B L1 L2 ? Wat vinden jullie ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mylo

B L1 L2 ? Wat vinden jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 15:30

3 Maanden geleden heb ik een ander paard gekocht. Een vier jarige ruin. Een heel lief paardje maar toen ik hem kocht pas een paar weken onder het zadel.
Hij kon en kan nog niet echt heel veel maar wat hij kan doet hij heel braaf. Ik heb hem nu twee keer uit gebracht op een wedstrijd in de B. De eerste keer 3 punten en de tweede keer 4 punten. Hij doet het heel braaf maar kan bijvoorbeeld nog niet wijken, stilstaan gaat aardig maar nog niet foutloos. Dus L1 wil ik nog niet starten. En die wedstrijden waren bij ons op de manege in een bak waar ik iedere dag rij. Niet veel anders voor het paard dus dan een gewoon rondje. Nu vind iedereen dat ik maar L1 moet gaan rijden want dit is niet leuk voor de andere B ruiters die maken geen kan zo !! ( De eerste wedstrijd had ik wel punten maar geen prijs ofzo !!). Verward
Het paard is nog maar vier !! Ik wil gewoon rustig aan doen met hem. Zeker omdat hij het zo leuk doet ben je snel in de verleiding om te veel te doen en dat wil ik juist voorkomen !!
Ik heb met mijn vorige paard Z dressuur gereden. Dus daarom vind men dat ik maar naar de L1 moet !! Nou de regels zijn er niet voor niets ik MAG nog in de B starten!! Wat vinden jullie moet ik dan maar stoppen met de wedstrijden en doortrainen tot hij L klaar is ? Eigenlijk wil ik dat helemaal niet ! Of rustig doorrijden en wat wedstrijd ervaring op doen voor het paard en dan overstappen? Scheve mond

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:34

Lekker B rijden, hebben jullie beiden de tijd om te wennen. Erg jammer voor de andere ruiters, maar waarom zouden zij wel recht hebben op de B en jij niet?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:36

Ik zal gewoon rustig door rijden, en je er niets van aantrekken wat die andere mensen zeggen. Het is toch jou paard? En hij is pas 4. Ik zou ook pas overgaan naar de L1 als het paard er klaar voor is. En ik zou verder gewoon wedstrijden starten zodat je paard wedstrijdervaring op doet. Veel succes ermee!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:38

Als ik jou was zou ik niet naar de meningen van anderen luisteren. Wanneer je zelf vind dat je paard klaar is voor de L1 pas in die klasse gaan rijden. Maakt niet uit tot hoeveel winstpunten je doorgaat. Ik ben toen ik voor het eerst in het B-springen reed ook doorgegaan tot de 25 winstpunten ongeveer omdat ik zelf graag wat meer ervaring wou hebben voordat ik L ging springen.

Je moet natuurlijk de keuze helemaal zelf bepalen maar ik zou gewoon nog even doorrijden in de B!

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:40

Trek je indd niets aan wat de rest van de mensen zeggen. Alleen als jullie er klaar voor zijn, kan je overstappen maar de enige die dat beslist ben je zelf!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:57

Ik zou lekker doorrijden in de B, jij bent wel Z dressuur, maar dit paard nog niet!! En die heeft toch ook het recht om de B rustig te rijden.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:00

Doe gewoon waar jij je goed bij voelt, als je vind dat je paard nog wat meer tijd nodig hebt moetje dat gewoon doen. Je weet zelf dat je makkelijk L1 kan dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:01

Mijn advies: trek je eigen plan !
Wat anderen zeggen is niet belangrijk, het gaat erom dat jij en je paard een goede basis krijgen en plezier hebben (en houden) in het rijden.
Een jong paard, hoe braaf dan ook, heeft gewoon wat tijd nodig; ze moeten 'kilometers maken' om onder alle omstandigheden (dus ook op een plaats waar hij nog nooit geweest is) cool te blijven en het gevraagde uit te voeren.
Jij kent je paard als geen ander, dus vertrouw op jezelf en neem je eigen beslissingen.
Bovendien heb ik er nog nooit een paard slechter van zien worden als hij wat langer in een lagere klasse liep; andersom is eerder het geval Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:06

Doe vooral wat je zelf het beste lijkt. Ik vind het verschil tussen de B en de L1 tamelijk klein. Het enige wat je extra doet is het wijken en je moet netjes de oefeningen precies op de letters doen. en zelfs dat nog niet altijd.
Ik zou thuis wat wijken oefenen en als je denkt dat hij het kan (en je weet zelf wel wanneer het wijken goed genoeg is voor de L1) dan zou ik gewoon in het L 1 starten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:37

ik zou lekker starten wat jezelf wilt, enne oosterhoff, in de L1 komt er wel meer bij dan elleen maar wijken hoor.... denk aan middenstap, hele langezijden/diagonaal middendraf, midden galop en er komen kortere wendingen bij en alles komt sneller achter elkaar......... voor sommige paarden is dit makkelijker (om ze goed op jou te laten letten) maar sommige paarden pakken dit misschien minder makkelijk op.
en mylo, doe lekker wat jezelf wilt en veel succes, en plezier

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:41

andere mensen negeren en gewoon doen wat je zelf prettig vind. ik heb mijn hengst pas gestart toen hij 5 was en ik moest L1 starten dus daarom heb ik hem pas gestart op zijn vijfde. Ik vond zelf toen hij vier was dat hij nog veel te jong was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:46

Het is maar net hoe veel druk jij op je paard legt. Als jij je niet druk maakt om de oefeningen die niet goed gaan, en je kunt verder rustig je proefje rijden, dan maakt het voor het paard niet veel uit of het L1 of B is. Het is maar net hoe makkelijk je paard zich rond laat sturern en hoe belangrijk jijzelf winstpunten en prijzen vindt.
Je hebt het recht om nog B te starten, dus dat kun je natuurlijk doen.
Maar of het nodig is, dat kun jij alleen zelf beoordelen.

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:19

Heel erg bedankt allemaal voor jullie advies. Gelukkig een hoop gelijk gestemde. Het is gewoon vervelend als je eigen stalgenoten je proberen te pushen hoger te starten! Het paard wat ik nu heb is gedeeltelijk volbloed. Hij is op zich wel koel maar je moet alles met rust en beleid doen. Dus ook het leren van nieuwe dingen heeft gewoon tijd nodig. Ik wil hem de tijd geven om te wennen aan de wedstrijden en de bijbehorende druk en spanning die dat toch met zich mee brengt. Kan wel heel stoer zeggen dat ik geen wedstrijd spanning heb maar die heb ik dus wel een gezonde dosis hoor !! Haha! Wedstrijden zijn toch anders dan voor jezelf rijden het "moet" wel op dat moment gebeuren en als je thuis oefent kun je het nog eens een keer over doen als iets niet gaat.

Ik wil hem gewoon heel houden. Hij is eigenlijk voor het springen maar doet gewoon braaf de dressuur. En aangezien ik wel heel voorzichtig aan het springen ben maar nog niet fanatiek vind ik de dressuur leuk om te doen. Knipoog En het is goed voor de wedstrijdervaring.
Begrijp het niet verkeerd ik weet heel goed dat de dressuur de basis is voor het springen maar het ging even over de wedstrijden.
Als er nog iemand een tip of advies heeft hoor ik het graag !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:34

Je moet zelfs kijken waar je paard aan toe is. Gewoon lekker B blijven rijden en pas naar de L1 gaan als je er klaar voor bent. (handig die regel versneld promoveren)

Ik ben vorig jaar met Oki meteen in de L1 gestart, anders zou ik eerst 10 wp in de B moeten halen. Heb daarom thuis iets meer doorgetrained en ben daarna meteen L1 gestart. Maar als ik had gemerkt dat oki er niet klaar voor zou zijn geweest, had ik ook gewoon lekker b gereden, toch goed voor wedstrijdervaring.

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:30

Je moet geloof ik wel minimaal 2 x z geweest zijn als je versneld wil promoveren.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:03

Lekker B starten, tot dat je paard klaar is voor de L1!! Wat een gezeur dat je snel over zou moeten van die mensen met een paard dat de oefeningen allemaal nog niet goed weet en nog jong is!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:12

lekker b blijven en ervaring opdoen op andere stallen en dan bijv. 1 proef per wedstrijd rijden..(als je bang bent te snel je punten te hebben dat je over MOET)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:42

Welpie schreef:
Je moet geloof ik wel minimaal 2 x z geweest zijn als je versneld wil promoveren.

Nee hoor, gebruik de zoekfunctie maar, dan kan je alles vinden

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:20

Klinkt alsof die mensen gewoon een beetje jaloers zijn.
Gewoon lekker promoveren als je er zelf aan toe bent.

Tygahno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:54

Gefeliciteerd met al die winstpunten OK dan! super hoor van jou en je toppertje

Ik zou zeker voor dat je besluit L1 te gaan starten nog een paar keer met hem op een andere locatie gaan starten, gewoon omdat het in de B allemaal nog wat ongedwongen is en om even te kijken hoe hij reageert op een andere omgeving...
Als je dat gedaan hebt en hij blijkt rustig en braaf en hij kan dan inmiddels wijken en achterwaarts dan zou ik lekker L1 gaan starten

Veel succes!!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:10

Tuurlijk niet!!! Je moet gewoon doen waar jij je zelf het beste bij voelt.
En dat je je paard voorop stelt is alleen maar goed.
Hij is kei jong, lekker jong laten zijn en niet doodgooien met oefeningetjes omdat het moet
Als je er aan toe bent met het paard merk je dat toch vanzelf?
Je hebt al ervaring genoeg dus dat moet lukken

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:19

ik vind dat je pas over gaat als je 4 jarige paard L1 kan gaan aanpakken en ik ken iemand die 4 jarige al M2 loopt Bloos! echt sneel zeg !!!

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:24

lekker B blijven , je moet doen wat je zelf wilt en niet door anderen laten bepalen, het is toch juist allee maar beter voor je paardje dat ie meer ervaring krijgt en die punten zijn mooi meegenomen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:47

B blijven rijden!jij beslist over jou paard en jou wedstrijd schema en niet andere mensen,hun zijn gewoon jaloers!niks van aan trekken en gewoon blijven rijden in de B.denk aan je paard en niet aan wat anderen ervan vinden!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:18

lekker doen wat je zelf wilt.
Ik start nu L1 en heb met mijn vroige paard ook Z1 gestart (zonder winstpunten) Ik zou L1 mogen starten maar ben lekker B gaan starten lekker ervaring om doen en maar goed ook want ik ben een paar keer het terrein rondgegaan en de 3de keer zelfs eraf geflikkerd. inmiddels is hij schaap mak en rijd ik lekkere punten in de L1 zo doe ik lekker ervaring op