'hinderlijk' kauwen op het bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharlyn

'hinderlijk' kauwen op het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:51

Nou ja zeg!!!

Ik had afgelopen een wedstrijd met een arabiertje . Hij was voor de 2e keer mee op concour, er liepen 3 hengstige merrie's mee in de b en aangezien hij denkt dat ie nog hengst is ( 2 maanden geleden gecastreerd) was het allemaal erg spannend en interesant voor hem.
Tijdens het los rijden was hij dan ook erg kijkerig en niet geconcentreed maar dat ging steeds beter. Als hij ontspand en loskomt, begint hij altijd fanatiek op het bit te knabbelen en dus te schuimen/kwijlen.
Nou heb ik geleerd en dus ook altijd gedacht, dat dit een teken van ontspanning(in de kaak), acceptatie van het bit en contact zoeken met de hand van de ruiter was.

Als jij dit ook dacht...... je hebt het helemaal mis Bloos! volgens mijn jury dan.
Want tijdens het proefje liep hij echt super, mooi geconcentreerd en reageerde goed op mijn zit/beenhulpen, ik was dik tevreden en super trots op hem.
Mensen die langs de bakrand stonden of het vanuit de kantine hadden gezien waren ook enthousiast. Ik was dus erg benieuwd naar "het oordeel van de jury"
Protecol gehaald, en wat zie ik tot mijn stomme verbazing als commentaar?????

PAARD KAUWT HINDERLIJK OP HET BIT!!!!!

Huh Verward

Ik snap het echt niet hoor, hij liep idd tijdens het bit op het bit te knabbelen, en ja er kwamen spuug/schuim draden uit zijn mond maar is dat zo erg dan?
ik rijdt hem met een simpel dubbelgebroken watertrensje en door dat kauwen op het bit wordt hij niet zwaar in de hand, en het is ook niet zo dat het effect heeft op mijn handhouding.

Ik snap dus echt niet wat ze bedoelen met: Paard kauwt hinderlijk op het bit

Wie oh wie weet dat wel en kan het mij uitleggen??

Alvast bedankt.

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:05

Misschien dat hij door het kauwen op het bit, hinderlijk met z'n hoofd beweegt. Ik ben geen dressuurcrack maar dit zou er misschien mee te maken kunnen hebben..
In ieder geval goed dat je zo'n fijn gevoel had over de proef zelf! Lachen

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:05

Psje, wat waren uiteindelijk je punten ? Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:06

Zoiets wilde ik ook net antwoorden. Het kan zijn dat hij zo heftig kauwt dat dit een onrustig beeld geeft. Misschien kun je een keer een proef laten opnemen op video? Dan zie je hoe het er vanaf de grond uitziet.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:20

ik dacht ook alijd dat het goed was als je paard zo kouwde, maar nu bleek dat die van mij dat doet zodat ze onder het werk uit kan komen, Ze is dus niet aan het bid. Ze mogen wel schuimen maar kauwen is niet goed. Er is ook nog weer verschil tussen kauwen en kauwen. Want met hasl laten streken moet je als het ware je paard het bit uit je handen laten kauwen.

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:40

Karin"]
Zoiets wilde ik ook net antwoorden. Het kan zijn dat hij zo heftig kauwt dat dit een onrustig beeld geeft. Misschien kun je een keer een proef laten opnemen op video? Dan zie je hoe het er vanaf de grond uitziet.
[/quote]

Dat dacht ik eerst ook toen ik het las, maar zo voelde het tijdens het rijden helemaal niet. Hij liep gewoon lekker ontspannen in de aanleuning mijn instructrice was mee als groom (handig joh Haha! ) en die heeft allebei mijn proefjes gezien, en vond ook niet dat hij onrustig in zijn hoofd was (ik bedoel dus dat zn hoofd veel bewoog door het kauwen)

[quote="Alikesflame schreef:
Er is ook nog weer verschil tussen kauwen en kauwen. Want met hasl laten streken moet je als het ware je paard het bit uit je handen laten kauwen.

Er zat ook een stukje halsstrekken in de proef, tijdens het van hand veranderen en daar had ik dan weer een 8 voor omdat hij volgens jury commentaar" zo mooi van de hand af kwam en ik hem voor de c weer "weer in de perfecte aanleuning had"

Tjah wat moet ik hier nou mee?
Had ik gewoon een rare jury? of bedoelt hij iets wat ik dus echt niet snap??

p.s

In mijn 1e proef had ik 158 punten (dat was de proef met dat rare jurycommentaar) en waren we 3e van de 16.

In de 2e proef waren we 1e met 174 punten!!!
Superpaardje dus OK dan! helemaal als je bedenkt dat hij pas voor de 2e keer mee was Lovers

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:48

Blijkbaar heb je gewoon netjes gereden. Maar het is dus niet de bedoeling dat je paard overdreven kauwt. succes met je wedstrijden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:08

Mijn Haflinger kan ook wel eens van de stress/energie erg op z'n bit kauwen...... het lijkt soms wel een beetje zijn manier van afreageren. Misschien dacht de jury dat het bij jouw paardje ook zo iets was. Soms zien dingen er echt anders uit dan ze aanvoelen. Ik zou er niet te zwaar aan tillen als ik jou was, vooral niet als andere jury's er geen commentaar op leveren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:11

Stond laatst nog in een blad. Een beetje schuim is goed, maar zodra er vlokken/draden komen is er teveel spanning.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:14

Het kauwen en schuimen hoeft niet altijd te betekenen dat het bit geaccepteerd wordt. Persoonlijk zie ik het knabbelen ook niet graag, naar mijn mening hoort het bit juist stil te liggen wanneer het paard in de kaak ontspant.
Hiervandaan is alleen niet te beoordelen in hoeverre het storend is.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:17

Ik moet gelijk denken aan Tyrza tijdens een clinic waar ik meereed...

Hou hem smakelijk van voren Lachen

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:32

Knap hoor van jullie samen. OK dan! En dat vond de jury ook gelukkig (zeker bij je 2e proef).

Als een paard constant op zijn bit aan het kauwen is, kan dat opgevat worden als een vorm van onttrekken. Zeker als het paard zijn mond open doet bij het kauwen. Het kan erop lijken dat het paard zijn tong over het bit gooit (ook al doet hij dat niet). Dat is een teken van spanning. Het geeft in elk geval een onrustiger beeld dan een paard met een mooie stille gesloten mond.

Je schreef zelf:
Hij was voor de 2e keer mee op concour, er liepen 3 hengstige merrie's mee in de b en aangezien hij denkt dat ie nog hengst is ( 2 maanden geleden gecastreerd) was het allemaal erg spannend en interesant voor hem. Tijdens het los rijden was hij dan ook erg kijkerig en niet geconcentreed maar dat ging steeds beter. Als hij ontspand en loskomt, begint hij altijd fanatiek op het bit te knabbelen en dus te schuimen/kwijlen.

Er was dus zeker een mate van spanning bij hem te bespeuren.

Mijn paard kan tijdens het dressuren ook erg onrustig zijn met zijn mond. Hij heeft dan een "keurig" schuimrandje, loopt in een mooie (zelf)houding wat er natuurlijk leuk uitziet, maar als hij onrustig aan het kauwen is, heb ik bijna niets in mijn handen (dus onvoldoende aanleuning). Hij is wèl scherp aan mijn been en goed te sturen.

Toch wil ik weten waarom hij zo aan het kauwen is. Ik heb het aan een osteopaat gevraagd, die mijn paard zag lopen en die zei dat het kan zijn dat zijn tongbeen vastzit. Binnenkort gaat hij daar even naar kijken.
Als er iets zinnigs uitkomt, laat ik je het wel weten.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:21

Mijn paard knarst soms wel eens tijdens het rijden, das ook een heel irritant geluid! Maar mijn paard is dan ook gewoon los en verder niet onrustig! Er heeft nog nooit een jury gezegd dat dit ernstig/storend is ofzo! Maar dat van jou kan natuurlijk heel anders zijn...! Ik zou ook niet weten wat ik eraan zou moeten doen om mijn paard te laten stoppen met knarsen...