Groot verschil overgang van M1 naar M2 dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Groot verschil overgang van M1 naar M2 dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 18:41

Ik start binnenkort M2 en ik vroeg me af of het verschil erg groot is met de M1. Ik hoor van mensen dat de M2 nog moeilijker is dan het Z. Waar moet ik precies op letten? Waar moet ik rekening mee houden? Hoe kan ik met het best voorbereiden? Mijn haf doet al travers en contra etc...

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:43

Ik vond de M2 een erg fijne klasse. Zorg vooral dat je pony een constant tempo loopt, ook in de zijgangen. Verder zie je de keertwendingen bijna allemaal fout gaan. Verder valt het reuze mee, vond ik in ieder geval!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:55

Dat de M2 nog moeilijker is dan de Z, is echt zwaar overdreven. Als je een goede M1 proef kunt rijden, rijdt je een M2-proef ook zo door. Ikzelf vond die overstap echt niet moeilijk en zoveel nieuwe dingen staan er toch ook niet in?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:06

Ik heb de overstap onlangs wel gemaakt en vind die toch vrij pittig.
Maar ik heb dan ook best wat moeite met de hele keertwendingen (en dat terwijl ik voor de halve keertwendingen uit de M1 7-s scoorde) en ik vind de verzameling ook best een opgave, om die 2 hele proeven vast te houden.
Er zitten nog wel stukken in arbeidsgangen, maar ze willen toch echt liever de verzameling zien, had pas bij een schouderbinnenwaarts die in arbeidsdraf gereden moest worden ook als commentaar "meer verzamelen".
Het verzamelen lukt mij op zich wel, maar om dat vast te houden vind ik best moeilijk.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:24

chalotje schreef:
Dat de M2 nog moeilijker is dan de Z, is echt zwaar overdreven. Als je een goede M1 proef kunt rijden, rijdt je een M2-proef ook zo door. Ikzelf vond die overstap echt niet moeilijk en zoveel nieuwe dingen staan er toch ook niet in?

Behalve dat je paard ongeveer 3 meter hoger in de oprichting moet lopen
en dat ie zijn knieën zowat in zijn neusgaten moet stoppen om tot een
juiste graad van verzameling te komen Schijnheilig
Maar ach ja.......das toch een kippetje Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:52

Ik vindt de overgang wel meevallen.
Het zijn lekkere proeven, die goed te rijden zijn!
Gewoon je thuis goed voorbereiden en knallen maar!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:18

Tja, die verzameling... Hoe houden jullie die vast gedurende de gehele proef? Wat er bij mij nogal eens gebeurd is dat de impuls dan afneemt...

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:19

Tja. hoe houden jullie die verzameling vast? Mijn haf wil dan nog weleens haar impuls verliezen!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:29

Opvangen en dan bijdrijven met je been.En niet vergeten adem te halen Haha!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:06

Ik vond zelf de M2 een erg fijne klasse!
De M1 was minder mijn klasse en imo is de overgang van M2 naar Z1 toch echt wel groter dan M1 naar M2.

Nu ben ik wel de oude M1 proeven gewend waar ook al travers in zat (nu is dat toch alleen vanaf de M2? Knipoog ).
In de M2 volgen de oefeningen elkaar inderdaad wat sneller op en dus vraagt het wat meer verzameling.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:58

De M1 proeven vond ik tegenvallen om te rijden, ik heb er wel een tijdje overgedaan om die klasse door te komen, zat ook meestal net rond een winstpunt.
De M2 ben ik fluitend doorheen gekomen. Punten waren opeens stukken hoger dan in de M1.
De overgang naar de Z1 vond ik op zich meevallen, waar ik meer problemen mee had, wat de grote van de bak. Die 20 meter langer leek soms wel 40 meter.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:15

Ik lees even mee, want ik ga binnenkort ook over naar de M2 Haha!

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:38

Ik heb net de overstap gemaakt van de M1 naar de M2 en voor mij had dat eigenlijk nog niet gehoeven.. (Maar had 20 wp in een seizoen) Mijn pony is nu dus 6 jaar en kon bijv. nog helemaal geen travers (die we nu dus echt keihard aan het oefenen zijn Tong uitsteken) Maar goed, in de M1 heb ik erg hoge punten gereden (comp. over 6 wedstrijden met gem. 170,3 pnt gewonnen, allemaal in de M1). Maar ik vind het grootste verschil toch wel de verzameling. Behalve met de travers dan vind ik het wel leuke proeven om te rijden Haha!! (Maar dat is waarschijnlijk meer omdat ik nu wel mn best moet doen om puntjes te halen, ging in de M1 beetje gemakkelijk --> heb je in de M2 snel afgeleerd Tong uitsteken)

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:59

kadans16 schreef:

zo denk ik er nu ook over.
al loopt mijn paard nog zo'n goede proef als ie niet genoeg oprichting heeft dan krijg je toch geen punten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:16

Kitty1 schreef:
Tja, die verzameling... Hoe houden jullie die vast gedurende de gehele proef? Wat er bij mij nogal eens gebeurd is dat de impuls dan afneemt...

Van verzameling is in het M-Z echt geen spraken hoor. Wel moet je tempocontrole hebben en een constant beeld kunnen laten zien.

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:13

Van verzameling is dus zeker sprake in het m2! Zie punt 24 in het proeven boekje.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:36

Gewoon de overgang van M1 naar M2 en Z1 en 2 is gewoon een groot verschil. Vanaf het M2 moet je paard meer opgericht zijn, en geslotener lopen. In het Z1 is het fijn dat je niet meer alles zo kort op elkaar hebt en meer de ruimte hebt. Dat wordt er denk ik bedoeld met dat het moeilijker is. Wel ff oefenen 20x40 naar 20x60.
In het M2 moet je zeker verzamelen, niet in de zware vorm misschien, maar enige verzameling moet je toch wel kunnen laten zien!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:06

Jippie schreef:
Van verzameling is in het M-Z echt geen spraken hoor. Wel moet je tempocontrole hebben en een constant beeld kunnen laten zien.

Dat mag je dan ff aan de juryleden hier in Zuid-Holland uit komen leggen, want ze willen hier absoluut verzameling in het paard zien.
Natuurlijk moeten de paarden in de hogere dressuurklassen, boven de basissport nog meer door verzameld worden, maar in de M2 zijn ze echt niet tevreden met arbeidsgangen meer en in de Z helemaal niet meer.

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:02

Dat mag je dan ff aan de juryleden hier in Zuid-Holland uit komen leggen, want ze willen hier absoluut verzameling in het paard zien.

(hopelijk lukt het kopieren van de tekst van marije.. ben nog niet zo handig op bokt Schijnheilig )

Idd, merk hier in het westen dat ze zeker in het M2 een goed verzamelde proef willen zien en redelijk tot goede oprichting .
Vind de M2 niet super moeilijk, maar valt duidelijk op dat de meeste mensen hier geen winst rijden met matige/ tot redelijk goede proeven.
Alles moet tip top in orde zijn.
Geef mij maar de ruimte van 20x60... kan je tenminste lekker knallen in die uitgestrekte draf Haha!

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:03

ehm.... kopieren niet goed gelukt Bloos Maar je snapt het punt he Haha!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:05

Jippie schreef:

Ja dat zei je idd al eens, maar waarom worden er dan toch dúidelijk oefeningen in verzameling gevraagd? Okee de graad van verzameling zal idd minder moeten zijn dan die in het Z, maar in het proevenboekje staat dat bv de SB in het M1 met een mindere verzameling uitgevoerd hoeft te worden dan in het M2.

Verder zit nu weer in het M1 en dat gaat super goed en ben aan de M2 oefeningen aan het werken, je moet idd je paard super onder controle hebben (en dus weg en goed terug kunnen rijden -> verzamelen) en allerlei (lengte)buigingen in alle gangen kunnen vragen. Vind het juist wel leuk om daaraan te werken, je paard gaat er zo lekker door lopen! Maar volgens mij wordt je ion de M2 wel strenger gejureerd, zo van het hele pakket per oefening moet kloppen. In de lagere klassen krijg je wel eens een hoger punt voor het eoa.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 09:56

kadans16 schreef:

Ik vindt dat jullie echt supermoeilijk doen over die verzameling! De pony waar ik toen mee reed was ook echt geen toppony, maar ik heb er wel alles mee gewonnen in de dressuur. Ik denk dat het veel belangrijker is dat de pony mooi regelmatig door de oefeningen loopt en er een mooi stil beeld is. En dat met die oprichting valt ook nog wel mee.

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:10

vind dat er nogal verschillend gejureerd word bij ponies en paarden. Is mij de laatste tijd duidelijk opgevallen dat, zeker hier in de buurt, het niveau van de ponies een stuk lager ligt. Waar wij mooie oprichting en een goed ondertredend achterbeen moeten laten zien in het M2, krijgen de meiden op de ponies al winst als ze een mooie constante aanleuning laten zien maar niet de juiste graad van verzameling/ lengtebuiging etc.
Zoals Chalotje zegt snap ik best dat zij veel gewonnen heeft. Als ik soms hier de ponies zie lopen... Uiteraard zijn er ook pony-amazones die het wel goed voor elkaar hebben! (dus niemand zich meteen aangevallen voelen) Heb nu al enkele keren gehad bij het schrijven met een jury dat een bokkende!! Verward pony in het m1 nog winst kreeg omdat het zo'n lief klein meisje was. Jury zei zelfs " aah, wat een leuk grietje. Ze doet echt haar best" JAA HAAALLOOO ik doe ook elke keer mijn best maar krijg echt geen winst voor de moeite. Haha!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:03

Ik vind t n groot verschil. Maarja dat komt omdat ie in de galop nu elke keer zit te kloten en ik daar normaal de 7ens voor binnen haal. Oftewel ik zit in een dipje.

Ik vind de proeven wel lastiger maar wel leuker. Maar ik merk dat ze veel meer oprichting willen zien en je pony/paard moet meer bij elkaar lopen.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:56

OmarLinosa schreef:
vind dat er nogal verschillend gejureerd word bij ponies en paarden. Is mij de laatste tijd duidelijk opgevallen dat, zeker hier in de buurt, het niveau van de ponies een stuk lager ligt. Waar wij mooie oprichting en een goed ondertredend achterbeen moeten laten zien in het M2, krijgen de meiden op de ponies al winst als ze een mooie constante aanleuning laten zien maar niet de juiste graad van verzameling/ lengtebuiging etc.
Zoals Chalotje zegt snap ik best dat zij veel gewonnen heeft. Als ik soms hier de ponies zie lopen... Uiteraard zijn er ook pony-amazones die het wel goed voor elkaar hebben! (dus niemand zich meteen aangevallen voelen) Heb nu al enkele keren gehad bij het schrijven met een jury dat een bokkende!! Verward pony in het m1 nog winst kreeg omdat het zo'n lief klein meisje was. Jury zei zelfs " aah, wat een leuk grietje. Ze doet echt haar best" JAA HAAALLOOO ik doe ook elke keer mijn best maar krijg echt geen winst voor de moeite. Haha!

Het is denk ik wel waar dat ze in de M2 voor paarden iets meer verwachten dan bij de ponies (al weet ik het zelf niet zo goed, want ik ben bij de paarden gelijk Z gestart). Toch vind ik dat ook wel logisch, want paarden kunnen toch meer verzamelen dan de meeste ponies. Het was ook niet zo dat ik totaal geen concurrentie had in de M2. In Overijssel zijn er veel in de M.