Door wie/wat laat jij je paard behandelen en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Door wie/wat laat jij je paard behandelen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 14:50

Omdat er zoveel keuze is tegenwoordig, ben ik eigenlijk wel benieuwd door wie (en waarom) jij je paard laat behandelen.

Een fysio, een osteopaat, cranio sacraal, chiropractor, (sport)massage, dryneedling of toch wat anders? Ik ben vast nog wel wat vergeten in het lijstje.
Of doe je juist een combinatie van verschillende dingen? Of ligt het er aan wat je paard op dat moment nodig is?

Ik ben benieuwd! :D

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 14:59

Eerlijk? Door niemand...
Enkel veearts, hoefsmid en tandarts hier.
In al de jaren dat ik paarden heb, is er nog nooit een paat of peut bij mijn paarden geweest. En ik ben dat ook niet direct van plan om daar verandering in te brengen.
Waarom niet? Omdat ik niet geloof in de meerwaarde van veel van die behandelingen. En ook niemand aan mijn paarden wil die links of rechts een opleiding gevolgd heeft en zich dan ...therapeut gaat noemen.
En ik geloof dat veel voorkomen kan worden door goede training en paarden op een manier houden die zo dicht mogelijk bij hun natuur staat.

Amber_anne

Re: Door wie/wat laat jij je paard behandelen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:05

De dierenarts is chiropractor en er komt wel eens een andere ostheopaat

Vooral na de ostheopaat merk ik verschil bij de paarden op stal en bij mijn eigen natuurlijk ook

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:06

ED --> VMR

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:26

Dierenarts, fysiotherapeut, hoefsmid en tandarts

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:39

DA en tandarts (die ook DA is en dus mag verdoven), verder door niemand. Mijn man bekapt zelf, dus geen hoefsmid nodig.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:50

Hoefsmid en tand/dierenarts.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:57

Dierenarts, tandarts en osteopaat maar alleen als ze ook het papiertje van dierenarts op zak hebben.
Daarnaast alleen de hoefsmid.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:05

Hier komt de dierenarts, tandarts (die ook DA is), chiropractor (ook een DA) en de fysio.
Die laatste 2 laat ik preventief komen, zodat paard goed in z'n lijf blijft. Het is een Fries en hij is wat hypermobiel, dus ik laat hem liever regelmatig nakijken dan pas wanneer ik tegen een probleem aanloop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:11

Door de dierenarts die ook tandarts is. Hoeven die ik al jaren zelf.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:15

Ik laat mijn paarden behandelen door een chiropractor als ik dat nodig vind, vaak zijn dat de paarden die ik nog niet zo lang heb en waar ik in de loop van de training tegen problemen aan loop.
Ik probeer ze daarna in de training bij te houden en laat haar zeker niet ieder kwartaal of net wat komen voor onderhoud, enkel als ik denk dat ze er baat bij hebben en vaak zit mijn gevoel goed!

Daarnaast natuurlijk hoefsmid, tandarts en gelukkig hoef ik de dierenarts de laatste jaren alleen te bellen voor een enting.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 17:30

Dierenarts, hoefsmid en wanneer nodig tandarts. Dat is het wel.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 19:14

Veearts, tandarts, hoefsmid. En osteopaat omdat ik dat gewoon een keer geprobeerd heb en ik voor mijn ogen effect zag bij mijn paard. Dus die mag blijven komen. ’t Is een extraatje dat ik mijn paard gun.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 19:29

Dierenarts, hoefsmid, tandarts, en heel soms een osteopaat of BRS therapeut, (maar die zijn misschien 5x geweest in 11 jaar tijd)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 19:32

Dierenarts, hoefsmid, tandarts die tevens dierenarts is en wanneer nodig de osteopaat. Mijn oudje wordt sneller stijf en we zien echt het nut van de behandelingen met rijden

AslanOrion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 19:35

Ik heb een hele goede tandarts die ook dierenarts is, een hoefsmid verbonden aan een paardenkliniek en een fysiotherapeut die ook dierenarts is.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:15

Interessant om te lezen! :D
Toch best veel mensen die hun paard niet (preventief) laat behandelen door een osteo of iets.

Hier komt ook standaard de hoefsmid en tandarts en natuurlijk een dierenarts als het nodig is.
Nu is mijn paard 2x behandeld met cranio sacraal, en was dus benieuwd wat bokkers doen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Dierenarts/tandarts (zelfde persoon), hoefsmid en osteopaat (tevens dierenarts).
1 keer een fysio (tevens dierenarts) ook erbij gehad wegens niet meer goed weten wat te doen met 1 van mijn paarden op medisch gebied, maar vond achteraf dat er niet zoveel verschil op zat met mijn osteopaat dus dat was voorlopig eenmalig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Tja, "vroeger" kwam er ook niemand bij een paard en deden ze het ook.
Dat vind ik nu een beetje een dooddoener want "vroeger" wist men ook gewoon niet beter.

Ik was 30 jaar geleden de eerste die op stal een tabdarts liet komen, ze verklaarden me voor gek.
Nu is het de normaalste zaak van de wereld.

En ja, als je goed kunt rijden, prima kunt revchtrichten etc etc heb je wellicht niets nodig, maar de meeste mensen kunnen dat niet.
Veel paarden lopen braaf door odanks ongemak, dan merk je ook niets.

Ik had naast de dierenarts en tandarts een fijne osteopaat die Chico fijn kon helpen. Ze kwam 1x per jaar, soms vaker en hij had fdar echt baat bij, helemaal toen hij ESS kreeg en zichzelf compleet ging vastzetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Ik vindt dat ieder gereden of betuigd paard regelmatig losgemaakt zou moeten worden. Ze glijden weleens uit, worden soms scheef gereden, compenseren ergens etc. En dat wordt alleen maar erger als ze niet regelmatig losgemaakt worden.

Ik doe regelmatig fasciarelease en merk echt verschil, ook mentaal dat ze met een losser lijf ontspannender worden tussen de oren. Osteopaat, fysio en cranio sacraal therapeut is ook weleens geweest en ik sta ook open voor andere behandelingen. Net wat ik denk dat op dat moment nodig is.

Overigens tandarts, dierenarts en hoefsmid natuurlijk ook..maar dat lijkt me enigzins vanzelfsprekend.

Hier trouwens 30 jaar geleden al osteo bij de Fjord gehad die we als gezin door onze eigen onkunde zo scheef hadden gereden dat hij niet meer goed liep. Osteo behandelingen en aangespannen werk wat aangeraden werd heeft toen goed geholpen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

Bij mij komt iedere 6 weken de bekapper, 1 keer per jaar de gebitsverzorger, 1 keer per jaar de zadelpasser en minimaal 1 keer per jaar iets van een osteopaat, chiropractor of fysiotherapeut. Maar net wat ik vind dat ze nodig hebben. Afgelopen jaar kwam er een osteo die ook regulier dierenarts is en holistisch kijkt. Dat vond ik wel een hele fijne combinatie, zeker nu ze wat ouder worden. Zelf ben ik opgeleid tot paardenmasseur dus het onderhoud doe ik zelf.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Enkel tandarts en hoefsmid.

Enten die ik niet aan. Paarden zijn met semi pensioen en lopen bij huis

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Hoefsmid en enten wel, maar niet tegen rhino ofzo, gewoon basis. Tandarts komt ook, niet strikt een jaar, meestal net iets langer.
Voorderest chiropractor/osteopaat als ik denk het is nodig, eens in 2 jaar denk ik.
En acupunctuur ook als ik denk ze kan het weer gebruiken, meestal bij wat vage kleine dingetjes, maar van acupunctuur staat ze ook echt te genieten.

Dus zeker niet standaard een schema, maar gewoon als ik denk dat het nuttig is, wordt wel steeds minder frequent nu ze ouder wordt gek genoeg

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Ik ben echt verbaasd dat er nog zoveel mensen zijn die hun paard nooit los laten maken. Hoe gaan jullie dan om met onderstaande situaties?

Als ze bijvoorbeeld moeite blijven houden met buigen en/of galopperen op 1 kant, dan worden ze hier even na gekeken, en meestal ook terecht. Zo bleek bij mijn 6-jarige haar borstbeen scheef te staan. Bij mijn andere paard een blokkade rondom de knie waardoor het been naar voren brengen en afzetten niet fijn was. Allebei behandeld en het ging een stuk makkelijker.

Mijn jongste paard was wel vaker een beetje twijfelachtig vanuit onzekerheid en gebrek aan ervaring, maar toen het echt staken werd, voelde het voor mij absoluut niet goed er doorheen te rijden. Ze bleek haar Si gewricht scheef te hebben met fikse ischias als gevolg. Gelukkig ook op te lossen. Ze loopt nu als een trein! Ben blij dat ik er niet “doorheen gereden” heb.

Mijn chiropractor is ook paardenarts.

Enten tegen tetanus heeft niks met waar een paard staat of leeftijd te maken, een wondje kunnen ze overal op lopen. Dus eens in de paar jaar blijf ik die gewoon geven totdat ze overlijden.

De hoefsmid en tandarts komen hier uiteraard ook.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

Elk jaar de tandarts, meestal elke 10 maand bij mijn huidige paard.
Dan een of tweemaal per jaar de chiropractor die ook dry needling doet ( ook is ze mijn dierenarts).
Massage/ mld/ fascia doe ik zelf.
Als ik problemen vermoed vraag ik mijn dierenarts, zodat ze ook naar de kliniek zal verwijzen als dat nodig is.
En natuurlijk de hoefsmid.