Gevaarlijk in kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bezono88

Gevaarlijk in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:30

Hi allemaal,

Ik ben benieuwd naar ervaringen/herkenning

Mijn paard (groot kwpn ruin, 2021) is nu 7 weken geleden gecastreerd. Thuis is hij verder rustig, bij het rijden ook braaf (eerder wat traag/lomp dan heet). Vorige eigenaar geeft aan dat hij tot 3,5 jarige leeftijd in opfok heeft gestaan en nooit heeft gedekt.

De eerste keer bij de groep ruïne (was foutje) was hij 3 weken daarvoor gecastreerd en ging hij springen op een ruin. Specifiek 1 die van z’n eigen formaat is. Dit werd natuurlijk niet gewaardeerd en mocht daarom niet meer bij de groep.

Nu met de “groepsleider” ben ik hem nu rustig aan het laten wennen aan andere paarden met het doel om uiteindelijk weer in een ruinen groep (±7 paarden) te zetten.

Situatie tot nu toe:
- Aan het hek met andere paarden → rustig, wel interesse maar niet obsessief, die ene ruin waar hij op sprong Triggert hem wel als hij voorbij z’n stal loopt bijv.
- Soms nog even “piemel eruit”, maar wordt al minder
- als ik ga rijden Met merries in de bak doet het hem eigenlijk niks

Eerste keer samen met een stabiele oudere ruin:
- Eerst rustig snuffelen met een gil gegeven moment met daarna een mega stijger.
- Daarna werd hij wat druk: stijgeren, bokken, rondjes lopen
- Hij liep wel achter het andere paard aan, maar niet echt jagen of proberen te dekken. Wel zich groot makend enz maar niet agressief
- Andere paard liep vooral weg, gaf af en toe een correctie.
- Na een paar minuten zakte hij zelf weer en stond hij rustig stil / rond te kijken om vervolgens af en toe rond te rossen, als of hij niet zo goed wist wat hij met zichzelf aanmoest.
- Na ±10 min eruit gehaald → was gewoon weer relaxed

Voor mij voelt het als spanning/ontlading en niet als agressie maar echt ook niet als heel normaal… beetje social onhandig, maar ik ben benieuwd:

Herkennen jullie dit gedrag bij jonge ruinen na castratie?
Hoe hebben jullie de opbouw gedaan richting samen zetten / groep?
Gewoon kort blijven herhalen of eerst nog langer naast elkaar?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:55

Als er ruimte genoeg is juist er bij zetten en niet er uit halen anders krijg je steeds opnieuw de rangorde gevechten.En dan uit het zicht even opletten of ze elkaar niet vermoorden zeg maar.
Ik zeg uit het zicht omdat mijn ervaring is dat ze net even anders doen als er mensen bijstaan .

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:58

Zo kort bij elkaar kan je weinig van zeggen. Ik zou liever langer bij elkaar hebben, staan ze nu naast elkaar?
Hoe lang hebben ze de eerste x bij elkaar gestaan?

Ik zou geen 10 minuten ofzo bij elkaar zetten maar dan liefst 'helemaal' tot het gesetteld is.(Of met 1 of de hele groep)

Zolang ze elkaar niet echt vermoorden lekker laten gaan.. niet te snel ingrijpen.
Langere tijd naast elkaar ben ik wel voorstander van.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:04

Wat is het doel? Dat hij altijd in een kudde staat? Of alleen overdag en 's nachts op stal?
Na 10 minuten weer uit een groep halen is niet handig; beter laten staan voor een paar weken, anders moet elke keer weer de rangorde worden vastgesteld.
Beetje rondrennen, bokken naar elkaar hoort erbij in het begin, zolang het maar stopt na korte tijd.

Bezono88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:09

Lindsey_99 schreef:
Wat is het doel? Dat hij altijd in een kudde staat? Of alleen overdag en 's nachts op stal?
Na 10 minuten weer uit een groep halen is niet handig; beter laten staan voor een paar weken, anders moet elke keer weer de rangorde worden vastgesteld.
Beetje rondrennen, bokken naar elkaar hoort erbij in het begin, zolang het maar stopt na korte tijd.

Ik wil hem uiteindelijk in de groep hebben. Winters op de paddock zonder voer. Zomers opbouw tot 24/7 weiland. Het achter elkaar aanrennen is prima maar hij mag niet springen. Maar hij heeft vandaag dus voor het eerst even kort geoefend met 1 ruin die de leider is in de groep
Laatst bijgewerkt door Bezono88 op Vandaag, 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bezono88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:10

Bieden schreef:
Als er ruimte genoeg is juist er bij zetten en niet er uit halen anders krijg je steeds opnieuw de rangorde gevechten.En dan uit het zicht even opletten of ze elkaar niet vermoorden zeg maar.
Ik zeg uit het zicht omdat mijn ervaring is dat ze net even anders doen als er mensen bijstaan .

Daar vind ik mijn paard te kostbaar voor en los daarvan willen de andere eigenaren dit niet. Hij begon namelijk meteen te springen en grotendeels van de groep is maat pony en geen paard.