Nadelen clips teugels, evt slobber straps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Nadelen clips teugels, evt slobber straps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:53

Eigenlijk vraag ik me al een tijdje af…
Hoeveel “ last” zou een paard hebben van een teugel met een clip eraan.
Ik heb een aantal paar mooie teugels liggen, van leer en ook van touw, met clips eraan.
Makkelijk, snel te wisselen…. Heb al jaren niet meer gereden, ben het nu met mijn paard weer aan het oppakken ( jonkie, daarvoor ook jonkie gehad die helaas overleed ).
Maar soms heb ik het idee dat hij het “” gedoe””” van clips aan zijn bit niet zo waardeert.
Je hebt dan toch metaal op metaal; zou dat inwerking geven?
Bitloos is dat misschien toch anders?

Zouden voor Touwteugels slobber straps dan een optie zijn? Of vinden paarden dat ook niet heel fijn? Vind dat er ook wat massief uitzien?

DubbelFun

Re: Nadelen clips teugels, evt slobber straps?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Ik denk dat ik al 20 jaar rijd met clips aan mijn teugels. nooit aan mijn paard gemerkt dat die daar een probleem mee heeft.

Voor een jong dier zal alles vreemd zijn en moeten wennen, dus kijk het even rustig aan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Je hebt ook clips met rubber aan de binnenkant zodat het geen metaal op metaal is

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Slopper straps zijn er niet alleen voor de bevestiging, maar hebben wel degelijk invloed op de werking van de teugels. De release is sneller, door het gewicht van de slop-straps, als je de teugels weer 'los' laat gaat sneller dan zonder. Daarbij geven ze een voorsignaal als je de teugels oppakt.

Clips kunnen vibratie veroorzaken, wat paarden vervelend kunnen vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Ik heb een paard die teugels met metalen clips dus niet zo kan waarderen.

Heb er een tijd mee gereden, lekker handig idd met wisselen.
Maar n.a.v. een opmerking van mijn dressuurinstructeur destijds de clips eraf gehaald en weer gewoon met een gesp vastgemaakt en de verbinding tussen mond en hand is veel stabieler geworden sindsdien.
En aangezien het enige dat ik heb veranderd die clips ertussenuit halen, heb ik wel het idee dat het echt het metaal op metaal was, wat hij minder prettig vond.

Ik rijd zowel met leren als met biothane teugels, in het verleden ook met gevlochten touwteugels.

De biothane teugels en touwteugels bevestig ik met een Conway gesp.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:59

Benfan schreef:
Slopper straps zijn er niet alleen voor de bevestiging, maar hebben wel degelijk invloed op de werking van de teugels. De release is sneller, door het gewicht van de slop-straps, als je de teugels weer 'los' laat gaat sneller dan zonder. Daarbij geven ze een voorsignaal als je de teugels oppakt.

Clips kunnen vibratie veroorzaken, wat paarden vervelend kunnen vinden.

Op zich kan dat dus best prettig zijn, die slobber straps..
Voor buiten rijden icm Touwteugels klinkt dat nog best prettig.
Voor “” dressuurmatiger” rijden met iets meer contact wellicht niet.
Ik rijd geen western.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:00

DubbelFun schreef:
Ik denk dat ik al 20 jaar rijd met clips aan mijn teugels. nooit aan mijn paard gemerkt dat die daar een probleem mee heeft.

Voor een jong dier zal alles vreemd zijn en moeten wennen, dus kijk het even rustig aan.

Tuurlijk dat is zeker zo.
Maar ik merkte afgelopen weekend toch wel wat verschil in de verbinding met andere teugels.
Vandaar de twijfel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Mareentje werd snel nerveus. Ik vond dunne ronde touwteugels het fijnst maar dat geklingel en geklangel van die clips vonden we allebei maar stresserig. Dus de teugels direct aan haar hackamore vastgeknoopt.

Het extra gewicht en eventueel beweging van slobber straps vond ik daarvoor ook niet echt een verbetering. Gewoon een meer directe verbinding van teugel aan bit / hackamore / welk 'stuur' dan ook voelt voor mij ook gewoon het beste. Minste ruis.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Ik had ook clips aan de teugels zitten, maar ik merkte dat het echt met het dressuurrijden wat ruis veroorzaakt. Of dit komt doordat het metaal of metaal is of omdat je een tussenstuk hebt tussen je bit en teugels, weet ik niet.

Verder vond ik het ideaal, zeker met buitenrit en als ik de teugels van het hoofdstel wilde halen voor het longeren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Ik heb een tijd met clips gereden maar vond het ook een onstabielere verbinding. Het glijdt en wiebelt toch een stuk meer dan leer op metaal. Heb ze er dus ook af gehaald.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Ik rij al jaren met clips, omdat ik veel grondwerk doe, maar ook al jaren last van een onstabiele verbinding... ik zal eens de clips ertussen uit laten en kijken wat het doet!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Muze schreef:
Ik rijd geen western.
Ah, ik dus wel en dus kan de gevraagde verbinding per paard wel verschil maken.
Als je nu al verschil in gebruik merkt zou ik ze er een tijdje af laten en weer eens proberen als je paard wat meer ervaren is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Wat interessant, ik rijd ook al jaren met clips, maar ga eens kijken of ik verschil merk bij mijn paard als ik gewoon leer op metaal gebruik. :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

Ik rijd sinds zadelmak maken met clips en mijn jonge paard is echt not amused als ik ook maar overweeg te switchen.
Lastig want er komt een dag dat het moet. Maar zij heeft juist de voorkeur aan clips gegeven.
Ze is vrij gevoelig en ik denk juist vanwege de evt ruis dat ze dat prettiger vind dan het stukje contact wat de normale teugelvoering geeft.

Ze is gelukkig nog jong dus ze mag kiezen/wennen tot we ooit wel overgaan.

Je mag met clipteugels namelijk niet crossen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Ik heb tot en met de Z gereden met een trainingshoofdstel met clips aan bakstukken en teugels.

Maar zoals met alles er zijn altijd paarden die iets wel opmerken en andere niet.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Ik rijd ook al jaren met clips, maar ik zal er eens een hoesje omheen doen nu ik lees van metaal op metaal.