rechte A-C lijn rijden....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardenspul

rechte A-C lijn rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 15:12

Ik heb een probleem met het recht rijden van de A-C lijn... mijn paard bigint dan te zwabberen en weet niet mee waar hij het zoeken moet. Ik ben er veel mee aan het oefenen, en met een beetje schoudervoor loopt hij al beter over de middellijn, maar dan heeft hij zijn koppie dus iets scheef..... hoe los ik dit probleem op? Wij starten over ongeveer 1,5 maand ons 1e concour in de B en met veel de lijn oefenen en rijden redden red ik het niet (dat probeer ik namelijk al geruime tijd..)... wie heeft er tips voor mij?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:12

zodra je uit de wending komt een klein beetje verruimen.

paardenspul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 15:13

verder loopt hij de oefeningen echt perfect!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:14

Meestal rijd ik een beetje een hoger tempo als ik ben afgewend. Dat voorkomt het zwabberen al aardig. Verder kijken naar de richting waar je heen rijdt. In een binnenbak heb je ook vaak dat er spanten over het plafond lopen in de rijrichting. Daar kijk ik dan naar als richtlijn.

Verder niet te druk maken. De AC lijn komt hooguit 3x in een B proef voor, en er zijn nog genoeg andere onderdelen om het goed te maken als het mis zou gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:18

behalve in
L2 proef 19 schreef:

1 A-X Binnenkomen in arbeidsdraf
3. A Afwenden
D-H Wijken voor het rechterbeen
5. A Afwenden
D-M Wijken voor het linkerbeen
6. C Afwenden
Tussen G en X Volte 10 meter links
7. Tussen X en D Volte 10 meter rechts
A Linkerhand
15. A Afwenden
D Arbeidsdraf
21. B Halve volte halve baan rechts
G Halthouden - Groeten

en ik heb die proef die dag twee keer gereden, werd er helemaal gek van.

/edit ik zie nu dat jet over B proeven hebt

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:28

Ook al komt het maar drie keer voor, drie keer een vier is al -6 en drie keer een vijf is -3 daartegenover staat dat drie keer een 7 +3 is enz. Dit is een hele belangrijke oefening die in elke proef van B tot grand prix zit!!!!

Netjes de wending rijden/stil zitten/voor je uit kijken en tussen twee benen en handen houden dan kan er weinig mis gaan.... en inderdaad iets hoger tempo dan kan paard minder makkelijk slingeren

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:40

Veel rijden op de binnenhoefslag zodat hij geen steun heeft aan de bakrand, en zelf vlot voorwaarts rijden.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:47

ik concentreer me altijd op de C als ik binnenkom rijden en wat inderdaad al eerder gezegd is, rij ik ook een stuk voorwaartser om der mooi recht te houden

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:21

Je kan pas een rechte lijn rijden, als het paard op zijn eigen benen kan lopen. Daarnaast moet je er voor zorgen dat je je dezelfde druk hebt op de teugels.
Succes met het oefenen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:25

Je kan ook eens proberen om op de binnenhoefslag te rijden en dan je paard op zijn eigen benen te laten lopen. Vaak willen ze kleven aan de bakrand.
Als ik een a-c lijn rijd dan voer ik het tempo altijd iets meer op, dan kunnen ze moeilijker gaan zwabberen
Succes Lachen

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:32

Blue Devil die zwabberde ook altijd over de middelijn. Mijn vader zei dan altijd dat hij weert te veel gedronken had Tong uitsteken maar nu even over het onderwerp Bloos Bij mij hielp het altijd als ik mijn benen er goed bij hield (daardoor ging hij wel iets harder lopen) Nu slingert hij niet meer! OK dan!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:52

Je hand goed voor je houden en niet proberen hem met je handen te corrigeren. Dan goed je kuit eraan houden en evt. wat verruimen. Dus gewoon vlot voorwaarts naar je hand toerijden. Meestal gaan ze slingeren omdat je teveel met je hand doet. Ik heb namelijk ook zo'n dronkelap op de A-C lijn, hij denkt dat de A-C lijn alleen maar is om te wijken of schouderbinnenwaarts en travers te lopen Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:59

iets meer voorwaarts rijden op de AC lijn, bevorderd het recht houden.
Daarnaast veel op de binnenhoefslag rijden. zodat hij op eigen benen leert lopen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:58

Vajramani schreef:
iets meer voorwaarts rijden op de AC lijn, bevorderd het recht houden.
Daarnaast veel op de binnenhoefslag rijden. zodat hij op eigen benen leert lopen

Als het kan een richtpunt achter de c nemen om recht op aan te rijden wil ook nog weleens helpen. (gaat moeilijk in een binnenbak Knipoog Haha! )

Voor de rest sluit ik me bij het bovenstaande aan.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:17

Je paard moet fijn van je hand af lopen. Dan zal hij niet zwabberen.
Als de jury bij C zit dan zien hun niet of je iets harder gaat dus ik zou ook verruimen waardoor hij minder gaat slingeren.

En met trainen niet op de hoefslag idd.
Succes! Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:50

haha ken dit probleem. Volgens mij wil mijn paard 1. zien wie er in dat geke hokje zit of 2. is hij alvast aan het bedenken welke kant hij op moet hierna.

Paardje is echt goed op eigen benen en loopt recht lijnen prima; alleen die AC lijn Verdrietig

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:41

dat had ik eerst ook. Voorwaarts rijden en been er aan houden en naar 1 punt kijken en vooral recht zitten en naar 1 punt kijken waar je ongeveer heen wilt en maar blijven drijfen...

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:30

ik doe thuis veel oefenen door op de 2e hoefslag te rijden zodat je in iedergeval dan al niet de bak rand hebt als "hulp" bij mij helpt het echt heel goed

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:14

Ik probeer altijd het volgende: de jury recht aankijken en daar op af rijden met een iets verruimd tempo terwijl ik mijn paard recht probeer te houden. Vanuit mijn ooghoeken kijken of ik al op X of G ben.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:12

ik kijk altijd naar iets recht achter de C, maar niet naar de C want die komt dan steeds dichter bij en dat was ook weer lastig. Zoals al door iedereen gezegd is, iets meer voorwaarts.
Ik had meestal 5/6jes voor het binnenkomen en nu zijn het 7/8en Lachen

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:23

nou ik zal het ook eens proberen dat iets meer verruimen ik hor het zo veel terug komen door verschillende mensen .....dan MOET het toch goed zijn Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:50

Met oefenen moet je eerst kleine stukjes recht uit rijden.Tien meter en dat uitbreiden. en dan niet precies op de A-c Lijn maar ook eens ergens anders. En je moet je er gewoon niet te druk over maken. Deed ik eerst ook. Nergens voor nodig. Gewoon rijden en over een tijdje lukt het vast!!!!!!