Ring verkennen in binnenbak, zweep toegestaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wauweltje

Ring verkennen in binnenbak, zweep toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 11:50

Op outdoor wedstrijden, rijdt je vanaf de klasse M en hoger om de ring heen tijdens het verkennen en mag je dus je zweep in de hand houden totdat je de ring binnen gaat. Op binnenwedstrijden verken je de ring vanaf M en hoger, meestal in de ring, over het wel of niet vasthouden van de zweep voordat je proef start kan ik niets in de reglementen vinden. Volgens de jury kan je zelfs gediswalificeerd worden als je, je zweep meeneemt, ondanks dat je hem voor de proef weggooit. Als dit zo is, dan zou dat toch ook in de reglementen moeten staan. Wie kan mij daarover uitleg geven? Ook over de manier van verkennen staat niets in het reglement. Mag je alleen de hoefslag volgen? Of mag je ook een grote volte rijden? Ook hierover kreeg ik een berisping, met de waarschuwing dat ik ook hiervoor gediskwalificeerd had kunnen worden. De jury was overigens aardig en liet mij gewoon starten. Maar als deelnemer aan wedstrijden moet ik dit toch kunnen nalezen in de reglementen? Hoe zou ik dit anders moeten weten? Dit is overigens de eerste keer dat ik dit hoor, ik doe dit dus al jaren verkeerd volgens mijn laatste jury.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:11

Naar mijn weten mag je met zweep rijden totdat je bij A binnenkomt en je proef begint.
Als het toegestaan is om de bak te verkennen dan mag je dat in stap/draf/galop doen en je mag de figuren rijden die jij wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:37

Oscar schreef:
Naar mijn weten mag je met zweep rijden totdat je bij A binnenkomt en je proef begint.
Als het toegestaan is om de bak te verkennen dan mag je dat in stap/draf/galop doen en je mag de figuren rijden die jij wilt.

Dit dacht ik ook. Raar dat de jury daar iets over zei. zal een in de regelementen kijken.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:23

Helaas kennen teveel juryleden het reglement niet goed. Als je het niet zeker weet, hou dan je mond denk ik dan maar.... De proef begint pas zodra je bij A binnenkomt. Wat je daarvoor doet, zal me een zorg zijn Pling

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:40

Bij mijn weten mag je de bak niet in galop verkennen, dit heeft mijn zusje een keer gedaan omdat haar paard daar van ontspande, maar werd direct teruggefloten door de jury. Dat was niet de bedoeling, zei hij, het mag in stap en in draf, niet in galop.
En volgens mij mag je met zweep de binnenbak in, en daarna voor de proef (bij A binnekomen) de zweep afgeven.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:54

Viennanova, ik heb ook eens een gelijksoortig verhaal gehoord
Er hangt mij iets bij dat er toen ook een hele discussie losgebrand is, en dat uiteindelijk geconcludeerd werd dat het toegestaan is om in elke gang de bak te verkennen.
Maar zo zie je maar weer, 't is best een interessante vraag want de meningen (zowel van ruiters als blijkbaar van juryleden Knipoog) zijn nogal verdeeld.
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat alle gangen toegestaan zijn, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:26

ik lees al enige tijd iemand voor die in de M start, als zij niet met zweep de bak verkent, staakt haar paard snel en vertikt t om te beginnen. Er is nog nooit een jury geweest, die gezegd heeft dat je je zweep niet met verkennen mag houden! zij geeft m aan mij als ze een rondje rond geweest is en begint dan.

en vorig jaar is die regel toch veranderd van het verkennen van de bak? Vlak ervoor werd ik door een overijverige jury teruggefloten omdat mijn paard (per ongeluk) in galop ging tijdens het verkennen. Zij vertelde me dat NA het ingaan van die nieuwe regel (per april ofzo) je wel in alle gangen mocht verkennen. Dus dat zou betekenen dat je dat nu gewoon mag.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:00

Ik hoop dat op deze vraag ook enkele jury leden willen reageren. Ik begrijp tot nu toe van jullie, dat je dus gewoon met zweep de ring mag verkennen tot dat je met je proef begint. Zo heb ik het dus ook altijd gedaan, tot de berisping van afgelopen zondag en de mededeling dat ik de ring alleen rechts en linksom mocht verkennen. De schrijfster was even naar de wc, dus ik had ook nog enkele voltes gereden, overigens alleen in draf en stap. Maar wat ik raar vind, is dat er in de reglementen niets over in staat, dus dan kan je dat als ruiter ook niet weten. Het lijkt mij overigens heel logisch dat je dus je zweep vast mag houden tot je begint met je proef. Als je namelijk om de baan heen rijdt, dan doe je dat precies hetzelfde. Met de jury wilde ik afgelopen zondag natuurlijk geen discussie hierover starten, want ik moest nog rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:06

GeJe schreef:
Helaas kennen teveel juryleden het reglement niet goed. Als je het niet zeker weet, hou dan je mond denk ik dan maar.... De proef begint pas zodra je bij A binnenkomt. Wat je daarvoor doet, zal me een zorg zijn Pling

Er heeft al een jury geantwoord Knipoog Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:12

Je mag de ring met zweep verkennen, voordat de proef bij A begint moet deze weggedaan zijn. Je kunt hiervoor zowieso niet meer uitgesloten worden, wanneer je toch met zweep binnenrijdt. De jury dient dit binnen 3 onderdelen van de proef te hebben opgemerkt, moet dan bellen en de proef moet opnieuw starten, met twee strafpunten. Dit telt dan als eerste vergissing. Maakt men hierna nog twee vergissingen, dan wordt de combinatie alsnog uitgesloten, conform de regel derde vergissing is uitsluiting.
Indien de jury pas na het derde onderdeel opmerkt dat de deelnemer met zweep rijdt, moet er wel melding van gemaakt worden op het protocol en wordt het dus aangemerkt als zijnde een vergissing, maar mag de jury niet meer bellen en de proef opnieuw laten starten. Komen er in de proef nog meer vergissingen telt deze echter wel mee.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-10-04 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:13

Toch maar ff snel de reglementen nagezien... je mag dus gewoon in alle gangen de rijbaan verkennen, het rijden met een zweep wordt niet genoemd, maar dan blijf ik bij het bovenstaande dat je proef pas begint zodra je bij A binnenkomt. Hoe moeilijk kun je doen als jury denk ik dan maar weer... Verward

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:38

Viennanova schreef:
Bij mijn weten mag je de bak niet in galop verkennen, dit heeft mijn zusje een keer gedaan omdat haar paard daar van ontspande, maar werd direct teruggefloten door de jury. Dat was niet de bedoeling, zei hij, het mag in stap en in draf, niet in galop.
En volgens mij mag je met zweep de binnenbak in, en daarna voor de proef (bij A binnekomen) de zweep afgeven.

Heb ik ook gehad omdat mijn pony wat gespannen was dat ik een rondje in galop deed en dat mocht ook niet van die jury en ik ben een keer teruggefloten omdat ik een keer een volte reed en ik mocht geen figuren in de ring rijden.
Wat nou wel en niet mag weet ik niet precies, maar de zweep mag je erbij houden tot je gaat starten en dan moet je hem afgeven.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:32

je mag met zweep en in elke gang de baan verkennen (als je niet om de baan heen kunt) ik weet dat het toen ik bij de NVDR startte niet was toegestaan met een zweep de binnenbak binnen te komen, op straffe van uitsluiting, (misschien is dit nu ook wel veranderd) misschien heeft de jury het daar ooit gehoord? Ik zou zeker het betreffende jurylid een volgende keer aanspreken (of misschien (laten) bellen en vragen waar het terug te vinden is in de reglementen! zoiets kun je natuurlijk ook altijd na de wedstrijd vragen aan een jury, net als een jury uitleg over de gegeven punten kan geven!

ook een leuke: een jury die zegt dat je op een volte moet blijven in de binnenbak en dat je direct moet starten na het seintje NOT! je mag gewoon door de bak en hebt 20 seconden na het teken van de jury om te beginnen met je proef (en dat is best lang hoor!)

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 16:42

En nog even een vraagje aan de juryleden, het verkennen mag dus gewoon in draf, stap en sinds kort ook in galop, maar mag je ook figuren rijden of alleen de hoefslag volgen, zoals de jury afgelopen zondag mij vertelde. Dat vragen aan de jury, dat is meestal heel moeilijk, omdat mijn ervaring is, dat een jury na de wedstrijd altijd onmiddelijk naar huis gaat, ik geloof dat er trouwens een regeling is, die zegt, dat de jury tot een half uur na de laatste start aanwezig moet zijn, maar ik kan mij vergissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:51

Ik ben wel geen jury maar in het regelementen-boekje staat dat je nadat degene voor je de ring verlaten heeft en voordat de jury klaar is die punten gegeven te hebben je de ring mag verkennen. In stap, draf en galop, links en rechtsom, alle figuren. (niet over ac-lijn dacht ik?)
Nog iets: startnummer 1 van de dag heeft het recht 3 minuten voor de proef begint vast de bak te verkennen, dit wist ik nog niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:18

rhijnauwen schreef:
je mag met zweep en in elke gang de baan verkennen (als je niet om de baan heen kunt)

ook een leuke: een jury die zegt dat je op een volte moet blijven in de binnenbak en dat je direct moet starten na het seintje NOT! je mag gewoon door de bak en hebt 20 seconden na het teken van de jury om te beginnen met je proef (en dat is best lang hoor!)

Ik sluit me hierbij aan. Maar het was toch 45 seconden?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:19

Bij de ZZGP kan ik er geen touw aan vastknopen: de ene jury duld het wel, de andere niet. Daarom vraag ik dit altijd vooraf of kijk ik of mijn voorgangers een zweep hebben.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:31

Scum schreef:

was idd, nu nog maar 20 seconden! ja, ook de juryleden worden lekker bezig gehouden, de reglementen regelen elke keer weer!

en wauweltje, je mag alle figuren rijden die je leuk vind in stap draf galop, en laat de jury die het verbied maar aantonen waar het staat dat het niet mag!

(ik reed ooit in het grijze verleden een keer met een stropdas (was mijn plastron kwijt) had de jury op de coupon gezet dat ik verplicht was een plastron om te doen, ik na de wedstrijd naar de jury met de vraag of ze me kon laten zien waar dat stond, reglementenboekje erbij...tja.... er stond stropdas of plastron.. Haha! jury een kop als een biet.... sorrysorry,..... hihi)

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:33

hahahah leuk om te lezen Lachen en zo moet dat rhijnauwen

Maar ik heb me hier eigenlijk nog nooit zo mee bezig gehouden Tong uitsteken
Ik rij gewoon meteen als de andere de ring uit komt erin..
Dan doe ik van alles voltes stappen draven en soms ook galop hoor dan ontspant ze.. niet lang gewoon halve volte ofzo en als de jury het zegt beginnen...

Galop doe ik trouwens nou niet meer.. opzich lijkt het ook wel een beetje raar net of je je paard nog moet losrijden Knipoog
maar ik draai altijd voltes omdat ze toch wat gespannen is en haar op de voltes mooi weer ontspannen en gebogen krijg...
nooit commetaar over gehad Lachen

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:04

Scum schreef:

ik begin nu te twijfelen, kan nl. niet meer terug vinden dat het 20 sec. is geworden Bloos! ...... (houden we het toch gewoon op 45 sec. Schijnheilig )

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 23:08

rhijnauwen schreef:
ik begin nu te twijfelen, kan nl. niet meer terug vinden dat het 20 sec. is geworden Bloos! ...... (houden we het toch gewoon op 45 sec. Schijnheilig )

In het disciplinereglement dressuur van 2003 met de aanvullingen van 01/04/2004 zoals ik die vorige week nog heb ontvangen, staat 45 seconden (voor de geinteresseerden: pagina 26, artikel 130 van het disciplinereglement dressuur).

Misschien dat er na 01/04/2004 nog aanpassingen zijn geweest, maar die kan ik iig niet vinden en die staan ook niet op de KNHS site...

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 14:58

Dank voor alle reakties. Ik deed dus afgelopen zondag niets verkeerd en ben dus voor niets op het matje geroepen. Jammer dat de jury na de proef al weg was. Dan had ik de discussie nog wel op gestart, want in mijn reglementen boekje stond idd niets over mijn zogenaamde fouten. Nou, moet ik erbij zeggen dat mijn reglementenboekje al een jaar of drie oud is. Ach, ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik de rijbaan in de L2 niet mocht verkennen van de jury, omdat dat volgens haar niet mocht. Op dat moment durf je er toch niet tegen in te gaan, omdat je daarna nog moet rijden, en je gaat natuurlijk niet je winstpunten weggooien. Jammer dat er nog steeds juryleden zijn, die de reglementen niet helemaal goed kennen. Ik begon toch aan mijzelf te twijfelen, dus ik ben nu volledig op de hoogte. Volgens de jury kon hij mij diskwalificeren, gelukkig deed hij dat niet, en reed ik gelukkig in iedere proef een winstpunt.
Wat ik mij dan nog wel af vraag, als ik nou toch gediskwalificeerd was, hoe had ik daar dan protest over kunnen indienen? Heeft iemand daar ervaring mee?

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:11

Ja dat had je kunnen doen, staat volgens mij een artikel over in de laatste paard&sport. Er komt nog wel wat bij kijken zoals je daar kunt lezen. Je moet er ook nog voor betalen (geld krijg je terug als je klacht wordt toegewezen). Op deze manier wordt natuurlijk voorkomen dat iedereen bij het minste geringste protest gaan aantekenen. Zou dus gewoon handig zijn als de dames/heren juryleden hun reglementenkennis zouden bijspijkeren. Maar goed: zelfs als je op een bijscholing bent, val je soms om van verbazing van de kennis van een grote grote jury's.... Maar zodra je daar een avondje bent geweest, keurig je handtekening op de presentielijst zet en verder een aantal keren per jaar punten gaat strooien (of juist niet), mag je je bevoegdheid houden.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 19:21

Inderdaad zou de bijscholing dan toch echt beter moeten. Ik wil eigenlijk nooit al te veel kritiek op jury's hebben, omdat wij hen natuurlijk nodig hebben. Zonder jury, voor ons geen sport. En laten we eerlijk zijn, rijk worden zij er ook niet van. Bovendien vindt in het gunstigste geval, alleen nummer 1, je een goede jury. Eigenlijk is het helemaal geen leuk baantje. Maar de reglementen, dat is toch heel belangrijk. Als ruiter steek je namelijk heel veel geld en tijd in je sport. Dus of je nou wel of niet een winstpunt krijgt, de kennis van de jury moet natuurlijk wel up to date zijn.
In ieder geval ben jij, GeJe als jury gelukkig wel goed op de hoogte van de reglementen. OK dan!