stress..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Von

stress..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 11:13

Cas heeft sinds ik hem heb 1 groot probleem: bang op vreemd terrein. Nou wist ik dit vanaf het begin dus ben er ook mee aan de gang gegaan, veel meenemen naar clinics, wedstrijden en noem maar op.
Eigenlijk ging het de laatste tijd steeds beter, tot gister…..
Gister werd mijn wedstrijd beloond met 126 punten (en dit was compleet verdiend Clown ), ik had al een voorgevoel toen ik de binnenbak zag, 1 lange zijde open met toeschouwers erlangs, verder was het een 20 x 60 bak die aan de voorkant afgezet was met een laag hekje en daarachter de jury auto, en aan de achterkant afgezet met staanders en hindernisbalken. Actief binnengereden met het idee rondje rechtsom en linksom om de bak te verkennen, nee dus, op de rem, in de staak, omdraaien, wegspringen en noem de hele reut maar op. Ik was zo ontzettend blij dat mijn instructrice erbij was, die heeft hem nl. nog nooit zo gezien en dacht stiekum dat ik er niet aan reed als hij dit flikte, nu heeft ze gezien dat ik alles eraan doe, maar het lijkt dus of meneer zich geheel afsluit waardoor geen hulp meer door komt Verward
Heb hem onder de proef zo weinig mogelijk zijn zin gegeven, als hij wegsprong ergens heb ik een volte gedraaid en hem nog een keer erlangs gestuurd (komt je punten ook niet ten goede, maar was dankbaar dat de jury me toeliet om het te doen OK dan! ). Tweede proef ging iets beter (141 punten) maar nog steeds niet zoals hij kan lopen jammergenoeg. Instructrice gaat aan de gang met een plan om dit aan te pakken, waarschijnlijk elk weekend een andere bak en een proefje rijden ofzo? Want helaas kan je hier thuis dus weinig aan oefenen.
Met dit verhaal wil ik dus benadrukken dat niet alles thuis te leren is en dat je voor sommige dingen toch echt het wedstijdterrein onveilig moet maken. Gelukkig trof ik gister mensen die alleen maar respect voor me hadden dat ik het proefje heb uitgereden (en dat ik er op ben blijven zitten), maar ik lees hier vaak genoeg opmerkingen als: wat doet zo iemand op een wedstrijd? Ga oefenen! Ga pas in de B starten als je thuis L klaar bent enzovoorts. Thuis loopt Casje een M1 proef met een hoef in zijn neus! Maar een B proef op vreemd terrein krijg ik er helaas niet altijd uit (we zitten nu na ongeveer 1,5 jaar starten op 6 winstpunten).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:19

Mijn paard is ook zo kijkerig. Hij heeft in zijn hele leven (8 jaar) dan ook pas 3 vreemde binnenbakken gezien. Gisteren dus ook weer een nieuwe. Ik kwam de bak in en meteen hoofd in de lucht etc. Het eerste wat ik deed wat meteen flink vooruit rijden en aan het werk zetten. Helaas moest ik na 1 rondje toch al starten. Mijn proef ging op zich redelijk (166 pt) maar met wat slordige dingen erin, omdat meneer eigenlijk niet langs de jury wilde lopen maar min of meer gedwongen werd door mijn spoortje aan de binnenkant.
Wat heel erg geholpen heeft is hem leren springen. Toen was hij alvast niet meer bang voor hindernisbalken. Verder heb ik thuis een rariteitenkabinet gebouwd. Alles wat er raar uitzag heb ik de rijbak ingesleurd (grijze container, blauw zeil, grote kartonnen doos, enz). En toen gaan rijden.
Verder heeft hij meegelopen in de SGW regiotrainingen, en daar is hij echt enorm van opgeknapt. Hij heeft meer zelfvertrouwen en lef gekregen.

Gewoon lekker doorgaan, veel vreemde bakken bezoeken, en wellicht dat het voor jou in het buitenseizoen wat gemakkelijker wordt. Buiten zijn ze over het algemeen toch een stuk minder kijkerig.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:24

Vervelend zeg! Je kunt idd het beste op zoveel mogelijk vreemd terrein komen denk ik. Zonde dat je dit soort dingen niet thuis kunt oefenen *LOL*

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:41

Misschien kan Tyrza hier op bokt je ook nog tips geven, zij geeft ook wedstrijdgerichte trainingen. Stressverlichtingstips bij de ruiter, dus vast ook wel bij het paard