Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:24

Volgens het reglement moet de minimum schofthoogte van een paard voor de klassen ZZ-Licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 157.0 cm zijn.
Waarom geldt dit alleen in Nederland?? In het buitenland geldt dit nl. niet. Ik las hier op bokt dat in de hoefslag van 12-11-04 stond:'Er staat een artikel in over Jana Freund (24 jaar) die met een pony van 1m47 intermediaire rijdt en met een van 1m52 Grandprix. Ze wil volgend jaar de Grandprixpony internationaal gaan starten! Tja wat hier niet mag, met een pony hoger dan Z rijden, dat mag in het buitenland gewoon wel en zo hoort het ook.'
Wat is de reden van dat het hier niet mag Verward
Heb de KNHS gemaild en kreeg dit trug Lachen

Geachte heer, mevrouw,

In Nederland is een extra categorie pony's toegevoegd omdat de Nederlandse kinderen steeds langer worden. Zodoende kennen we de E-pony (tot en met 156.9m). In andere landen is deze categorie onbekend en begint een paard bij een stokmaat van 148.1m.

De FEI (de wereld overkoepelende paardensportorganisatie) vindt het niet wenselijk om pony's in de hogere wedstrijdsport toe te staan. De FEI heeft in haar reglement dan ook opgenomen dat een paard een minimale stokmaat moet hebben van 1.49m, gemeten met ijzers wil het deelnemen aan CDI*/**/*** en Junioren/Young Riders-wedstrijden.

Omdat wij begrijpen dat er wel vraag is om met E-pony's/kleine paarden in de hogere dressuur te starten zullen wij uw vraag voorleggen aan de disciplinecommissie Dressuur. De eerstvolgende vergadering van deze commissie vindt plaats op 21 december a.s. Daarna kunnen wij u informeren over hun mening. Mochten zij een positief advies willen geven aan het Federatiebestuur, dan zal het bij de reglementswijzigingen voor 2006 (procedure start in september 2005) meegenomen kunnen worden. De reglementswijzigingen voor 2005 zijn namelijk al behandeld door de Ledenraad op 18 november jl.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

L.M. Peeters
KNHS

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:25

Dat is interessant!

Zou het trouwens familie van.. zijn?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:28

De FEI (de wereld overkoepelende paardensportorganisatie) vindt het niet wenselijk om pony's in de hogere wedstrijdsport toe te staan. De FEI heeft in haar reglement dan ook opgenomen dat een paard een minimale stokmaat moet hebben van 1.49m, gemeten met ijzers wil het deelnemen aan CDI*/**/*** en Junioren/Young Riders-wedstrijden.

Dan hebben ze het over dat de FEI het niet wenselijk vindt om pony's onder de 1.49m toe te staan. Die pony van Jana Freund is 1.47m en loopt intermediair Verward

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:28

Tyrza schreef:

Familie van wie zijn Verward

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:33

schaapjuh schreef:
Familie van wie zijn Verward

Bart Peeters denk ik Knipoog
Of ik zit er ook gigantisch naast Tong uitsteken

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:35

Tyrza schreef:
Dat is interessant!

Je bedoelt dat die Peeters familie van bondscoach Peeters is (want dat is die toch? Bloos!)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:52

Vergeten te vermelden dat het hier gaat om met je pony tussen de paarden hoger dan Z2 te starten Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:26

LadyLuna schreef:
Je bedoelt dat die Peeters familie van bondscoach Peeters is (want dat is die toch? Bloos!)

Ja, ik bedoel van Jan Peeters Knipoog

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:51

Ik vind het zowiezo raar dat dat "niet wenselijk" is... Ik kan me voorstellen dat er weinig pony's zijn die het kúnnen, maar waar maken ze zich druk om, vraag ik me af? Als een pony genoeg winstpunten enzovoorts heeft om in het ZZ te rijden lijkt mij dat de pony in kwestie zichzelf al behoorlijk heeft bewezen als zijnde wel capabel hiervoor!!

En niet alleen worden de Nederlandse kinderen steeds groter, maar ook rijden er naar mijn idee steeds meer pony-rijders gewoon door bij de paarden met hun pony, als zij 18 zijn geworden.

Ik vind dat er eigenlijk gewoon een aparte volwassenen-pony-categorie zou moeten komen op wedstrijden, want ik vind het een beetje onzin dat je na je 18e niet meer op een knol van lager als 1.58 zou mogen rijden (in de wedstrijdsport, maar dit geeft toch ook een beeld aan denk ik, nml "volwassenen zouden op paarden moeten rijden"... want er is geen volwassenen pony categorie!), maarja, wie ben ik. Clown

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:13

Roskur schreef:
Ik vind dat er eigenlijk gewoon een aparte volwassenen-pony-categorie zou moeten komen op wedstrijden, want ik vind het een beetje onzin dat je na je 18e niet meer op een knol van lager als 1.58 zou mogen rijden (in de wedstrijdsport, maar dit geeft toch ook een beeld aan denk ik, nml "volwassenen zouden op paarden moeten rijden"... want er is geen volwassenen pony categorie!), maarja, wie ben ik. Clown

Volwassenen mogen gewoon met hun pony tussen de paarden (blijven) starten, dus een Volwassenen-Pony-Categorie is niet nodig Knipoog .Maar ze mogen helaas niet hoger dan de Z2 in Nederland, wel in het buitenland (vage FEI dan, die is toch wereldswijds Verward ). Vandaar dat ik naar de KNHS emailde

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:30

Tyrza schreef:
Ja, ik bedoel van Jan Peeters Knipoog

Bijna goed Clown

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:39

Ik dacht altijd dat voor de ZZGP een minimum stokmaat van 1.60 m. werd gehanteerd Verward Maar dat is dus 1.57 m.
Goh, en je mag nu al internationaal met een pony *eh paard bedoel ik* van 1.49 starten, nooit geweten.

Nou, nog een jaartje Z2 dus, en dan misschien wel ZZlicht Bloos! , is z'n stokmaat iig geen excuus meer Haha! .

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:42

Aangezien ik niet een antwoord kreeg op mijn vraag van het wáárom (jawel, niet wenselijk Verward ), heb maar weer een mailtje gestuurd.

Geachte mevrouw .....,

Bedankt voor uw antwoord.
Helaas heeft u niet geantwoordt op mijn vraag wáárom er verschillende
regels in verschillende landen zijn , terwijl de FEI de WERELD
overkoepelende paardensportorganisatie is moeten er toch dezelfde regels
gelden over de gehele wereld??
In Nederland vindt de FEI het niet wenselijk vindt om pony's (gestart
tussen de paarden) toe te laten tot de hogere wedstrijdsport in Nederland,
terwijl dit wél in het buitenland wordt toegelaten ---> zie voorbeeld in
mijn eerste mail. Wát is hier nou de reden van?

Mvg,

.....
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 02-12-04 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:43

Roskur schreef:
Ik vind het zowiezo raar dat dat "niet wenselijk" is... Ik kan me voorstellen dat er weinig pony's zijn die het kúnnen, maar waar maken ze zich druk om, vraag ik me af? Als een pony genoeg winstpunten enzovoorts heeft om in het ZZ te rijden lijkt mij dat de pony in kwestie zichzelf al behoorlijk heeft bewezen als zijnde wel capabel hiervoor!!

Volledig mee eens. Jammer dat pony's bij voorbaat al niet de kans krijgen om zich te bewijzen in de hogere dressuur. Maar die pony van 1.47 waar Jana Freund mee rijdt, loopt dus wel internationaal... Dat snap ik dan niet: als zij Intermediair rijdt met dat dier, dan rijdt zij toch onder de FEI-reglementen? Verward

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 18:45

Karin schreef:
Volledig mee eens. Jammer dat pony's bij voorbaat al niet de kans krijgen om zich te bewijzen in de hogere dressuur. Maar die pony van 1.47 waar Jana Freund mee rijdt, loopt dus wel internationaal... Dat snap ik dan niet: als zij Intermediair rijdt met dat dier, dan rijdt zij toch onder de FEI-reglementen? Verward

Klopt, dus heb ik weer gemaild naar de KNHS , zie m'n vorige berichtje, waarom dat zo is

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:54

in Duitsland is een paard al 1.50
er waren een keer Duitse mensen naar mijn pony wezen kijken.
Toen die mensen mij pony opnieuw wauwde laten meten wij waren er van overtuigt dat hij 1.48m was NIET DUS was hij 1.52m
daarom was de koop ook niet door gegaan.Anders moest dat meisje al bij de paarden starten.
in duitsland blijven ze het paard ook elk jaar meten!! niet tot hun 8ste

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:26

Hierbij roep ik iedereen op een mail naar de KNHS te sturen om te zorgen dat ook pony's boven Z2 mogen rijden!!!!!!!!!!!! Misschien helpt het als we allemaal onze stem laten gelden... Ik heb zelf een hafliinger, rij hier nu M-dressuur mee. Ik heb echter de ambitie om ook met haar boven Z2 te willen starten maar dat mag niet!!!! Belachelijk! Ik ga ook gelijk mailen, misschien willen ze de regel veranderen.... Schaapjuh, naar wie heb jij precies gemailed?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:34

Potverdikkie, als dit doorgaat, had ik nooit mijn pony hoeven te verkopen.....
Die staat nu in Zweden, toch nog een beetje internationaal!
Maar...ik start nog een pony, wie weet.....ik ben al weer M2 met haar...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:44

Marja"]
Ik dacht altijd dat voor de ZZGP een minimum stokmaat van 1.60 m. werd gehanteerd Verward Maar dat is dus 1.57 m.
[/quote]

[quote="Reglement begripsbepaling paard ZZGP schreef:
De minimum schofthoogte van een paard voor deelname aan ZZGP-wedstrijden moet, zonder hoefijzers gemeten, 157.0 cm zijn

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:51

Ik meende toch ecth dat in het reglement voor de junioren stond dat je paard minimaal 1.60 m moest zijn om te mogen deelnemen Verward

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:55

schaapjuh schreef:
Dan hebben ze het over dat de FEI het niet wenselijk vindt om pony's onder de 1.49m toe te staan. Die pony van Jana Freund is 1.47m en loopt intermediair Verward

Ik denk 't, jij zegt 't. Ben benieuwd naar 't volgende antwoord...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:05

kadans16 schreef:
Ik meende toch ecth dat in het reglement voor de junioren stond dat je paard minimaal 1.60 m moest zijn om te mogen deelnemen Verward

Wat ik net noemde is het begrip "paard" volgens de ZZGP. En ik mag aannemen dat je dan met een paard Junioren mag starten?

Berkel I Dancer is toch ook niet zo groot? Daar heeft Joyce Heuitink destijds ook mee bij de ponys en J/YR gereden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:09

Bij een ander reglement lees ik het volgende:
Aanvullende Disciplinereglement Dressuur ZZGP schreef:
De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klassen ZZ- Licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 157,0 cm zijn.

Vlak onder dit reglement staan de voorwaarden voor deelname oa. voor de Junioren. Als hier een andere regel voor staat qua schofthoogte, lijkt het mij dat dit apart nog eens genoemd wordt?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:16

Maar er staat wel tegenover dat er ook nog nooit echt een meetstok over de paarden is gelegd bij de ZZGP.......

Je hoeft echt geen meetbriefje te laten zien.
Als je met de pony bij de paarden gaat starten kun je rustig op de startkaart 1.60 laten zetten. Dat mag je zelf invullen volgens mij.

En zelfs al vul je keurig 1.28 in............
De ZZGP checkt het volgens mij totaal helemaal niet.
De automatisering bij de KNHS is nog steeds een grote ramp, dus het zou me in positieve zin verbazen als er ooit een haan naar kraaide.......

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:31

Ik kan me herinneren dat toen wij op trainingskamp gingen, er toch echt een meetstok tevoorschijn getoverd werd.

Maar dat is natuurlijk bij een EK wel wat belangrijker...