Dit wordt een lange post dus ik begrijp het helemaal als je hem skipt, voor iedereen die mee wil denken: super bedankt!
Over een klein jaartje kunnen we waarschijnlijk beginnen met het realiseren van mijn kleine paardenparadijsje aan huis! Ik heb zelf momenteel één paard en in de toekomst worden dat er waarschijnlijk twee, af en toe een veulentje fokken lijkt me dan ook leuk. Er moet dus ruimte zijn voor drie paarden in totaal. De eerste jaren lijkt het mij leuk om twee pension klanten te hebben.
Ik heb vanavond even globaal een intekening gemaakt van de ruimte die volledig beschikbaar zal zijn voor de paarden, verder hebben we voor weidegang in de zomer nog zo’n 20 hectare over (gedeeld met de koeien) dus dat zal niet het probleem zijn. We wonen in omgeving noord-veluwe (onder Zwolle), klei en veen grond. De globale intekening zal dus vooral voor de wintermaanden zijn en het najaar, bij droog voorjaar kunnen ze al af en toe het land op.
Willen jullie meedenken? Ik heb hieronder de foto toegevoegd. En zal proberen uit te leggen wat ik heb getekend.

De gele omlijsting is het stuk wat ik vrij kan gebruiken voor de paarden, het gele gestreepte stuk wordt een stukje grasland waarin ik met stripbegrazing de paarden in het voorjaar wil laten wennen en in de winter als het kan af en toe een paar uurtjes erop wil laten. Helaas moet dat ook echt grasland blijven omdat er met de trekker doorheen gereden moet kunnen worden naar aanliggende percelen. Het hele stuk wordt omheind met houten palen en drie laags breed lint.
De groene rechthoek wordt een bak van 20x35 meter, vooral voor grondwerk en longeren. 1 à 2 keer per week daar simpel rijden lijkt me ook fijn in de winter, maar we hebben een grote binnenhal op 5 minuten met de trailer dus intensief trainen hoeft hier niet. In de zomer kunnen we in het land rijden. Uiteraard volledig gedraineerd met geschikte ondergrond en toplaag. Deze zal ook onderdeel zijn van de paddock. De bak wordt afgezet met weidepalen en lint, op de blauwe plekken komen poorten.
Het groen gestreepte deel onder de bak wordt hetzelfde gedraineerd en ook met zand, dit loopt dan over in het roze omheinde stuk wat bestraat is met klinkers. De rode rechthoek zal een inloopstal met rubbermatten worden of bio-waldboden. In uitzonderlijk slechte weersomstandigheden zal ik de bak afsluiten en staan ze dus alleen op dit kleine stukje zand en bestrating om de bak ‘goed’ te houden. Maar echt alleen als het non-stop giet en de drainage ver achterloopt.
De witte streepjes zullen plekken worden waar ik een flexigate ophang, om zo los te kunnen werken in de bak bijvoorbeeld. Om de schuilstal tijdelijk af te sluiten en om naast de schuilstal een poetsplaatsje te creëren die je na gebruik weer kan openen. Het paarse stuk wordt een kruidentuintje waar ik dan kruiden kan plukken, daarnaast wil ik daar een afscheiding maken met wilgentakken.
Als laatste de hooipunten en de waterplek. De ronde zwarte cirkels zullen hooinetten worden, het grote zwarte vierkant een hooihuisje waar een grote vierkante baal in past. Ik ga duits kruidenhooi voeren en wil dat onbeperkt doen. De netten wil ik zo ophangen in de bak dat je ze aan de hand van een clipje aan de buitenkant van de omheining makkelijk even wegdraaid voor het rijden. Het waterpunt (zwarte cirkel met blauwe binnenkant) zal een automatische drinkbak met vlotter worden, dus hoef je niet zelf te vullen.
Het mesten zal ik doen met de quad en een grote bak erachter, dit kan ik dan makkelijk de mesthoop op rijden. Bak slepen met paard voor de sleep of ook met de quad. Zadelkast en ruimte voor voertonnen komt in de garage aan de koeienstal vast, zo’n 20 meter lopen.
Wat denken jullie van deze plek zo? Zijn er dingen waar ik geen rekening mee heb gehouden of wat handiger kan? Ik hoor het graag!
Verder ben ik ook benieuwd of er mensen zijn die op zo’n plek in pension zouden willen staan en wat ze daar dan voorover zouden hebben? Op basis van vol pension, inclusief onbeperkt kruidenhooi en vitaminebrok.
Nogmaals allen heel erg bedankt en ik kijk uit naar de reacties!