Plaats juryhok van invloed op beoordeling?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Plaats juryhok van invloed op beoordeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 11:56

Even verduidelijking:

In het buitenseizoen zit de jury vaak in een auto of juryhokje bij de bak. Dit is vrijwel altijd op gelijke hoogte met ruiter en paard. In het binnenseizoen zijn er veel binnenbakken met het juryhokje boven de bak.

Ik kan me zo voorstellen dat het, met het hokje boven de bak, makkelijker is om te zien of een volte bijvoorbeeld wel goed rond wordt gereden of dat een combinatie wel netjes over de E-B lijn komt. Aan de andere kant: met jury op gelijke hoogte is het misschien makkelijker om zaken als middendraf te zien.

Maw: is de plaats van het juryhok van invloed op je punten? Of is dit volkomen onzin?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:24

Nee, dat is zeker geen onzin. Ik heb 's winters wel eens in een hok gezeten wat tamelijk hoog boven de C zit. Op dat moment kan ik met de beste wil van de wereld niet zien wat er op de korte zijde onder mij gebeurt. Vaak vinden er op die korte zijdes overgangen naar de galop plaats, en ik moet dan gewoon iedereen een 6 geven, ongeacht of ze het goed of slecht doen, omdat ik het echt niet kan zien.
Voordeel is dus ook, dat als ik zelf in die bak rijd, en ik moet mijn paard eventjes aanpakken, ik dat onder dat juryhokje doe. Knipoog

Ook op kampioenschappen, als je op de hoek zit van de ring zie je andere dingen. Je kunt moeilijker zien of een paard recht binnenkomt, maar je ziet veel gemakkelijker of een paard fijn rechtgericht is als ie over de hoefslag komt. Middendraf vind ik dan soms moeilijker te zien als ze recht op je af komen of van je af gaan.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:36

Is zeker geen onzin. Kijk maar wat een verschil je kan hebben in punten als er twee jury's zijn. Degene die bij H zitten zien hele andere dingen (haha)

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:41

Ik heb het toevallig daar nog over gehad dit weekend met 2 jurileden.
De plaats van het jurihokje is zeker van belang. Zo kun je bijvoorbeeld op C de overgangen veel beter zien dan bijvoorbeeld M of H.

Of het invloed heeft op je punten weet ik niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:46

Nistria schreef:
Of het invloed heeft op je punten weet ik niet.

Het heeft wel invloed, maar op het totaal aantal punten zal het best meevallen. Wat je van de ene kant niet ziet, zie je van de andere kant weer minder goed. Dus het compenseert zich zo wel een beetje.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:13

De jury ziet idd wat minder wanneer deze hoog zit. Ik moest na het groeten C linkerhand, maar ging bijna rechts. Met een halve noodstop ben ik uiteindelijk toch nog naar links gegaan. Jury had aan mijn punten duidelijk niets gezien daar. Ook de SB en travers zijn moeilijker te controleren omdat je van boven het aantal sporen moeilijk kunt zien.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 06:41

Scum schreef:
Op dat moment kan ik met de beste wil van de wereld niet zien wat er op de korte zijde onder mij gebeurt. Vaak vinden er op die korte zijdes overgangen naar de galop plaats, en ik moet dan gewoon iedereen een 6 geven, ongeacht of ze het goed of slecht doen, omdat ik het echt niet kan zien.
.

Sommige maneges hebben tegenwoordig een grote spiegel boven de G hangen en dan zo dat je de korte zijde onder het juryhok in de gaten kunt houden, erug handig......

Verder is niet alleen de plek van het juryhok bepalend maar ook zeker de plek van de jury zelf IN het hok, je hoeft maar een half metertje naast de C te zitten en het lijkt of alles naast de AC lijn binnenkomt, terwijl de ruiters echt recht naar de C rijden.