Welke paardrijkleding voor paardrijvakantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette

Welke paardrijkleding voor paardrijvakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-26 15:29

Hallo bokkers!

Deze zomer reis ik af naar IJsland om op een 7-daagse paardijtocht te gaan. We rijden zo'n 35 km per dag, dus het is behoorlijk intensief. Ik heb er onwijs veel zin in, maar ben nog erg zoekende naar welke kleding geschikt is.

Sinds afgelopen zomer rijd ik niet fanatiek meer, maar ik heb nog wel het een en ander aan rijbroeken met antislip. Toch lijkt het me warmer en comfortabeler om wellicht een soort wandelbroek aan te schaffen? Ik hoor graag jullie aanbevelingen en tips.

Daarnaast weet ik niet waar ik goed aan doe qua schoeisel. Ik ben in bezit van leren, deels lak, rijlaarzen, maar dat lijkt me niet de beste optie om de IJslandse wildernis te trotseren. :+

Dus, hebben jullie tips voor prettige (rij)broeken en (rij)laarzen, ik hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door Juliette op 08-04-26 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 15:30

Voor IJsland vond ik de waterdichte Thermo rijbroek van decathlon echt fantastisch. Ik had er 2 mee en heb niks anders gedragen (qua broeken dan hè _O- )

Qua schoenen had ik goedkope wandelschoenen van de scapino, die voldeden prima! Bedenk wel dat al je kleding, schoeisel, cap etc absoluut NIET in aanraking mag komen met paarden voor je reis. Dit ivm het strenge beleid qua virussen en bacteriën van IJsland.

Juliette

Re: Welke paardrijkleding voor paardrijvakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-26 15:34

Wat een fijne tips Nala, dankjewel! Heb jij in deze wandelschoenen ook gereden? Lijkt me erg comfortabel. Mijn enige zorg ik dat ze wellicht onvoldoende drogen bij regen of door het water rijden. Hoe ervaarde jij dat?

En van het laatste was ik inderdaad op de hoogte :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 15:57

Juliette schreef:
Wat een fijne tips Nala, dankjewel! Heb jij in deze wandelschoenen ook gereden? Lijkt me erg comfortabel. Mijn enige zorg ik dat ze wellicht onvoldoende drogen bij regen of door het water rijden. Hoe ervaarde jij dat?

En van het laatste was ik inderdaad op de hoogte :)

Ja ik heb er ook mee gereden. Ik meen me te herinneren dat ik de schoenen een maat te groot gekocht had zodat ik dubbele sokken aan kon doen maar dat weet ik niet meer 100% zeker. We hebben door de regen gereden en dat was prima, qua door het water rijden raad ik aan toch te proberen je voeten boven water te houden _O- geen enkele schoen is waterdicht voor water van boven :') Qua drogen viel dat wel mee, en de binnenkant was toch droog ookal was de buitenkant nog nat dus dat valt ook goed mee.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 16:27

Niet in IJsland, maar heb meerdere trektochten in de bergen gedaan.

Ik zou dus geen rijbroek aandoen met anti-slip. Als dat net niet helemaal fijn zit kan je jezelf daar enorm op kapot rijden. Mijn advies is dus een stoffen rijbroek, met hooguit een (kunst)leren kniestuk.

Neem comfortabel ondergoed mee. Liefst wat verschillende modellen. Zodat de naden iedere dag op net een wat andere plek vallen.
Idem eigenlijk voor de rijbroek, minimaal 2 broeken en ander model.

Fijne hogere berg- of wandelschoenen met korte chaps zijn ideaal. Doe de schoenen aan in het vliegtuig en neem dunne lichte schoenen mee in je bagage. Voor dit soort tochten zijn de stijgbeugels vaak van een wat breder model dat waar wij hier mee rijden. Rijlaarzen niet doen. Dat is echt heel oncomfortabel, zeker als er ook stukken bij zijn waar je met het paard aan de hand moet lopen.

Je gaat spierpijn krijgen, neem paracetemol mee :Y) . Neem vaseline mee voor de geïrriteerde plekken.

Voor je bovenlichaam werken laagjes heel fijn. Dunne regenjas, maatje groter zodat er nog wat warms onder kan. Warme sweater en wat shirts met lange en korte mouw. Beetje afhankelijk van het weer.

Alvast heel veel plezier.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 17:07

Het is voor mij alweer 20 jaar geleden dat ik op ijsland ben geweest.
Volgens mij had ik gewoon rubberen rijlaarzen aan en een jaar later wandelschoenen.
Bij rijden door het water idd benen omhoog of 2 paar schoenen mee. Wij vroegen van de voren (kjolur trail) of we die dag door het water zouden gaan zodat we ons schoeisel daarop aan konden passen.
Ik vond mijn bergschoenen wel fijn omdat je daar ook nog wat op kunt lopen.

Verder laagjes aantrekken. Het weer kan snel omslaan. Regenjas/broek krijg je meestal daar wel.
Rijbroeken met plakkonten bestonden toen nog niet dus daar kan ik niks over zeggen.
Buideltasje voor je broodje/reep, camera/telefoon.

Ik reed destijds nog veel maar kreeg toch spierpijn. Mijn tip is : pak het rijden weer wat vaker op.

Voor vertrek gebruikt schoeisel even in een badje met water en bleek(zolen). Kleding wassen en dan in de koffer.

Verder: Ga genieten, kijk om je heen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 17:25

Nala schreef:
Bedenk wel dat al je kleding, schoeisel, cap etc absoluut NIET in aanraking mag komen met paarden voor je reis. Dit ivm het strenge beleid qua virussen en bacteriën van IJsland.

Hoe controleren ze dit dan?

Ik zou denk ik eerder kiezen voor een dunnere rijbroek met een warme (waterdichte? ) rijrok eroverheen?lijkt me comfortabeler en als het te warm wordt kan je die openslaan?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 17:51

Ze gaat in de zomer naar IJsland, dan zal het wel meevallen met de kou
Kipwarm rijbroek van de Decathlon is een aanrader

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:24

Wat gaaf! Veel plezier! Lijkt me echt heel tof. Geen ervaring zelf met IJsland, alleen lange ritten in NL en veel gereden in FR, maar verder totaal niets vergelijkbaars. Maar mijn tip is hele goede stevige schoenen met een hakje en loop deze van te voren enorm goed in. Ik ben zelf fan van de Ariat Tellurides qua waterdicht + loopcomfort. Ik rij in geen enkele schoen meer waarin ik niet ongeveer dezelfde afstand in nood ook weer zou kunnen terug lopen zonder blaren. Eigenlijk alle rijlaarzen en jodphurs zitten hier niet voldoende goed voor bij mij.

Investeer ook in goede sokken met een dikker voetbed. Zeker met wol is heel fijn. Ik kijk ook regelmatig bij skisokken voor de winter en wandelsokken voor de zomer. Meer comfort dan de meeste sokken voor paardrijden en voor een leuker bedrag.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:58

Duhelo schreef:
Nala schreef:
Bedenk wel dat al je kleding, schoeisel, cap etc absoluut NIET in aanraking mag komen met paarden voor je reis. Dit ivm het strenge beleid qua virussen en bacteriën van IJsland.

Hoe controleren ze dit dan?

Dat weet ik niet, maar doet er voor mij ook niet toe: het is een prachtig land dat ter bescherming van haar natuur deze eis stelt, dus denk ik er niet over na hoe ze het dan wel of niet gaan controleren.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 19:03

Voor zulke lange tochten ij het zadel kan ik een fietsbroeken aanraden ivm schuren :D .

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 19:50

Waterdichte broek en jas!
Afgelopen september was ik op IJsland op wandelvakantie, ik heb dagen met vier uur regen aan een stuk door gehad.
En dan een half uur droog en de volgende regenbui.
Dus waterdicht is erg fijn.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 12:02

Wat een goede tips van iedereen, ontzettend bedankt!

Een regenpak krijg ik gelukkig daar. Momenteel denk ik aan één of twee waterdichte, thermorijbroeken van Decathlon op het oog en één een denim-achtige rijbroek van Ariat. En ga ik investeren in goede wandelschoenen.

Paracetamol en vaseline gaan zeker mee in de koffer. :D Ik heb mijn hele vrij intensief leven paardgereden, maar het ligt nu al een poosje stil. Binnenkort ga ik een paard van een vriendin bijrijden om weer een beetje in conditie te komen en de spieren weer wat op te rekken. :') Maar spierpijn zal ik ongetwijfeld krijgen!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 13:05

Je kan ook op de grond allerlei oefeningen doen die je helpen in het zadel trouwens! Ruiterfit coaches delen vaak handige oefeningen op hun sociale media.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 13:14

Welke temperaturen kan je daar verwachten? Want een thermobroek met 10 graden en de zon is best warm, vooral die zon er op. Gezien je in de zomer gaat en het daar dan bijna niet donker wordt, heb je veel daglicht uren en veel kans op zonne uren verwacht ik.

Wandelschoenen goed inlopen en ook mee gaan rijden vooraf. Jodhpur broek er bij aan is ideaal, anders zit je snel met de tong en de bovenkant van je schoenen qua schuren langs de beugels.

In Oostenrijk een trekking gedaan van meerdere dagen, daar heb ik destijds lange chaps voor aangeschaft, maar dat was in het najaar en dan is naast warm, ook droog blijven een must.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 13:18

Geen tips voor specifiek ijsland maar vele tochten gedaan over de hele wereld.

De tip van het verschillende en comfortabele ondergoed is echt een hele goede. Liefst iets met zo min mogelijk naden.

ik gebruik zelf tegenwoordig rijleggins met antislip maar dat is ieder voor zich. ik rijd daar ook gewoon in nederland mee en ik zoek vooral iets wat niet te warm is omdat ik meestal naar warme landen ga.

Schoenen, ik heb hiervoor gewoon lage wandelschoenen (net wat je fijn vind laag of hoog). Het profiel is een nadeel en let op dat ze niet te breed zijn. Je kan ook jodphers halen bij de decathlon ofzo maar je moet er vaak ook goed op kunnen lopen want niet alles kan te paard.

Daarop heb ik mijn korte chaps van de decathlon, die zijn inmiddels echt al 10 jaar oud ofzo en zijn op alle reizen meegeweest. Kosten toen €10 ofzo en die kun je altijd erna ook gewoon nog gebruiken.

Verder denk aan laagjes kleding.
Je cap kan bij je handbagage (mag zelfs op je hoofd als hoofddeksel, jaja ik heb dit uitgeprobeerd _O- ).
En een water en wind dichte jas is ook echt een hele fijne must have.
Net als een zonnebril die goed blijft zitten.
Vaseline en zonnebrand niet vergeten en dan ben je volgens mij, good to go.
Ik heb mijn paklijst in excel staan dus mocht je behoefte hebben stuur maar pb en dan stuur ik hem door.

Spierpijn vind ik eigenlijk meestal wel meevallen. Ik reed voor Mongolie, waarbij we 5 tot 8 uur in het zadel zaten, slechts 2 x per week 45 min. Als je voor vertrek een paar keer gaat rijden en eventueel 1 of 2 x een wat langere bosrit kan maken, komt het echt wel goed als je het gewend bent om veel te rijden.

Geniet ervan! Ijsland staat echt nog op mijn lijstje! <3

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 14:17

Celebi schreef:
Je kan ook op de grond allerlei oefeningen doen die je helpen in het zadel trouwens! Ruiterfit coaches delen vaak handige oefeningen op hun sociale media.

Goede tip, ga ik naar kijken. :) Dankjewel!

MarliesV schreef:
Welke temperaturen kan je daar verwachten? Want een thermobroek met 10 graden en de zon is best warm, vooral die zon er op. Gezien je in de zomer gaat en het daar dan bijna niet donker wordt, heb je veel daglicht uren en veel kans op zonne uren verwacht ik.

Wandelschoenen goed inlopen en ook mee gaan rijden vooraf. Jodhpur broek er bij aan is ideaal, anders zit je snel met de tong en de bovenkant van je schoenen qua schuren langs de beugels.

In Oostenrijk een trekking gedaan van meerdere dagen, daar heb ik destijds lange chaps voor aangeschaft, maar dat was in het najaar en dan is naast warm, ook droog blijven een must.

Mijn eerdere ervaring met IJsland is dat het erg wisselvallig is. Temperatuur ligt gemiddeld ergens tussen de 10 en 13 graden. Maar het kan flink waaien, of regenen. Ik ben best een koukleum, ben bang dat als we veel stappen (wat ik wel verwacht), ik het toch koud krijg.
leonie87 schreef:
Geen tips voor specifiek ijsland maar vele tochten gedaan over de hele wereld.

De tip van het verschillende en comfortabele ondergoed is echt een hele goede. Liefst iets met zo min mogelijk naden.

ik gebruik zelf tegenwoordig rijleggins met antislip maar dat is ieder voor zich. ik rijd daar ook gewoon in nederland mee en ik zoek vooral iets wat niet te warm is omdat ik meestal naar warme landen ga.

Schoenen, ik heb hiervoor gewoon lage wandelschoenen (net wat je fijn vind laag of hoog). Het profiel is een nadeel en let op dat ze niet te breed zijn. Je kan ook jodphers halen bij de decathlon ofzo maar je moet er vaak ook goed op kunnen lopen want niet alles kan te paard.

Daarop heb ik mijn korte chaps van de decathlon, die zijn inmiddels echt al 10 jaar oud ofzo en zijn op alle reizen meegeweest. Kosten toen €10 ofzo en die kun je altijd erna ook gewoon nog gebruiken.

Verder denk aan laagjes kleding.
Je cap kan bij je handbagage (mag zelfs op je hoofd als hoofddeksel, jaja ik heb dit uitgeprobeerd _O- ).
En een water en wind dichte jas is ook echt een hele fijne must have.
Net als een zonnebril die goed blijft zitten.
Vaseline en zonnebrand niet vergeten en dan ben je volgens mij, good to go.
Ik heb mijn paklijst in excel staan dus mocht je behoefte hebben stuur maar pb en dan stuur ik hem door.

Spierpijn vind ik eigenlijk meestal wel meevallen. Ik reed voor Mongolie, waarbij we 5 tot 8 uur in het zadel zaten, slechts 2 x per week 45 min. Als je voor vertrek een paar keer gaat rijden en eventueel 1 of 2 x een wat langere bosrit kan maken, komt het echt wel goed als je het gewend bent om veel te rijden.

Geniet ervan! Ijsland staat echt nog op mijn lijstje! <3

Hahaha ja die cap, ik zie het helemaal voor me. :') Volgens mij krijgen we daar een cap. En anders als een mooi hoofddeksel in het vliegtuig :=

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 14:47

Ik ben een keer in juni en een keer in augustus geweest en heb in beide maanden allerlei soorten weer gehad.

Ik heb ook vooral gereden met de Kipwarm broek, en volgens mij had ik ook nog een dunnere broek meegenomen. Siliconen zou ik inderdaad niet doen i.v.m. schuren.

De eerste keer heb ik alleen in rubberen laarzen gereden. De tweede keer sommige dagen in een wandel-/rijschoen kruising van Kramer en in rubberen laarzen op de dagen dat we door water gingen. We zijn wel door echt diep water geweest waarbij benen boven water houden zeker geen optie was. Enige manier om daar droog te blijven was door regenbroek, rubberen laarzen en duct tape er overheen.

Verder vond ik vooral goede accesoires belangrijk. Dus meerdere paren goede waterdichte handschoenen. En een of meerdere buffs. Goede (wollen) sokken en ondergoed dat niet schuurt.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 15:04

Wij zijn eind september geweest. Ik droeg toen een waterdichte thermorijbroek (een strak model, zoals een gewone rijbroek), gecombineerd met een waterdichte winterjas, beide van Stierna. Daaronder had ik meerdere laagjes kleding. En uiteraard waterdichte handschoenen, al heb ik ook mijn dunne zomerhandschoenen gedragen.

Wat betreft laarzen: ik had de Mountain Horse Veganza winterlaarzen gekocht omdat ze waterdicht zouden zijn. In de praktijk bleken ze echter alleen tot aan de enkel waterdicht; het meeste water kwam via de bovenkant naar binnen. Bovendien duurde het erg lang voordat ze weer droog waren, dus dat vond ik geen succes. Wel lang leve de fohn, want ik deed elke avond mijn best om ze iig iets droger te krijgen.

Als ik nog een keer zou gaan, zou ik kiezen voor een broek zoals deze:
https://www.atorka.nl/winkel/stierna-st ... -rijbroek/
En qua schoenen zou mss rubber laarzen nemen, zodat de broek over de bovenkant valt. Of iets nemen dat sneller droogt, of misschien zelfs twee paar, zodat ik kan afwisselen.

Alvast veel plezier, het is een geweldige ervaring!

Wat betreft spierpijn, ik rij veel dus ben wat gewend, maar mijn onderrug is altijd een zwakke plek. Ik heb werkelijk waar geen seconde spierpijn gehad, want die paarden zaten zo heerlijk vlak! Dat was echt een genot.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 15:11

Wat klinkt dit leuk ! Met welke reisorganisatie ga je ?