Vraagje aan de kleuren experts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Vraagje aan de kleuren experts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:36

Naar aanleiding van een discussie er over ben ik benieuwd wat de kleuren experts vinden wat voor een kleur mijn paard heeft. En dan graag met onderbouwing. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Ik denk een bay dun/wildkleur bruin, door de warme tint, aalstreep die doorloopt in de staart en zebrastreepjes op de benen, maar misschien kan het ook een valk met nd1 zijn :D

Edit: bay dun lijkt mij ook waarschijnlijk door de vlek op de schouder en het donkere hoofd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

In ieder geval wildkleur (dun) - want dit is een veel te duidelijke aalstreep om nd1 te zijn. Daarnaast is het donkerder hoofd en de wildstrepen een aanwijzing daarvoor.
Er kan ook nog creme in zitten, en dan zou het een dunskin zijn.

Gloriosa

Re: Vraagje aan de kleuren experts

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Ik denk niet dat het dunskin is, die zijn meestal heel licht, deze is daar denk ik wel te donker voor

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:39

Gloriosa schreef:
Ik denk een bay dun/wildkleur bruin, door de warme tint, aalstreep die doorloopt in de staart en zebrastreepjes op de benen, maar misschien kan het ook een valk met nd1 zijn :D

Edit: bay dun lijkt mij ook waarschijnlijk door de vlek op de schouder en het donkere hoofd

Precies om deze redenen denk ik ook een wildkleur bruine of ook wel bay dun.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:30

Dank jullie wel, als ik op wildkleur bruin kijk dan lijken die toch net wel andere vachtkleuren te hebben.

In het paspoort staat Valk maar ik zie de wildkleur kenmerken inderdaad ook.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:46

bay dun = wildkleur bruin.

Aalstreep, donkerder hoofd, zebrastrepen op de benen, schoudervlam en volgens mij zie ik ook een "vlam" halverwege haar hals, en lichtere vacht op het lichaam. Valk is ze niet, denk ik.
Er zijn heel veel tinten bruin, zo ook heel veel tinten wildkleurbruin. Is de afstamming bekend? Als fokker ben ik daar bij bijzondere kleuren altijd wel benieuwd naar. :)

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:03

Dit is wildkleur bruin/bay dun. Heel gaaf ook met die duidelijke strepen op de benen! <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:09

Zeker wildkleur, en op een bruinbasis. Valk is echt uitgesloten.

Een kleine kans dat er ook creme in de mix zit (wordt dan dunskin) maar is wel onwaarschijnlijk gezien de vachtkleur.

Welke kleur hebben de ouders?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:12

Geen idee, ouders zijn niet bekend.

Wel grappig, heb idd nog geen een vergelijkbaar gezien qua kleur met wildkleur bruin. Maar dat zal dan wellicht komen door alle verschillende tinten die er zijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

Zijn dit recente foto's? Mijn wildkleur vos zit rond maart-april namelijk ook altijd in haar lichtste fase.

Op basis van andere foto's die ik van haar heb gezien zou ik zeggen een lichte wildkleur bruin. Maar ik snap je twijfel op basis van deze foto's.
Maar het kan ook een donkere dunskin zijn, die wat warmer gekleurd is dan gemiddeld (meestal hebben die een wat koele ondertoon).
Enige manier om zeker te zijn is testen op crème (en evt. wildkleur).

Over het algemeen zie je dat de wildkleur verdunning een warme kleur is terwijl creme koel is. Maar ook daar heb je uitzonderingen door tintverschil en onbekende andere genetische factoren (zie bijv de fjorden die allemaal heel licht wildkleur zijn voor een wildkleur, ook zonder crème)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:25

Ja deze foto's zijn van gisteren, de zomervacht is lichter inderdaad. In de winter is ze "bruiner" zeg maar dus dan zie ik het er wel meer in.

Fjorden zijn Isabel kleur toch? Als ik google op wildkleur bruin dan lijken het inderdaad andere kleurtjes maar ik heb er niet zo'n verstand van verder. Wel interessant dat verschil tussen wildkleur warm en creme koel qua kleur. Misschien laat ik het nog wel een keer testen.
Ik denk dat er ergens ver weg Sorraia bloed in zit, dat zit in meer Iberische paarden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Isabel is een foutieve term die zowel voor wildkleur als voor valk wordt/werd gebruikt. Fjorden zijn wildkleur. Meest voorkomende kleur is brunblakk (bruin als basis) daarnaast heb je gra (zwart als basis) en rodblakk (vos als basis). Daarnaast kan er (nog zeldzamer) ook nog creme overheen zitten: ulsblakk (valk-wildkleur én smokey wildkleur - ze maken hier geen verschil tussen) en gulblakk (wildkleur-palomino). Gulblakk wordt door het stamboek beschreven als dat het ook wel wildkleur isabel genoemd wordt. Wat dus onzin is :D
Dubbel verdund kvit wordt niet geaccepteerd als kleur.

Er wordt wel gezegd dat het wildkleurgen van Fjorden een iets ander gen is dan het wildkleurgen van andere rassen.

Kirs_Dora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Ik zou zeggen Bay dun! (Wildkleur op een bruine basis!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:55

Oh dat verklaart het dan misschien Ibbel, ik zat ook naar prezwalksi's te kijken die ook bay dun moeten zijn maar die echt duidelijk een andere kleur hebben.

De Fjorden kleuren vind ik wel interessant, zitten ook wel veel verchillende tinten in inderdaad. Al lijkt wat Isabel wordt genoemd inderdaad weer heel licht.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

Duidelijk een dun en op bruin basis zo te zien.
De onderbouwing hebben meerdere al gegeven. De strepen op de benen , aalstreep en kleur ect.

Als je googled op gewoon dun ipv bay dun zul je zien dat je dan ook meer wat lichtere duns vind.

Wel leuk dier !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

Aha, op deze foto’s zie ik inderdaad geen countershading maar een echte aalstreep. En op basis van deze foto’s zou ik zeggen bruin wildkleur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:47

Jullie zijn unaniem, wildkleur bruin it is. :D

Dankje Toushi!

Als ik haar ooit zou willen dekken dan lees ik dat ik eigenlijk iedere kleur kan gebruiken behalve schimmel? Dat Dun altijd overheerst. Weten jullie daar ook wat vanaf? O:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:56

Dun is dominant. Dat wil echter niet zeggen dat het altijd overheerst. Dat betekent gewoon dat 1 exemplaar van het gen er al voor zorgt dat het zichtbaar is.
Maw, als jouw merrie maar 1 exemplaar van het gen heeft, is er - bij dekken met een hengst die níet wildkleur is - 50% kans op wildkleur versus 'gewoon'.
Wil je het zeker weten, dan moet je dus testen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:01

Je kunt sowieso elke kleur gebruike , ook schimmel ;)
Of bedoel je om de kleur te vererven? Dan moet je eerst kleurtesten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:19

Ja voor kleur vererving inderdaad.

Als ik dat ooit doe dan zal ik zeker eerst kleur testen. Maar ik was ff benieuwd. Als een hengst neem die zelf Dun heeft dan vererft het dus waarschijnlijk sowieso.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:25

Je haalt dominant en homozygoot door elkaar qua terminologie. Dominant betekent dat als het aanwezig is, dat het ook toont. Wildkleur kunnen ze dus niet genetisch dragen zonder dat het te zien is (even uitgezonderd van extreme wit patronen of schimmel waardoor het niet goed zichtbaar is of blijft). Homozygoot betekent dat ze het gegarandeerd doorgeven, omdat ze twee keer hetzelfde gen hebben.

Is jouw merrie heterozygoot wildkleur, dan heb je met een niet wildkleur hengst dus 50% kans op wildkleur. Met een heterozygoot wildkleur hengst kom je op 75% kans op wildkleur.
En met een homozygoot wildkleur ouder heb je altijd een wildkleur veulen.

Je kan alleen een homozygoot krijgen als beide ouders het gen hebben (mijn homozygote wildkleur merrie komt bijvoorbeeld uit twee heterozygote ouders, ik heb haar laten testen om te kijken of ze zelf heterozygoot of homozygoot is).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 37 min geleden

Ah dankjewel, interessant!

Ik heb er totaal geen kaas van gegeten qua kleuren haha. (dat blijkt) Ik dacht echt gelezen te hebben dat Dun altijd toont maar dat is dus niet zo. Het is meer als met bont.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Als ze dun hebben toont het ook. Net als met bont, als het er is zie je het (de ene keer beter dan de andere keer, ik had er een met 4 witte voeten en een streepje in haar manen).

Ze hebben 1 gen nodig om het te laten zien, maar van iedere kleur hebben ze er 2 (dat kan dus 2x dun zijn, 1 x dun en 1x niet-dun of 2x niet-dun), 1 van papa en een van mama.

Heeft je merrie 2x dun maakt de kleur van papa niet uit, jou merrie geeft dun door en papa niet-dun. Dat ziet er dan nog steeds uit als dun.
Als jou merrie 1x dun en 1x niet-dun heeft en papa 2x niet-dun heb je de helft kans op een veulen met 1x dun