Super met losrijden, maar dan de ring in......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lurdes

Super met losrijden, maar dan de ring in......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 20:54

Ik moet dit even van me afschrijven, ben behoorlijk gefrustreerd.

Vandaag had ik wedstrijd, we komen keurig netjes op tijd aan gaan opzadelen en richting de losrijbak.
En het ging super met losrijden. Ze was heerlijk ontspannen, soepel in de rug en liep mooi rond. Ik kon haar voorwaarts krijgen, weer terug, goede middendraf/galop, wijken netjes (kan beter, maar komt goede vooruitgang in). Kortom, ik kon niet wachten om de ring in te gaan.

Dus ik zat te stralen op mijn paard toen het zover was.
Rij de ring in naar de hoefslag richting de andere korte zijde (waar de jury zat en ook de kantine). Ben nog niet bij letter B of... hoofd omhoog, oren naar voor en bit vastgeklemd tussen haar kiezen of der leven er vanaf hing! En met geen mogelijkheid kreeg ik haar weer ontspannen, het was alsof ze niet eens meer in de gaten had dat ik erop zat.

Proefje ging natuurlijk voor geen meter, punten om om te huilen.
Ik rij nu +/- een jaartje wedstrijden, dit heeft ze gelukkig niet iedere wedstrijd. Ze is gewoon zo ontzettend kijkerig en ik heb gewoon moeite om haar hier doorheen te rijden. De laatste tijd ging het al een stuk beter, maar ik baal gewoon dat ze het vandaag weer zo erg had.

Gelukkig volgend weekend weer een herkansing, hopelijk ben ik dan toch iets interessanter dan de rest van de wereld. Knipoog

Meer bokkers met dit soort problemen en hoe lossen jullie dit op?

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:57

Ik heb het ook wel eens gehad. Ik denk trouwens dat iedereen wel eens een wedstrijd heeft waarop het gewoon niet gaat zoals je gehoopt had.
En tja, hoe heb ik het opgelost? Oefenen, oefenen, oefenen, en vooral er plezier in blijven houden!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:45

Zodra je de bak binnenrijd je paard bezig houden, je hebt altijd wel de tijd om een paar voltes te rijden voor je moet starten. En veel praten, ik praat ook het grootste gedeelte van de proef tegen m'n paard, je moet alleen zorgen dat de jury het niet ziet.

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:54

Inderdaad en dat ze je niet horen!!! Ik had gisteren ook wedstrijd en bijna hetzelfde als jij, alleen met inrijden ging het ook al niet. Het verschil was wel dat hij toen nog liep en in de proef helemaal niet. Was niet vooruit te branden. Ik heb nogal tegen hem geroepen... Bloos! Iets als: loop nou eens door kl**tviool (hoe kom je d'r op) en: KOM OP NOU! En dat hebben ze gehoord. Resultaat 143 punten OK dan! en op het protocol staat de hele tijd STEM! STEM!

Ik word er helemaal niet goed van en denk op zo'n moment dat ik beter kan gaan borduren of punnikken en het wedstrijd rijden maar moet laten voor wat het is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:00

gewoon ringervaring opdoen, veel starten, je zal zien dat het steeds beter gaat.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:07

vergeet niet dat je op het moment dat je de rin ingaat toch ietje anders gaat rijden dan daarvoor (spanning, stres) gevoelige paarden kunnen daar op reageren. (helaas.. want ik ken het..)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:16

Ik denk dat het een kwestie is van ervaring opdoen en "kilometers maken".
Het zou kunnen zijn dat je in de ring (onbewust) anders rijdt dan tijdens het losrijden.
Misschien kun je vragen of je instructeur eens mee wil gaan zodat die je terplekke goede tips kan geven ?

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:28

Dit probleem komt het meeste voor als er twee verschillende bakken zijn, 1 om los te rijden en 1 waar de wedstrijd is. Dus als er van omgeving veranderd wordt zeg maar (wat waarschijnlijk bij iedereen zal zijn met een kijkerig paard).

Ik rij nu een jaartje wedstrijden en de laatste tijd ging het echt de goede kant op, alleen vandaag dus niet. En dat is niet erg hoor, het komt allemaal wel idd gewoon veel wedstrijden blijven rijden.

Ik weet van mezelf dat zodra ik de ring in rij ik netjes wil rijden en meer bezig ben met mijn oefeningen goed te rijden dan rekening te houden dat ik ook nog mijn paard ontspannen en soepel moet houden.
Dit is dus een puntje waar ik ontzettend op moet gaan letten, maar vergeet ik nogal eens door de wedstrijdspanning.
Met lessen zijn we hier ook enorm meebezig, ik les buitenshuis dus dat is wel een goede oefening (weer andere omgeving).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:06

Ik ken het helemaal. Met losrijden gaat het super, maar als ik de ring in ga is hij niet meer vooruit te branden. Zou wel met spanning te maken hebben.