Haj! Ik ga dit weekend voor de eerste keer onderling Z1 starten om te kijken hoe ik er nu voorsta ( heb nu 11 wp in het M2). Ik ga volgend weekend weer starten, daarom nu een oefenwedstrijd. Wie heeft er tips voor de eerste keer Z1 starten?
benneton
Geplaatst: 15-10-04 17:16
Misschien een keer oefenen in een 20x60m bak .. dat je ook weet waar de L en de I zitten en zo
Verder gewoon rijden zoals je normaal rijdt
jaggie
Geplaatst: 15-10-04 18:31
Hé,
Leuk dat je alweer Z1 gaat starten! Ik zou zeggen, gewoon rijden zoals je altijd doet, de overstap van het M2 --> Z1 is opzich niet zo heel groot, behalve dat de ring groter is. Maar ik durf je bijna te zweren dat je het veel fijner vindt rijden. Maar zoals ik al zei gewoon rijden voor wat je waard bent en dan komt dat vast goed met jouw en Coco Chanel.
Groetjes -x-jes Stephanie
Emeraldo
Geplaatst: 15-10-04 19:19
Ik lees eventjes mee want ik mag komende zondag mijn Z1-debuut maken
Antoinette
Geplaatst: 15-10-04 19:55
Probeer je niet extra zenuwachtig te maken. Vlak voor mijn eerste Z proef werd ik ineens super zenuwachtig (en maakte daardoor een paar hele stomme fouten in het begin) en waarom? Ik had daarvoor bijna nooit wedstrijdstress.
Dus gewoon ervoor gaan! Je hebt niet voor niets die punten in de M2 gekregen Geniet ervan
Denise82
Geplaatst: 15-10-04 20:51
Toen ik de overstap maakte van de M2 naar de Z1 verliep het voor mij een stuk moeilijker dan de overstappen in de andere klasses. In de M2 was er geen wedstrijd voorbij gegaan waar ik geen prijs en geen winstpunt had gereden, maar de eerste keer Z1 was de eerste proef geen winstpunt. Dat viel dus in vergelijking met de andere wedstrijden even tegen. Ik had overigens ook veel problemen met de zijgangen dus ik wist waar de problemen zaten, die waren er in de M2 namelijk ook al maar toen haalde ik die punten nog op doordat alleen de travers slecht ging. Nu kwamen daar ook nog eens de appuyementen bij en toen kon ik het niet meer zo makkelijk ophalen, of er mocht verder echt niets meer fout gaan. Nu deze problemen grotendeels zijn opgelost (geen drieen meer, maar vijven of zessen) gaat het echter weer goed. Toch merk ik wel dat je paard wat scherper moet zijn aan je hulpen. Deze maand moet je bijvoorbeeld eerst een eenvoudige wissel maken en dan een overgang van galop naar de draf. Vaak komt Ramses dan net wat te veel terug waardoor die overgang niet zo mooi is. En veel paarden zie ik ook dribbelen in de stap. Vaak komt er na de stap galop en dan beginnen ze al te dribbelen als de uitgestrekte stap is geweest. Dat zijn dingen die mij wel eens opvallen, maar als je in de M2 alles goed beheerst, dan gaat de Z1 vast ook goed hoor. In het begin misschien even wennen, maar zolang je maar weet wat er mis gaat, is het goed toch? Dan weet je waar je aan moet werken.
fresco
Geplaatst: 15-10-04 21:52
Net als de anderen al zeiden oefen in de 20 x 60 bak, dan weet je de extra letters goed. Ook verwachten ze extra verzameling, dus die moet in orde zijn. Voor de rest vindt ik het prettiger rijden als de M2, omdat je meer ruimte heb om de oefeningen uit te voeren. Je hebt het gevoel dat het wat minder snel gaat. Succes!
patos
Geplaatst: 16-10-04 14:52
veel succes, kan je geen tips geven, want ook ik ga dit weekend debuteren in het Z1. Gewoon de eerste keer niet op een wp rekenen, die tip hoor ik uit mijn omgeving.
Anoniem
Geplaatst: 16-10-04 16:13
tip: leer de proef uit je hoofd [maar dat geldt voor alle klasses]. Verder gewoon rijden en vooral genieten!!!
Succes!
Emeraldo
Geplaatst: 16-10-04 16:38
Die proef heb ik een week of 3 geleden al in mijn hoofd gestopt. M'n pony kan het wel, nu maar hopen dat hij het ook laat zien!
xxLisaxx
Geplaatst: 16-10-04 20:48
Ik vond de overstap van M2 naar Z1 niet echt groot, de ring is idd groter maar in het binnenseizoen kan het ook dat je in een gewone ring moet starten. En zo'n 20x60 ring vond ik alleen maar fijner. Verder gewoon hetzelfde rijden als je altijd doet. Veel succes!!
patos
Geplaatst: 17-10-04 17:37
En? Hoe is het gegaan met de debutanten?
mylo
Geplaatst: 17-10-04 19:29
Let er wel op dat als je je opgeeft voor een wedstrijd dat je weet wat de afmeting van de bak is !! Er zijn nl ook proeven voor een 20 x 40 bak in het Z en die zijn weer heel anders !! Verder gewoon lekker rijden. Misschien even oefenen in een grote bak ( het is een heel eind doorzitten in middendraf lijkt wel !! ) Succes!!
Emeraldo
Geplaatst: 17-10-04 20:10
Mijn verslagje staat op bokt! Voor de nieuwsgierigen onder ons: Erg slechte proef, veel fouten. Uitslag: 173 en 177 punten.