PRE stang of trend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaniasofia

PRE stang of trend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:52

Hey allemaal, ik heb sinds kort een pre.
Ontzettend lief dier, de oude eigenaar reed hem altijd met appelbit, ik vind hem hierdoor erg onrustig.
In de filmpjes in spanje word hij met stang en trend gereden en is zijn hoofd erg relaxe met werk oortjes.

Hierdoor zit ik te denken, zal ik een bustrens stang proberen met lichte boog?

Wat zijn jullie ervaringen met jullie spaanse paarden?

Dennis

Re: PRE stang of trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Je hebt het over een bustrens stang.

Het is een trens, of het is een stang, beide kan niet.

Een trens heeft geen scharen, een stang heeft scharen.

Ik denk dat je een ongebroken trens bedoel, dat zijn fijne rustige bitjes waar veel paarden het fijn op doen is mijn ervaring.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Bedoel je inderdaad niet gewoon een ongebroken trens? Of zitten er echt scharen aan?
Iets met scharen als primair bit zou ik nooit mee rijden. Met stang en trens bepaal je zelf wanneer je hem wel of niet gebruikt, meestal hangt hij er gewoon bij.
Met een schaar op je primaire bit heb je dus altijd die hefboom werking er op.
Sowieso is het iets waar je wel mee moet leren rijden.

Is het een ongebroken trens zou ik er gewoon een aantal uitproberen en kijken waar je paard het beste op loopt. Sommige hebben een duidelijke voorkeur voor een bepaald bit en dan is een ongebroken trens een prima keuze als dat zijn voorkeur heeft.

tamary

Re: PRE stang of trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:28

Trens heeft geen eigen balans, Stang (met ongebroken mondstuk) wel. Als die stang balans overeenkomt met hoofdhouding paard qua bouw en trainingsniveau kan die daar heel fijn in lichte aanleuning op lopen.
Dus ja het kan heel goed dat jouw paard die kennelijk op een voor hem passende stang gereden is daar prettig op loopt.
Hier doen we snel moeilijk over stang bitten, ook omdat we met een direct teugelcontact rijden en dan is een stang niet de eerste keuze.
Kijk bij de westernbitten voor een snaffle with shank of een enkel bit dat op 2 teugels te rijden is (al is het zo gebruiken van deze bitten niet gebruikelijk in western). Dan heb je de balans, hang je de onderste teugel gewoon op de hals (vast aan je zadel via teugelsafe = clipje met dik (haar)elastiek als noodbreekpunt) en rij je op de trensteugel. Let wel, opzij en dus stuur is lastiger en zal dus via druk op de hals gaan.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Ik zou een bitfitter laten komen om je te helpen, je haalt de soorten bitten door elkaar (zie reacties hierboven).
Niet iedereen kan met stang en trens overweg.

Los daarvan mijn merrie loopt op een ongebroken watertrens.
Laatst bijgewerkt door Friezenkind op Vandaag, 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:36

Dennis schreef:

Ik denk dat je een ongebroken trens bedoel, dat zijn fijne rustige bitjes waar veel paarden het fijn op doen is mijn ervaring.

Deze bitten bestaan dus wel. Ik heb een bustrens die bij tegendruk stang word. Vriendelijk bitje die waar nodig iets strenger word. In "losse stand" is het een soort dubbel gebroken bitje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

Marije_97 schreef:
Deze bitten bestaan dus wel. Ik heb een bustrens die bij tegendruk stang word. Vriendelijk bitje die waar nodig iets strenger word. In "losse stand" is het een soort dubbel gebroken bitje.

Je begrijpt het begrip 'stang' niet. Een stang is niet hetzelfde als een ongebroken bit of een 'lock' bit - wat jij bedoelt. Een stang heeft altijd scharen en dus hefboomwerking.
Of het mondstuk ongebroken, gebroken of dubbelgebroken is, staat daar los van. In de Westernsport bestaan er ook stangen (met scharen en hefboomwerking dus) met een gebroken of dubbelgebroken mondstuk bv.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

Marije_97 schreef:
Dennis schreef:

Dat een een dubbel gebroken trens die in een ongebroken trens veranderd.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:20

Ik rijd mijn Spanjaard met stang en trens of een ongebroken pelham. Hij prefereert graag de stabiliteit van een ongebroken bit. Ik zie dit met meer Spanjaarden. Dit zijn wel optomingen waar je mee om moet kunnen gaan en in handen van onervaren ruiters kunnen ze schade aanrichten. Ik zou eerst gewoon eens een recht ongebroken bit proberen en als dat niet bevalt misschien eens een fitter inschakelen. Niet ieder paard heeft ruimte in de mond voor een tongboog.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Marije_97 schreef:
Dennis schreef:

Dat is dus een gebroken trens met systeem dat hij stug word als een ongebroken trens.

Een stang heeft scharen (en moet altijd met kinketting gebruikt worden), er komen niet in eens scharen uit een bit 'gegroeid' bij tegen druk.

Een trens werkt alleen in de mond. Een stang werkt op mond, onder kin (door de kinketting) en achter de oren (door het kantelen van het bit).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Ik blijf het ook wel een ergernis vinden dat ruitersportzaken een ongebroken trens ook een stang blijven noemen.
Zo houd dat wel de verwarring in stand.

En krijg je inderdaad de antwoorden mijn trens word een stang.
Want ja die idiote uitleg staat bij de ruitersportzaken bij de bitten.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Vandaag, 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Zonder scharen/hefboom = trens
Inwerken alleen in de mond, en evt tegen zijkant mond.

Dat kan ongebroken, gebroken en dubbel (of meer) gebroken.
(Gebroken= scharnierpunt in monddeel)

Mèt scharen/hefboom = stang
Inwerking in mond, maar bij wat verder aanhalen afhankelijk van exacte afstelling sneller of minder snel en zwaar ook achter de oren en onder de kin.

Ook een stang kan ongebroken, gebroken en dubbel (of meer) gebroken.
(Gebroken= scharnierpunt in monddeel)

Een ongebroken trens wordt in de volksmond nog redelijk vaak (incorrect) stang genoemd.

En dat levert veel en vaak verwarring op

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Daarnaast vergeten mensen vaak ook dat het verschil in rijkunst veel meer invloed heeft dan het soort bit, en dus ook nogal eens de oorzaak kan zijn van een gelukkiger of minder gelukkig ogend paard. Die ruiter in Spanje zal wel een typetje handelsruiter zijn die retehandig is om paarden knap voor te stellen voor verkoop

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Ibbel schreef:
Marije_97 schreef:

Je begrijpt het begrip 'stang' niet. Een stang is niet hetzelfde als een ongebroken bit of een 'lock' bit - wat jij bedoelt. Een stang heeft altijd scharen en dus hefboomwerking.
Of het mondstuk ongebroken, gebroken of dubbelgebroken is, staat daar los van. In de Westernsport bestaan er ook stangen (met scharen en hefboomwerking dus) met een gebroken of dubbelgebroken mondstuk bv.

Dit is mij verteld door de verkoper van het bit :) ik zocht een vriendelijk bit wat bij ontspanning zacht was. Maar bij tegen druk net wat sterker was. Ik heb namelijk al van alles geprobeerd in de vriendelijke bitjes.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

In Spanje worden paarden ook wel getraind met trens en hackemore. Misschien vandaar de verwarring met de stang?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Spaanse paarden kunnen drukker zijn in de aanleuning maar het hoeft niet. Ik blijf fan van gewoon simpele dubbel gebroken watertrens en beter rijden. :o

Dat hij in Spanje met stang en trens gereden werd betekend waarschijnlijk dat hij ook hoger opgeleid is door een betere ruiter.

Wil je echt kijken wat anatomisch het beste bij zijn mond past dan zou ik een bitfitter laten komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

Marije_97 schreef:
Dit is mij verteld door de verkoper van het bit :) ik zocht een vriendelijk bit wat bij ontspanning zacht was. Maar bij tegen druk net wat sterker was. Ik heb namelijk al van alles geprobeerd in de vriendelijke bitjes.

En dan kom je uit bij wat ik eerder zei dat het idioot is dat winkels een ongebroken trens stang noemen.

Een stang heeft altijd scharen.

Een bustrens, watertrens, D-trens,knevel trens, blijft een trens. De naam zegt het al.

En dat kan een dubbelgebroken mondstuk hebben. Enkelgebroken. Ongebroken.
En dat gebroken kan op slot gaan zodat het niet verder kan buigen.
Sommige zelfs 2 richtingen op. Dus naar achter als naar boven.
Maar het blijft een trens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

Marije_97 schreef:

Als een verkoper zegt dat een kameel paars is neem je dat toch ook niet meteen voor waar aan?

Een ongebroken trens is ook een vriendelijk bit. De inwerking is wat anders, maar niet scherper of minder vriendelijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:23

Het is idd op zich wel handig om enig benul te hebben van wat je in de mond van je paard hangt ja. Ook qua hoe sterk het inwerkt. Als je het verschil tussen een stang en een ongebroken trens niet weet, is de kans dat je het verschil kent tussen wel een geen hefboomwerking ook klein. En als je dus wel daadwerkelijk die stang had gekregen, is dat knap balen voor je paard zegmaar
Hij zal waarschijnlijk wel heel goed luisteren ineens :')

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:28

Wat ik had gedaan om informatie te winnen over de mond van mijn paard, is om het ook de (paarden)tandarts te vragen. Bijvoorbeeld: mijn merrie heeft een laag gehemelte, normale formaat tong en ze kan best friemelen in haar mond als er beweging in zit. Voor haar had ik een Inno Sense eggbut flexi soft gekocht, voor een beetje stabiliteit, maar toch wat flexibel zodat het lekker in haar mondje kan liggen zonder omhoog te prikken. Ik heb haar daarmee ingereden en gebruik het nog steeds!

Mijn tip is dus om ook de tandarts mee te laten kijken, want ik had zelf nooit kunnen raden dat ze een laag gehemelte heeft. :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

Elisa2 schreef:
Spaanse paarden kunnen drukker zijn in de aanleuning maar het hoeft niet. Ik blijf fan van gewoon simpele dubbel gebroken watertrens en beter rijden. :o

Dat hij in Spanje met stang en trens gereden werd betekend waarschijnlijk dat hij ook hoger opgeleid is door een betere ruiter.

Wil je echt kijken wat anatomisch het beste bij zijn mond past dan zou ik een bitfitter laten komen.

Klopt, ken ook iemand die haar paard zo veel beter vond lopen op een ongebroken met tongboog. Ik niet :+
(Paard kroop achter de teugel en ontweek druk door een valse knik te maken... was wel "lekker licht" volgens haar :') )
Paard bleek een zeer laag verhemelte te hebben en de boog drukte daar dus in met druk op de teugel.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:13

Dennis schreef:

Hey ik snap jou, maar het bit wat ik bedoel heet op de site bij mhsruitersport, een bustrens stang, vandaar.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:14

c_alsemgeest schreef:
Bedoel je inderdaad niet gewoon een ongebroken trens? Of zitten er echt scharen aan?
Iets met scharen als primair bit zou ik nooit mee rijden. Met stang en trens bepaal je zelf wanneer je hem wel of niet gebruikt, meestal hangt hij er gewoon bij.
Met een schaar op je primaire bit heb je dus altijd die hefboom werking er op.
Sowieso is het iets waar je wel mee moet leren rijden.

Is het een ongebroken trens zou ik er gewoon een aantal uitproberen en kijken waar je paard het beste op loopt. Sommige hebben een duidelijke voorkeur voor een bepaald bit en dan is een ongebroken trens een prima keuze als dat zijn voorkeur heeft.

Het heet op mhsruitersport een “bustrens stang” licht gebogen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Ruitersport zaken hebben over het algemeen een foute beschrijving van bitten. Zoals DP al schreef. Wat voor bitten het zijn, maar zeker ook de werking ervan.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:16

Friezenkind schreef:
Ik zou een bitfitter laten komen om je te helpen, je haalt de soorten bitten door elkaar (zie reacties hierboven).
Niet iedereen kan met stang en trens overweg.

Los daarvan mijn merrie loopt op een ongebroken watertrens.

Ik heb het ook niet over stang en trens.

Het heet bij mhs ruitersport “bustrens stang”
Licht gebogen, zoek mr op, dat ze m zo noemen kan k niet veel aan doen haha.