2 proeven dezelfde jury?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

2 proeven dezelfde jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:23

Wat vinden jullie ervan als een bij een (indoor) wedstrijd alle twee je proeven door dezelfde jury gejureerd worden/ Eerlijk of niet?

Dat had ik namelijk vandaag. Eerste proef ging superslecht. Paard houdt niet van binnenbakken en is ze ook niet gewend dus was superkijkerig en hij was sowieso al erg heet. Mijn rijden was tijdens die proef ook belabberd, dat geef ik toe. Dus de drie 5-en onderin waren niet meer dan terecht. Tussen de proeven door heb ik het heetste er geprobeerd uit te rijden, waardoor de tweede proef al veel rustiger ging. Paard liep nog niet super, maar ik was allang blij dat er meer rust in zat. Ik zat dus ook veel beter en reed veel rustiger, toch had ik weer 3 5-en voor houding, hulpen en gereden zijn in het algemeen. terecht of heeft de jury zich laten beïnvloeden door proef 1, met het idee dat ze niet opeens heel andere cijfers neer kan zetten?

Vond het ook raar dat mijn middendraf die normaal een 7 waard is, nu opeens een 4 is, met 'geen verschil' als commentaar... terwijl hij duidelijk verruimde voor mijn gevoel en volgens m'n voorleester ook. De jury was nog aan het jureren, maar anders had ik denk ik wel gevraagd waarom een 4. (edit: rij b, en de middendraf kwam er pas goed uit na de x, dat is toch niet te laat? Of geeft men halverwege de diagonaal al een cijfer?)
Vraagje aan de jury: kan je je zulke details nog herinneren?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:28

ikzelf zou liever wel 2 verschillende jury's willen hebben,want een jury heeft na de1e al wel een beetje een beeld van jou en je paard en hoe je rijdt en neemt dat denk ik altijd wel een beetje me in de 2e proef.
maar ik denk ook niet dat de cijfers van proef 1 en 2 ineens heel erg kunnen verschillen omdat je al zei dat jou paard gespannen was etc.
Zelf voel je het al beter aan, maar voor een jury is het soms niet net genoeg om voldoende verschil te zien om de punten ineens omhoog te laten komen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:28

Ook bij kleine outdoor wedstrijden heb je vaak 2 keer dezelfde jury Lachen.

Ik heb zelf niet het idee dat dit veel verschil maakt. Ik heb regelmatig gehad dat ik 1 van beide proeven duidelijk minder reed en dit ook terug zag in de punten Lachen. Een beetje goede jury kijkt wel degelijk naar de verschillende proeven. Je kunt immers tussen twee proeven in net je paard wat meer voor elkaar hebben of juist hebben leeggereden oid.

Ik heb zo weleens bij eenzelfde jury in 2 proeven gewoon 15 punten verschil gereden (eerste proef leek nergens op, tweede proef was dikke winst). Dat stond later ook op mn protocol '2e proef veel beter gereden dan 1e proef' Lachen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:33

dat had ik ook, mn eerste proef ging belaberd, en mn tweede proef ging al veel beter..... resultaat; 20 punten verschil!!! juist omdat mn eerste slecht ging, kreeg ik mn tweede hogere punten, omdat het beter wads als in mn eerste proefje...
xxx

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:38

Huh ik dacht dat dat niet meer mocht!? Verward Maar kennerlijk wel dus Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:42

Het hangt af van het aantal startende combinaties per categorie of het nog mag of niet Lachen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:44

Apple schreef:
Het hangt af van het aantal startende combinaties per categorie of het nog mag of niet Lachen.

8 starters in de B, opgedeeld in groepen van 4

Kom er trouwens net achter dat ze m'n eerste proef verkeerd hebben opgeteld, scheelt twee punten. Dat maakt toch verder niet uit? (heeft geen consequenties voor wp/prijs)

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:03

Ik heb t nog nooit meegemaakt dus of t fijn is ja/nee weet ik niet.

Geplaatst: 17-10-04 19:38 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Huh ik dacht dat dat niet meer mocht!? Maar kennerlijk wel dus

\

Paard&Sport nr21 Wedstrijdzaken
Beoordelen 2e proef door zelfde jury:

Er is nog steeds onduidelijkheid over art. 135. De oorspronkelijke tekst is gewijzigd en luid nu als volgt.
De 2e proef van dezelfde combinatie tijdens dezelfde wedstrijd dient in beginsel altijd door een ander jurylid te worden beoordeeld dan de 1e proef. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt voor:
* Wedsrijd in de klasse Z1 of Z2 waaraan minder dan 10 combinaties deelnemen.
* Wedstrijden waarbij er slechtrs ruimte is voor het uitleggen van 1 dressuurring, de federatievertegenwoordiger stelt vast in hoeverr er ruitmte is voor het op veranwoorde wijze uitleggen van 1 of meerdere ringen en dient dit in zijn rapport te vermelden

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:22

Ik vind het eigenlijk niet erg, de meeste beoordelen de proef, en kijken er niet naar hoe je je eerste proef gereden heb bij de 2e keer. En als het beter gaat krijg je soms hogere punten Knipoog

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:28

Goh, daar heb ik nog nooit van gehoord...

Wel jammer dat je de jury niet meer kon vragen hoe en waarom. Lachen

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:32

Gelukkig is de regel van 2 verschillende jury's eraf. Voor een vereniging en secretariaat was dit erg omslachtig en gewoonweg te duur!

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:33

Voor de binnenwedstrijden dan. Buiten kunnen we met twee banen draaien en dus ook meer starts kwijt.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:54

Het mag wel hoor, 2 proeven door dezelfde jury. Maar het is wel een uitzondering (bijv. als er bij een indoorwedstrijd maar 1 ring is, zie verder Paard & Sport).

Holiday123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:55

Ik heb vorige winter ook een keer twee proeven binnen gereden, waarbij beide proeven gejureerd werden door dezelfde jury. Ik reed toen net in de M1 en had 151 en 166 punten, we hadden bij de tweede zelfs een gedeeld eerste plaats! Op het tweede briefje stond ook dat 'deze proef veel beter was dan de eerste'.
Zelf had ik niet het idee dat het verschil tussen beide proeven zó groot was, dus toen ik na afloop de jury zag staan ben ik even naar haar toe gegaan. Ze vertelde precies waarom er zo'n verschil tussen zat. De eerste proef was de aanleuning niet netjes, dat was in de tweede veel beter. Daardoor was het beeld mooier en gingen de oefeningen vloeiender. Lachen

Dus net als Apple en Saffier denk ik dat het niet zoveel uitmaakt of je door dezelfde of door een andere jury gejureerd word. De jury heeft na de eerste proef natuurlijk wel een beeld van je. In sommige situaties kán dat gunstig voor je uitpakken, in andere niet..
Maar aan de andere kant, het verschilt natuurlijk wel per jurylid..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 06:46

Ik heb zo vaak 2x dezelfde jury en vind het geen probleem, in tegendeel... juist dan kun je je idd in de 2e proef beter laten zien...

En wat die 5en betreft, je zit verander je niet even in een paar minuten, er zal heus wel wat op aan te merken zijn bv: bekken meer kantelen, voor in het zadel zitten en niet achterop, heup inknikken enz enz.... ik geef ff een gooi hoor. Staat er geen commentaar bij?

Middendraf: tsja de ene jury legt de lat hoger dan de ander, bedenk maar zo dat ze vaak kijken alsof dit je laatste wp is (beetje banketstaaf als je je 1e nog moet krijgen maargoed), en voor jouw gevoel en je eigen mensen deed hij misschien erg goed zn best, maar wilde de jury net wat meer zien.
Volgende keer gewoon beter, niet blijven mijmeren over die 2 protocollen, onthou ze en volgende keer krijg je vast en zeker andere punten.... succes!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:53

Gister heb ik gejureerd. Bij 1 combinatie kon ik niet anders dan 4-en geven voor de middengangen. Er was werkelijk geen verschil te zien. Na de wedstrijd is de amazone naar me toe gekomen met hetzelfde verhaal als jij: normaal 7-ens, dus die 4-en kloppen niet. Ik heb uitgelegd dat er echt geen verschil te zien was. Ik kan me voorstellen dat het wel lijkt of er wat gebeurd, omdat je voelt dat je paard iets versnelt, maar dat wil niet zeggen dat er verruiming te zíen is.
Videorecorder is uitkomst.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 12:09

@missmuts: m'n stalgenoot die voorlas zag ook een middendraf, na de proef nog over gehad dat die zo goed ging...
@Vippie: Dat is t m juist, ik heb het idee dat ik 2x die 5-en heb gehad, omdat zij dacht dat ze er niks anders van kon maken, omdat ik ze de eerste proef ook heb gehad. En op een gespannen paard zit je toch heel anders dan op een paard wat netjes over z'n rug loopt. Ik vind dat dat cijfer dus wel kan veranderen. Er stond alleen bij (bij iedereen volgens mij...) probeer je paard met meer been naar een stillere aanleuning te rijden: Ik weet niet hoe zij naar de proef heeft gekeken, maar op dat moment had meer been een heel ander resultaat gehad.

Edit: ik had ook geen winst verwacht hoor, daar was ook de tweede proef nog te onrustig voor. En verder ben ik allang blij dat hij tijdens het inrijden en tijdens de tweede proef wel (meer) ontspannen was. Als hij eenmaal echt onspannen is, lukt de rest meestal ook wel, dus ik zie deze wedstrijd dan ook maar als een goede oefening Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:08

Ik had het afgelopen zaterdag ook in Breda (confetti was mijn jury). Vond het eigenlijk wel fijn, maar dat kan ook door mijn punten komen Knipoog (164 en 169)

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:11

We hebben dat hier bijna altijd indoor, anders is het ook niet te doen voor een vereniging. Of 1 proef starten of 2x dezelfde jury.
Heb er persoonlijk niet echt een probleem mee en vaak is het wel leuk om te zien of die jury het verschil dat ik voel tussen 2 bepaalde proeven ook ziet, of dat ik t verkeerd voel.

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:52

is niet leuk twee keer dezelfde jury...zoek grotere wedstrijden op. Daar zijn de groepen vaak groter en heb je ook vaak een ander jurylid

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:00

Ik vind het wel prettig. Vaak kun je de tweede proef net even wat anders laten zien en vaak zijn de punten daar ook gewoon na.