

Ik neem zekere voor onzekere en doe wel een plastron om, ik zie hem zelf toch niet hangen....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:59

Nee idd moet je wel erug naar beneden kijken

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:13

sjokkemeule schreef:
Ik heb net het secretariaat gebeld.
De vrouw die daar werkt, die jureert zelf ook. Zij zegt dat een plastron moet, want zij zijn in feite verplicht een ieder die met een stropdas start de baan uit te sturen.

Ik neem zekere voor onzekere en doe wel een plastron om, ik zie hem zelf toch niet hangen....

Ik zal mijn vader es ff tippen, hij rijdt met een stropdas Cool

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:30

Maar dat geldt dan dus alleen voor jullie vereniging neem ik aan?
Anders moeten ze hier in de kring wel erg veel mannen de ring uitsturen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:33

Zie mijn post hierboven!!!!

Volgens KNHS reglement mag het in principe allebei! De vereniging is bepalend in deze.........

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:01

Vind een plastron in de meeste gevallen mooier wanneer je dressuur rijdt. Maar net als bij een goed geknoopte stropdas, zal je ook een mooie plastron moeten leren knopen (tenzij je natuurlijk kiest voor de voorgeknoopte... maar die gaan meestal afzakken). Springruiters heb ik nog nooit met een plastron zien rijden.
Zodra je in verenigingstunue rijdt, zul je ook zo gekleed moeten gaan. Gelukkig zie je hier lekker iedereen doen wat hij/zij zelf mooi vindt. Dat verenigingstunue is een beetje achterhaald hoor vind ik.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:01

Hihi dat mag je natuurlijk vinden!

Dat vonden wij als dames ook bij de rijvereniging waar ik lid van was.
Van oorsprong was dat een echte springvereniging, vandaar dat men had gekozen voor knalrode jassen met witte stropdas.

Ook voor de dames!!!! Geeeeeen gezicht vonden wij, maar we waren het gewoon verplicht.

We hebben eerst moeten vechten om toestemming voor de palstron te krijgen. Later hebben de dames het voor elkaar gekregen dat men in de dressuurring mocht starten in een zwarte jas.

Je wilt niet weten hoe vaak door de jury werd gezegd dat de rode jas in het Z niet was toegestaan (natuurlijk wel dus!!!)
Maar veel van onze dames waren het ermee eens dat die rode jas bij dressuur geeeeeeen gezicht was!!!!!!!!!