panadol=doping?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

panadol=doping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 10:44

Dit stond in de P&S van afgelopen week. In een uitspraak van het tuchtcollege stond dat een ruiter die meedeed aan het NK springen gecontroleerd was op doping. Ze hadden Panadol in zijn bloed gevonden. Hij had het van zijn dokter voorgeschreven gekregen omdat hij gebroken ribben had gehad tegen de pijn.

Panadol kun je gewoon bij het Kruidvat kopen, ook zonder doktersvoorschrift en het is een pijnstiller.
Natuurlijk ben ik tegen dopinggebruik, maar zoals ik dit lees mag je zelfs niet meer eens een Paracetamol pakken als je naar een wedstrijd gaat en je niet zo lekker voelt. Ik had er echt geen idee van dat dat dus niet mocht. Verward

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:11

Of Panadol op de dopinglijst staat zou ik niet weten. Maar als je aan gewone landelijke wedstrijden deelneemt zul je als ruiter niet op dopinggebruik worden gecontroleerd. Je paard loopt wel de kans gecontroleerd te worden.

Ruiters die deelnemen aan internationale wedstrijden lopen wel de kans te worden gecontroleerd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:15

Het betrof hier het NK Springen in Mierlo.

Ik heb de betreffende uitspraak ook gelezen en heb me er ook erg over verbaasd. Een doodgewone pijnstiller die vrij verkrijgbaar is bij de drogist op de dopinglijst... Verward

Maar blijkbaar hoor je dus niet aan een wedstrijd mee te doen als je daar lichamelijk alleen toe in staat bent 'onder invloed van' pijnstillers.

Nicky74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:18

ik heb bij het NK in Roosendaal ook gereden op pijnstillers maar ik had het van te voren gevraagd aan de organisator tevens ook jurylid.Mijn enkel was zo dik dat ik amper in mijn laarzen kon ( zwaar gekneusd de dag voordat ik weg moest, paard is erop gaan staan)
dus in overleg is het wel mogelijk. je krijgt dan dispensatie

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 11:21

Er stond in dat andere doping artikel dat alleen het gebruik van de pil en nog een ander middel wat ik ff niet meer weet was toegestaan. Dus pijnstillers zijn dan idd niet toegestaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:24

De pil, aambeienzalf en veel anti-depressiva zijn toegestaan.

Wel apart dat je dus bijvoorbeeld wel Prozac of Seroxat zou mogen slikken om je geestelijk beter te voelen tijdens een wedstrijd (dit bedoel ik overigens absoluut niet denigrerend) maar dat je voor een pijnstiller - om je lichamelijk beter te voelen - dispensatie moet vragen, ook al slik je ze bij wijze van spreken net zo structureel als anti-depressiva.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:27

Tegenwoordig is alles doping in de paardensport.....echt zwaar overdreven dingen zitten er ook tussen, vindt het belachelijk dat je een paard geen pijnstillertje mag geven. Sporters mogen dat toch ook wel?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:28

Chalotje, het gaat er hier JUIST om dat de RUITER een pijnstiller heeft geslikt en daarop is gediskwalificeerd. Knipoog

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:39

Ooow sorry! Zit nu op school dus ben nog een beetje duf... Bloos heb het weer niet goed gelezen.... Pling

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:45

Tja, ik volg het dopinggebeuren op de voet, omdat men er steeds strenger in gaat worden. Ik denk dat ik er niet aan ontkom om een dispensatie aan te vragen, want ik slik al jaren, dagelijks medicijnen voor mijn hart en bloeddruk. Zal zeer waarschijnlijk ook wel onder doping vallen.
Ik ga die dopinglijst eens downloaden van de FEI site en dan de verboden stoffen die er op staan maar eens vergelijken met de stoffen die in mijn medicijnen zitten, anders ben ik ook misschien eens de L*L.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:41

Karin schreef:
De pil, aambeienzalf en veel anti-depressiva zijn toegestaan.

Wel apart dat je dus bijvoorbeeld wel Prozac of Seroxat zou mogen slikken om je geestelijk beter te voelen tijdens een wedstrijd (dit bedoel ik overigens absoluut niet denigrerend) maar dat je voor een pijnstiller - om je lichamelijk beter te voelen - dispensatie moet vragen, ook al slik je ze bij wijze van spreken net zo structureel als anti-depressiva.

Een Seroxatje of Prozacje lijken mij meer prestatiebevorderend dan een Paracetamolletje.
Zelf slik ik wel eens medicatie wegens een hartritmestoornis. Mag zeker ook niet? Maar als ik die kalmerende rommel slik dus wel, Verward Bizar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 15:26

Nee, mag niet. Alle lichaamsvreemde stoffen waren verboden stond er.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:42

ik las het ook en vond het zo vreemd. Diegene is dus daadwerkelijk gediskwalificeert. De mensen die grote kampioenschappen rijden mogen dus wel uitkijken, ik geloof namelijk niet dat veel mensen ook weten dat je bijvoorbeeld geen panadol mag slikken.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:53

Ze zijn streng, maar als het op doktersvoorschrift is dan is het toch geen dopinggebruik?

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:04

In de P&S staat een heel artikel over doping cq ongeoorloofde middelen onder de kop: " Let op wat je slikt". De kop van het artikel doet vermoeden dat iedereen nu verschrikkelijk op zijn hoede moet zijn.
Echter de controles worden alleen uitgevoerd op het hoogste niveau. Alleen als je Grand Prix dressuur rijdt , 1.50m springt of deelneemt aan een 3 sterren eventing, is het humane doping reglement van toepassing. Het gaat dus in Nederland om hoogstens 50 ruiters. Storm in een glas water dus. Maar wel 2 pagina's in P&S. Met recht dus: MISPLAATST !

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:20

25 Grand Prix ruiters, 24 1.50 ruiters en 1 3-sterren eventing ruiter is 50.
Meer hebben we er echt niet.
De aangegeven doping zaak betrof inderdaad het NK springen maar aan de reacties van oa Lovely en Simmie kan je zien dat iedereen nu denkt dat je gecontroleerd kan worden!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:20

Dus we hebben niet goed opgelet volgens laborah.............. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:44

laborah schreef:
De aangegeven doping zaak betrof inderdaad het NK springen maar aan de reacties van oa Lovely en Simmie kan je zien dat iedereen nu denkt dat je gecontroleerd kan worden!

Dat denk ik niet direct hoor. Maar of je wel of niet gecontroleerd kan worden, maakt de regel er niet meer of minder geldig van.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:52

laborah schreef:

Maar het NK springen, valt dat ook onder dit soort wedstrijden? Ik dacht nl. van niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:53

Volgens de uitspraak in de P&S wel, lees de tekst van het Tuchtcollege nog maar eens door...