18-07-2004: Aken: Anky en G Salinero GROTE dressuurkampioenen
De spanning was te snijden in het grote dressuurstadion toen aan het einde van de Kürstartlijst Anky van Grunsven en Gestion Salinero binnenreden. Het begon al met stilstaan bij het halthouden en groeten en daarva volgde er alleen maar een groeiende overtuiging dat hier de nieuwe winnaar en overall-kampioen aan het werk was. Licht, vanzelfsprekend, alles was even harmonieus en indrukwekkend, alles klopte, geen foutje overkwam het paar en op het scorebord verscheen 83,650%. Zou dat genoeg zijn?
Het was genoeg!
Rusty begon met enkele passen achterwaarts te gaan bij het halthouden en groeten en daarna wisselden zich hoogtepunten in de uitgestrekte draf en passage af met een veel mindere piaffe en het wegschieten aan het einde van een appuyement links. Ulla bleef knap aanvallend rijden, maar de 82,775 was te weinig om de Kür te winnen en ook te weinig om het overall-klassement te behouden.
"Dit is me niet eerder gelukt, in Aken winnen", zei Anky bijna verbaasd. Het was ook voor de Duitse ruiters uiteraard even wennen, maar het publiek was het er helemaal mee eens aan de toejuichingen te horen. Of dit nu druk oplevert voor Athene? "Nee", zei Anky. "Goud heb ik al een keer gewonnen, van Salinero wordt dat nog helemaal niet verwacht, ik ga gewoon genieten. Als daar blijkt dat er een medaille inzit, van welke kleur ook, ben ik blij. Maar er ligt geen enkele druk op. Ik geniet eerst maar eens van deze historische overwinning, daarna kijken we verder."
(CvA, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)
NB: Gal-Lingh waren vijfde in de kür en zesde overall...