gezonde spanning?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

gezonde spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:04

Sinds ik het aanbod heb gekregen om met het paard van een kennis op concours te gaan, ben ik een beetje gaan meelezen op het wedstrijdforum.
Maar wat me opvalt. En dat is niet negatief bedoeld. (zegt waarschijnlijk eerder iets over mij)
Iedereen hier praat zo "luchtig" over wedstrijden. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En ik? Ik zit hier thuis, met het aanvraagformulier voor de startkaart en zie al allemaal doemscenarios voor me. Als ik aan de eventuele toekomstige wedstrijden denk, dan gaat er een adrenaline stoot door mijn lijf. (Jasjes/rijbroeken die ineens kapot gaan, singels die je vergeten bent, vlechtjes die ineens helemaal loshangen, kabouters die zich verstoppen achter witte hekjes enz enz enz)

Dus wat ik me nou eigenlijk echt afvraag.
-Wanneer ben je, volgens jullie, echt klaar om wedstrijden te gaan rijden?

Ga je als je denkt dat je een nette proef kunt rijden en vooraan kunt eindigen of ga je in eerste instantie met het idee om ervaring op te doen en je ziet wel waar het schip strandt?

Het is niet zo dat ik niet durf. Ik vind het zelfs geweldig. Verheug me er enorm op. Ik ga nu gewoon mijn best doen om een combinatie te vormen met het paard Ga me flink uitsloven als groom, om de "sfeer" te proeven enz enz enz. Ben gewoon benieuwd naar jullie mening hierover en praktijkvoorbeelden van eerste wedstrijden zijn ook altijd leuk om te horen Haha! .

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:15

Waarom doemscenario's? Ik rijd nu zo'n 20 jaar wedstrijden, eerst niet zo fanatiek, maar de laatste jaren word ik steeds fanatieker. Ik ben nog nooit iets vergeten! Check, check, dubbelcheck en na een paar keer wordt het klaarleggen van alle spullen routine.
Als je thuis tijdens het oefenen je proefjes netjes door kan sturen, dan zie ik echt het probleem niet.
Natuurlijk gebeurt er wel eens wat, maar je paard kan thuis ook schrikken en/of aan de haal gaan met je.
Ik vind wedstrijden rijden erg leuk, als ik een paar weken niet gestart heb ga ik het missen en begint het te kriebelen.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:18

Eens is de eerste keer!

Het valt echt reuze mee. Bij mij zelf zijn er nog nooit spullen kapot gegaan op wedstrijd, daar maak ik me ook geen zorgen om. Knotjes gaan tijdens het rijden nooit los, ik vlecht de dag van te voren, ga op de dag van de wedstrijd op tijd naar de manege om de eventueel losgeraakte knotjes weer vast te maken.

Dat je paard misschien bang is in een andere bak kan je alleen oplossen door vaak te rijden in een andere bak. Als je paard 1 keertje weg schiet tijdens de proef is er niks aan de hand. Je krijgt -2.

Heb je eens een slechte proef gereden? Dan is het einde van de wereld nog niet in zicht hoor! Volgende keer er weer tegenaan.

Mijn 1e wedstrijd was normaal, ik ben toen samen gegaan met een vader van een clubgenoot. Die heeft me uitgelegd wat er allemaal gebeurd.

Het valt reuze mee, gewoon starten, en inderdaad zien waar het schip strandt.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:39

Emeraldo schreef:
Als je paard 1 keertje weg schiet tijdens de proef is er niks aan de hand. Je krijgt -2.

of -14 als je drie keer verkeerd rijdt omdat je van de zenuwen een black out hebt........ Bloos

suzannutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:46

als je aan de beurt bent voel je het misschien even kriebelen, maar daarna zie je de rest om je heen niet eens meer, dus kan je je wel goed concentreren

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:50

WWWiske schreef:
of -14 als je drie keer verkeerd rijdt omdat je van de zenuwen een black out hebt........ Bloos

Je 3 keer vergissen mag tegenwoordig niet meer, dan wordt je uitgesloten.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:02

mijn eerste B wedstrijd was vol zenuwen Tong uitsteken maar als je een briefje maakt met alles wat je nodig hebt (ook de papieren!!!) en die in de trailer hangt kan je denk ik niks vergeten... met de zenuwen gaat het eigenlijk de laatste tijd bij my heel goed Haha! voor ik de romg in moet heb ik echt zenuwen maar zodra ik gegroet heb is dat helemaal over ! en misschien heb je ook niet zo heel veel zenuwen bij je 1e wedstrijd natuurlijk altijd maar het zal vast reuze mee vallen Haha!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:54

Ik maak me in principe niet druk over het rijden van de proef. Als het paard een beetje meewerkt ben ik de zenuwen tijdens het rijden alweer vergeten.
Ik ben ooit eens met iemand meegeweest op concours en die was gewoon het hele harnachament vergeten. Gelukkig kwamen we daar nog op tijd achter, maar toch blijft dat moment me achtervolgen. Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:23

voor sommige blijft het altiijd een ramp, voor andere is het een eitje.

ik ken wel spanning bij me zelf, maar dat is meer voordat ik moet rijden, 's ochtens in bed, in de auto en net voordat ik er op zit, als ik eenmaal op mijn beestje zit is alles over en voelt het vertrouwd.
misschien is het boek winnen door de kracht van positief denken iets voor je. succes ermee

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:35

Mikkie schreef:
Ik maak me in principe niet druk over het rijden van de proef. Als het paard een beetje meewerkt ben ik de zenuwen tijdens het rijden alweer vergeten.
Ik ben ooit eens met iemand meegeweest op concours en die was gewoon het hele harnachament vergeten. Gelukkig kwamen we daar nog op tijd achter, maar toch blijft dat moment me achtervolgen. Haha!

mar of je paard mee werk hang wel af van jezelf denk ik Knipoog

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:56

Ik ben ook pas begonnen met wedstrijden, en had hetzelfde. Was een week voor mijn eerste wedstrijd al ziek van de zenuwen, desondanks had ik er wel erge zin in. Alles opschijven wat je nodig hebt en checken. Op gegeven moment wordt het routine. Vervolgens gewoon gaan met die banaan *LOL* Wat is nou het ergste dat kan gebeuren?! Dat je je proef slordig rijdt of een fout maakt....so what!, heb je tenminste wat te vertellen OK dan!

Misschien eerst eens meegaan met iemand naar een wedstrijd, had ik ook gedaan. Het komt misschien ook omdat je niet op jonge leeftijd begonnen bent, als kind zijnde heb je nog niet zo'n last van doemscenario's.
succes!!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:10

Gewoon gaan starten, dan praat jij over een half jaar ook "luchtig" over wedstrijden..

Je moet maar zo denken, jij laat zien hoever je bent met je paard en de jury oordeelt daarover, slechte punten, dan vind de jury dat jij dat onderdeel nog niet beheerst.. . Je doet je best en meer kan je niet doen.. Heel veel succes en plezier!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:02

Gewoon je doel niet te hoog stellen de eerste keer, dan heb je ook minder spanning. Daarnaast kun je in de B toch geen verliespunten rijden, dus het maakt niet uit, al haal je 50 punten Knipoog. Ga de eerste keer gewoon 'voor de ervaring', vreemd genoeg kom ik altijd wanneer ik voor de ervaring rijd terug met een wp, net of je dan nog relaxter bent.