Vindt mijn paard wedstrijden niet leuk ofzo?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

Vindt mijn paard wedstrijden niet leuk ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:08

Mijn paard doet echt anders op wedstrijd...Boos! dan ga ik inrijden gaat eht super...Lachen k0m ik in de ring...alleen maar tegen de hand en verzet:( K0m ik weer buiten(LACHEND!) lo0pt se weer fijn Schijnheilig Wat is dit??? Zou ze eht zelf eng vinden of wat??? groetjes Isabelle

[edit] MSN/Breezah-taal uit titel verwijderd
Oscar [/edit]

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:10

Misschien komt het door de spanning die jij hebt voor de wedstrijd? Als jij zenuwachtig bent breng je dat over bij het paard.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:12

GA je niet onbewust zelf anders rijden als je de ring in moet? doordat jij bijvoorbeeld gespannen bent?
Dat neemt je paard heel snel van je over.. waardoor ie z'n rug kan blokkeren en tegen de hand komt..
Probeer er achter te komen wat je anders doet als je de ring in gaat..
En anders zul je hem toch een x goed aan moeten pakken dat hij weet dat hij ook In de ring netjes moet blijven lopen...

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:20

IK rijd denk wel eht zelfde...want met inridje benk o0k altijd wel zenuwachtig en dan is ze heel fijn...en met andere pony's heb k ook al wedstrijde gerede wat wel goewt ging Verward

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:18

Bij mij gaat het inrijden ook altijd beter dan de proef. Dat komt omdat ik anders ga rijden; tijdens het losrijden concentreer ik me op mijn paard, tijdens de proef concentreer ik me op de letters etc. Bovendien kun je in een proef natuurlijk niet ineens een volte rijden als je voelt dat dat even nodig is om je paard beter te laten lopen.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:41

Ik heb precies hetzelfde probleem!! Echt heel irritant! En ik ben nooit echt zenuwachtig ofzo. En mijn pony heeft het al zo vaak gedaan, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik denk dat het toch komt omdat je zelf ook iets anders gaat rijden. Probeer echt gewoon te rijden alsof je thuis bent, ook al is het moeilijk (jaja, ik zeg het zelf..)
En waarschijnlijk heb je dan ook nog een paard die wat gevoeliger is dan je andere pony's. Ik zou veel wedstrijden rijden, hopelijk wordt het vanzelf wel beter.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:13

Waarschijnlijk is het gewoon spanning, ik zou me geen zorgen maken dat je paard het niet leuk vind gewoon veel op wedstrijd en dan wordt t vanzelf beter denk k

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:39

Hihi, mijn IJscobeest zwabbert altijd even als je van die witte hekjes op gras hebt. Ik ben tot nu toe (2 keer Tong uitsteken) altijd als een van de eersten geweest, dus was er nog geen 'hoefslag' en Röskur snapte er maar niks van. Schijnheilig En ik merk dat het slechter gaat, niet dat Röskur slechter luisterd o.i.d., maar dat ik inderdaad meer op letters let, wat zenuwachtig ben, enz enz... Dan lijkt het ineens alsof je zooo veel meer dingen hebt om op te letten! (bij mij dus iig dat gezwabber Bloos!)

anoeshjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:54

tja de 1 vind het leuk en de ander niet he

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:57

Neem je instructrice eens mee naar de wedstrijd. Zij kan zien wat jij in de ring anders doet.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:57

Veel weg gaan dan moet het gewoon worden voor je paard en voor jou.
Blijf in de proef dan ook gewoon paardnrijden, zoals mijn instructeur zo mooi zegt Haha!
Misschien ga je onbewust toch anders rijden. Blijf je concentreren op je paard en op je rijden.
Succes met je wedstrijden.
Haha!

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:17

ja inderdaad, zoals Scum al zegt
neem je instructrice mee en laat haar bekijken of desnoods filmen hoe je je proefje rijd en hoe je thuis rijdt
dan kan ze je vertellen wat je anders doet Lachen succes

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:17

Ik heb het ook wel, maar ben niet zenuwachtig ofzo. Het is ook alleen binnen, dan komt ze in protest...beetje raar. Niet echt raar in protest, maar gewoon onder me uitvliegen enzo...terwijl het met buitenwedstrijden wel erg goed gaat. Heb geen binnenpaardje geloof ik Haha!

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:13

Ja ik kan me er helemaal in vinden Kenso0wlover en Pinacolada!!
Toch blij dat ik niet de enige ben met zulke probleempjes:)

japsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:14

ik heb het ook Knipoog maar niet omdat ik anders ik anders rijd, dat weet ik zeker, want het gaat elke keer fout Knipoog
maar thuis en bij het inrijden is het buiten, dat is ze dus gewend, maar als ik het proefje rijd is het binnen, en aangezien ze alleen binnen rijd als we gaan springen(=racen) gaat ze ook in het proefje racen Scheve mond
maar nu na veel oefenen gaat het binnen telkens beter, waarschijnlijk is ze aan het eind van het binnenseizoen weer zo gewend aan het binnenrijden, dat het buiten weer misgaat:)
zo leuk paarden

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:34

ik denk dat het toch met de spannig te maken heeft en als je er zeker van bent dat dat niet het geval is dan denk ik dat je paardje er gewoon nog aan moet wennen en dat het komt omdat hij misschien aan het proefjes rijden (wanneer alles elkaar dus best snel opvolgt in tegenstelling tot het gewoon rijden). Gewoon vaak doen, dan komt het vanzelf goed!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:19

Het kan zijn dat je paard met losrijden zich fijn voelt bij de andere paarden en op het moment dat je de ring in moet, hij zijn "maatjes" achter moet laten.

Ook is losrijden iets anders dan een proef rijden. Ik heb de volgende vragen voor je:

HOE rijdt je los?
HOE rijdt je je proef?
OEFEN je je proef thuis wel eens?

Toevallig ben ik gisteren bij een sportpsycholoog geweest, waarbij we per type persoon in vakjes werden verdeeld. Ik was bijvoorbeeld een introvert, globaal type. Bij dit type bleek dat bij de training prima op details gelet kon worden (houding, verfijning hulp, etc.).

Op een wedstrijd zou dit type zich niet mogen afzonderen, maar juist moeten praten, afleiding zoeken (bij een extravert, nauwkeurig persoon, het tegenovergestelde, zou dit type zich juist in de auto moeten afzonderen).
Bij het losrijden mocht mijn type zo rijden als in de training, maar eenmaal in de ring mocht er niet meer aan details gedacht worden. Liever focussen op een letter of kunnen zien hoeveel mensen met een rode jas liepen.

Dit, omdat een proef rijden gewoon iets HEEL anders is.

Trainen (leren) = kennis erin pompen, wedstrijd rijden (presteren)= kennis eruit gooien. Iets geheel tegenovergesteld dus.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:56

Als Tyrza het zo uitlegt, is het best simpel. In theorie, maar in de praktijk is het wat moeilijker!!! Haha!

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:51

@ Tyrza:
Bij het inrijden rij ik net als ik thuis inrij; lang en laag (lekker diep)
Tijdens de proef probeer ik zo goed mogelijk te doen, waardoor het soms wel eens misgaat. (ik weet wel wat ik niet goed doe, ik probeer namelijk me van mijn beste kant te laten zien waardoor mijn pony wel behoorlijk geirriteerd en gestresst van kan worden.)
Ik oefen thuis ook de proef, een stuk of 4 keer aan het begin v/d maand.
Maar ik denk dat ik gewoon vaker wedstrijden moet gaan rijden, en dat het vanzelf beter wordt (hoop ik)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:01

Pascha schreef:
Als Tyrza het zo uitlegt, is het best simpel. In theorie, maar in de praktijk is het wat moeilijker!!! Haha!

Ik ben na 2.5 uur ook niet meteen een volleerd sportpsycholoog hoor Haha!

Ik heb een tipje van de sluier mogen oplichten, maar met deze info ben je er nog lang niet.

Ik wil echter een voorbeeld stellen dat er mentaal veel meer bij komt kijken als dat je zelf in de gaten hebt. Bij een dergelijke psycholoog kan dat erg verhelderend werken.

Ik ga het overigens zondag eens uitproberen Haha!

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:14

Ik rijd ook altijd best l;ang los omdat ze best veel energie heeft altijd:D
Net zoals ik normala ook rijd : eerst in de lage lijn zodat ze helemaal ontspannen is en dan in de hand stellen na 20 minuten ofso en dan rijd ik nog 20 minuten gewoon...

Meestal oefen ik mijn proefje een keer of 3 van te voren

In mijn proef let ik veel op hoe ik rijd maar juist ook op de details...IK Probeer eigenlijk altijd zo goed mogelijk te doen...GAta niet egt goewt dus:D

ZOndag heb ik ook weer wedstrijd:D

Isabelle

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:21

Okee, ik wil even wat bij je peilen Isabelle, om te kijken of je wellicht een zelfde type als mij bent:

- waar let jij op als jij gewoon aan het trainen bent: allerlei details, zoals je handhouding, je vingers, etc. OF globaal je hele lichaam OF zomaar wat
- als jij in de stad loopt, wat staat jouw het meest bij: Je maakt een soort plattegrondje van waar je hebt gelopen OF je herkent de gevels en borden OF je onthoud je vermoeide benen
- als je op een feestje bent: je spreekt iedereen aan OF je blijft afwachtend staan OF je spreekt 1 persoon aan en blijft daar heel de avond mee kletsen

Naar aanleiding van deze vragen kon er bekeken worden wat voor type je bent. Ik denk zelf dat jij het in de proef netter wilt doen dan thuis. Klopt dat?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:25

Wat ik dus heb (voornamelijk binnen) is dat paardjelief het proefje weet..dus weet precies waar de galop komt (en dan voornamelijk de linkergalop...)en gaat dan HARD..en er komt een bok. Rechtsom heb ik m dan wel onder de duim. linksom dus niet..en dat weet ie.

Als je je gedachten goed op een rij hebt (ik kan het niet zo goed uitleggen) dan kan dat een heel eind helpen, dus de psychologie weer. Misschien ben je in de ring wat warrig, zo van oh dit en dan dit en nu komt HEllUP...dat..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:28

Pinacolada schreef:
Wat ik dus heb (voornamelijk binnen) is dat paardjelief het proefje weet..dus weet precies waar de galop komt (en dan voornamelijk de linkergalop...)en gaat dan HARD..en er komt een bok. Rechtsom heb ik m dan wel onder de duim. linksom dus niet..en dat weet ie.

Dit klinkt meer als een rijtechnisch probleem.

Je zult je paard dus meer "wachtoefeningen" met je paard moeten oefenen. Zeker als je je proef thuis of in een andere bak oefent.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:22

Tyrza, je had het even over Isabelle, maar die laatste zin: Ik denk zelf dat jij het in de proef netter wilt doen dan thuis. Klopt dat?
Dat heb ik dus ook.