Wie heeft EHBO diploma?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lomax123

Wie heeft EHBO diploma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:57

Hoi,

Ik heb geen EHBO diploma maar vanwege een incident met een stalgenootje vorige week spookt het toch door mijn hoofd.

Ik rij regelmatig bosritten, zo ook vorige week. Andere ruiter wilde graag galopperen, we zaten op een breed zandpad in het bos. Ineens hoor ik vanalles achter me, gevolgd door een flinke knal. Nog voordat ik goed en wel kon terugschakelen, lag ze al op de grond. Ze is flink hard gevallen, gelukkig er met enkel blauwe plekken vanaf gekomen.

Maar het laat me niet los, wat nu als ze buiten bewust zijn was geraakt, als ik had moeten helpen? Reanimeren, bij een botbreuk helpen, of wat dan ook. (ben verder geen doemdenker maar het is toch een riskante hobby)

Op gevoel doe je wat je denkt wat op dat moment goed is maar hoe goed zal dat zijn? Misschien maak ik het dan door onkunde alleen maar erger?

Hebben jullie een EHBO diploma gehaald, gemotiveerd door onze hobby?

Daihyo

Re: Wie heeft EHBO diploma?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:58

Ik heb in het verleden mijn EHBO diploma gehaald. Niet bijgehouden, dus is niet meer geldig. Maar in geval van nood weet ik nog wel wat ik moet doen. En dat is voor mij vooral de meerwaarde.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:10

Hier ook een EHBO-diploma. Ben intussen ook verpleegkundige, dus word regelmatig bijgeschoold. Heb in de praktijk nog nooit hoeven te reanimeren.

Als je twijfelt, kun je als vuistregel aanhouden:
- Als de situatie of verwonding niet levensbedreigend is en je weet niet wat te doen: dan bel je hulp en doe je niets behalve bij de persoon blijven. Bij twijfel over de aard van het letsel laat je het slachtoffer niet opstaan.
- Als iemand niet meer ademt, ga je reanimeren. Je kunt dan niets fouts doen, iemand die niet ademt gaat immers sowieso dood. Je belt eerst 112 met de telefoon op speaker. Je vertelt dat je een reanimatie hebt en zij vertellen je wat je moet doen.

EHBO-cursus is erg interessant, zou het gewoon doen als je de kans hebt.
Laatst bijgewerkt door miereneter op Vandaag, 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

Ik heb nu 4 jaar ehbo, en ben al een lange tijd BHV (bedrijfshulpverlener) waar ook een stukje EHBO bij zit. Via het werken vind het voor privé ook fijn om te hebben. Gelukkig nog nooit een groot incident mee gemaakt.

Misschien kan je werkgever iets betekenen voor je?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:31

FrNo schreef:
Ik heb nu 4 jaar ehbo, en ben al een lange tijd BHV (bedrijfshulpverlener) waar ook een stukje EHBO bij zit. Via het werken vind het voor privé ook fijn om te hebben. Gelukkig nog nooit een groot incident mee gemaakt.

Misschien kan je werkgever iets betekenen voor je?

(Wij hoeven niet te betalen voor de cursus en het is onder werktijd)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

Ja heb ik , heel handig. Sowieso in mijn werk regelmatig nodig

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Ik heb al zeker minimaal tien jaar mijn EHBO diploma en ook geldig. Ik volg 1x in de maand een herhalingsles, zodat mijn diploma elk jaar verlengd wordt. Ook draai ik op vrijwillige basis inzetten. Dat is geen verplichting, maar vind ik wel erg leuk om te doen.

Ik ben heel blij dat ik het diploma heb en weet wat te doen. Sowieso ben ik voorstander van elke Nederlander moet verplicht jaarlijks een reanimatie cursus volgen. Als je op tijd begint met reanimeren en op correcte wijze reanimeert kan je een leven redden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Is BHV niks voor je? Dan leer je ook de basis dingetjes.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Hier ook een EHBO diploma, inmiddels ook BHV'er waardoor ik regelmatig bijscholingen krijg.
Vind het een fijn idee om te weten wat ik moet doen, ik hoop alleen er nooit gebruik van te hoeven maken.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Ik heb een EHBO diploma en ik ben BHVer op mijn werk. Ik heb hem via mijn werk gehaald en hierdoor dus ook elk jaar herhaling.

Maar moet wel zeggen dat veel dingen weg zakken omdat je het niet regelmatig toepast.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Ik werk op OK dus heb elk jaar reanimatiecursus en BHV. Ideaal voor op stal, want het geeft stalgenoten een fijn idee dat er iemand rondloopt die medisch geschoold is mocht er wat gebeuren. Gelukkig is er tot nu toe nooit iets ernstigs gebeurt op stal

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Hier ooit jeugd ehbo gehaald, en daarna niets bijgehouden.
Wel reanimatie en BLS. Dat is ook gewoon ehbo.

Het is alleen sneller dan een volledige ehbo, en ik zou best een examen ehbo willen doen, maar dan wel zonder verplichte lessen, dus echt alleen het examen om te laten zien dat de kennis en kunde er gewoon is. BLS en reanimatie en aed hou ik dus wel bij, dat is een paar uurtjes. Maar ik vind het vreselijk saai om te volgen (en ik zou het ook mogen geven na een cursus, maar daar pas ik ook nog even voor, hoewel het me al vaker gevraagd is).

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Ik heb nav een incident EHBO gehaald. Was in Australie in de middle of nowhere toen de buurman gereanimeerd moest worden.

Ik heb jaren geleden de cursus gedaan, laat me eerlijk zijn, was enorm gezellig en werkte ontzettend op onze lachspieren.

De geleerde informatie heb ik vaak in de praktijk nodig gehad. Heb mn EHBO niet bijgehouden, maar weet het allemaal nog goed als ik in een situatie beland. Het hielp me ook om te begrijpen wat te verwachten toen ik zelf een ernstig ongeluk kreeg.

Het is enorm fijn om in een akelige situatie niet hulpeloos of in paniek te zijn, maar te kunnen handelen. Voor mij is het een dikke aanrader, voor iedereen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

Ik ga m in april halen. Sowieso wil ik eerste hulp bij reanimatie kunnen bieden in mijn omgeving. Maar ik ga stormjagen in Amerika en ook al is de kans miniem, stel dat we een huis/dorp/stad treffen waar de tornado overheen is gekomen, dan wil ik eerste hulp kunnen bieden.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:59

VMR --> MWS

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Los EHBO gehad.
(ploegleider) BHV + reanimatie.
Plus nog jaarlijks een losse reanimatie vanuit het ziekenhuis.

Maar alles verlopen.
Maar na jaren elk jaar herhaling is niet alles vergeten.

Ik vind dat dit verplicht zou moeten worden op elke middelbare school.
En dan EHBO plus reanimatie en brandbestrijding.

Want bij het brandbestrijding leer je echt hoe snel brand gaat, en dat juist ook de rook zo gevaarlijk is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

Hier ook EHBO vanwege dat ik BHVer ben op het werk. Ik heb het vooral gedaan omdat ik niet aan de grond genageld wil staan als er wat gebeurd.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

Ik heb mn BHV al heel wat jaren. Moet ook vanuit mijn werk (ben instructrice)
Maar ook al meerdere keren geholpen bij andere ongelukken. Ik vind het fijn om te hebben.