Ik had afgelopen een wedstrijd met een arabiertje . Hij was voor de 2e keer mee op concour, er liepen 3 hengstige merrie's mee in de b en aangezien hij denkt dat ie nog hengst is ( 2 maanden geleden gecastreerd) was het allemaal erg spannend en interesant voor hem.
Tijdens het los rijden was hij dan ook erg kijkerig en niet geconcentreed maar dat ging steeds beter. Als hij ontspand en loskomt, begint hij altijd fanatiek op het bit te knabbelen en dus te schuimen/kwijlen.
Nou heb ik geleerd en dus ook altijd gedacht, dat dit een teken van ontspanning(in de kaak), acceptatie van het bit en contact zoeken met de hand van de ruiter was.
Als jij dit ook dacht...... je hebt het helemaal mis

Want tijdens het proefje liep hij echt super, mooi geconcentreerd en reageerde goed op mijn zit/beenhulpen, ik was dik tevreden en super trots op hem.
Mensen die langs de bakrand stonden of het vanuit de kantine hadden gezien waren ook enthousiast. Ik was dus erg benieuwd naar "het oordeel van de jury"
Protecol gehaald, en wat zie ik tot mijn stomme verbazing als commentaar?????
PAARD KAUWT HINDERLIJK OP HET BIT!!!!!
Huh

Ik snap het echt niet hoor, hij liep idd tijdens het bit op het bit te knabbelen, en ja er kwamen spuug/schuim draden uit zijn mond maar is dat zo erg dan?
ik rijdt hem met een simpel dubbelgebroken watertrensje en door dat kauwen op het bit wordt hij niet zwaar in de hand, en het is ook niet zo dat het effect heeft op mijn handhouding.
Ik snap dus echt niet wat ze bedoelen met: Paard kauwt hinderlijk op het bit

Wie oh wie weet dat wel en kan het mij uitleggen??
Alvast bedankt.
[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt