Houvast bij springen (neckrope/borstuig) – ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllieCRR

Houvast bij springen (neckrope/borstuig) – ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:48

Dit is mijn verhaal (kort):
Ik rijd sinds 2013 paard, heb zo’n 10 jaar western gereden op een Tinker. In 2023 ben ik overgestapt naar een springzadel en in 2024 heb ik een PRE gekocht. Dat ging eerlijk gezegd wat te snel: ik ben een paar keer hard gevallen en heb daardoor springangst ontwikkeld.
De afgelopen 1,5 jaar heb ik me vooral op dressuur en mijn eigen fysieke training gericht. Nu wil ik het springen weer oppakken, want dat is wat ik écht leuk vind (en mijn paard ook).

Alleen merk ik dat ik soms al stress krijg bij de gedachte aan springen, terwijl ik er wél klaar voor ben om het weer rustig op te bouwen.

Mijn vraag:
Ik merk dat ik met springen snel in de teugels ga hangen. Daarom wil ik iets van houvast, zodat ik dat kan afleren en meer vanuit mijn zit kan gaan rijden.
Nu pak ik vaak zijn manen, en dat helpt al wel maar wil niet altijd in zijn manen hangen.

Ik twijfel alleen over iets zoals een neckrope of een borstuig met handvat. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
(Extra uitdaging: mijn paard ziet balken soms als sprongen, dus werken met balkjes is niet echt onze sterkste kant)

De 3 waar ik tussen twijfelde maar niet echt revieuw's op kan vinden:

https://www.ej.nl/borsttuig-qhp-met-han ... FOEALw_wcB

https://www.ej.nl/borsttuig-rambo-mickl ... TKEALw_wcB

https://www.ej.nl/balance-belt-horsegea ... DKEALw_wcB

EllieCRR

Re: Houvast bij springen (neckrope/borstuig) – ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:52

Ik zie dat de links het niet doen dus bij deze de 3 foto's :)

EllieCRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:14

Heb je les?
Ik zou namelijk niet graag mn borsttuig vastpakken bij een hindernis. Normaliter wil ik mijn hand naar voor hebben, sowieso eigenlijk al op de positie van ongeveer je handvat, voordat ik echt ga springen. Met je hand meer voor je, zul je namelijk makkelijker mee geven.
Als je je hand vastzet, wat je doet door het borsttuig vast te houden, is meegeven niet echt mogelijk, maar hinder je ook je eigen lichaam (je buigt naar voren over je hand heen).
Ik zou als ik jou was eerst de verlichte zit gaan oefenen, buiten of in de bak, lekker galopperen en je balans houden in verlichte zit. Als je je daar een stuk zekerder in voelt, verwacht ik dat je dit soort dingen minder nodig denkt te hebben. Je kan dit ook in draf oefenen trouwens. En dan zo zitten dat je geen manen vast hebt en je paard niet hindert, je hand kan bewegen naar voren en wat terug, zonder je balans en zekerheid kwijt te raken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:36

ik zou voor optie 2 gaan.
de laatste is wel hoog en hard zeg maar. weet niet of dat handig is.

verder sluit ik me bij lovebodin aan. ga onderzoeken waar het in zit en waar de spanning bij jou vandaan komt. ga daar aan werken en bouw vertrouwen op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:55

Ik zou het zelf ook eerder zoeken in goede les. Volgens mij heb je meer kans om een verkeerde houding aan te nemen als je iets vast pakt? En daardoor juist sneller uit balans raakt.

Ik zou een instructeur zoeken waar je een vertrouwd gevoel bij krijgt. En dan de focus niet teveel op springen te leggen. Maar gewoon lekker dressuur rijden, oefenen met verlichte zit en dan tussendoor een laag huppeltje mee te nemen. Vooral niet teveel druk opleggen en vooral niet meteen te hoog en te veel willen.

Ik heb vroeger jankend op mijn pony gezeten toen ik 40 cm moest springen. En door mijn angst bleef ze weigeren. Toen we gingen lessen bij een instructeur waar ik wel vertrouwen in had reed ik binnen notime een parcours.

Overigens kan een instructeur je ook helpen met balken lopen. Mijn pony wil balken ook weleens springen bij m'n bijrijdster. Dat is meestal het geval als ze geen controle heeft over het tempo en daardoor niet met het juiste ritme over de balken heen loopt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:55

Ik zou geen hulpmiddel gebruiken, maar werken aan de basis.

Een beginner zou eerst moeten leren galopperen in verlichte zit met afwisselende oefeningen waar geen balk aan te pas komt.

Vervolgens ga je aan de slag met grondbalken: leer lijnen rijden en op het goede moment de verlichte zit aan te nemen. In de 3 gangen.

Als dat allemaal goed gaat kan je beginnen met een laag kruisje en zo bouw je je vertrouwen en springvaardigheid op.

Je handen ergens bij de schoft vastzetten kan belemmerend zijn voor je paard.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:02

Ik snap heel goed waarom je hierbij een hulpmiddel wilt gebruiken. Uiteraard in combinatie met les.
Zelf heb ik deze gebruikt tijdens de periode dat ik mijn rijden weer ging opbouwen nadat ik angst had ontwikkeld na een val:
https://www.allaboutkristy.nl/shop/paar ... q3EALw_wcB

EllieCRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:14

Hoi ik wil iedereen bedanken die gereageerd heeft! Jullie hebben gelijk, voor info ja ik heb spring les gehad ben alleen toen van stal verhuisd en mijn instructeur vond dat te ver. Daarna ben ik toch gestart aan dressuur lessen voor een betere basis en ben weer opzoek naar een spring instructeur. Ik dacht zelf dat het beter was om de basis zelf te doen maar eigenlijk beter met lessen! Kwa wat ik had doorgestuurd ik heb besloten om eerst te starten met puur lessen en als ik dan echt niet voor uit kom kan ik altijd nog kijken voor een extra hulp maar wat er ook word gezegd ik wil me zelf niet de verkeerde soort zit aan leren en me handen verkeerd hebben.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:44

Ik heb ooit een paard gereden dat onmogelijk hoog sprong. De eigenaar reed met deze: https://www.ridershouse.com/nl/voortuigen-martingaals/passier-borsttuig-ingrid-klimke---one-size.html.

https://agradi.nl/products/passier-voortuig-ingrid-klimke-zwart-zilver?variant=45749713568035&klar_source=google&klar_cpid=23317466553&gad_source=1&gad_campaignid=23326604146&gbraid=0AAAAAC-vQHw4nrZkuO_tLhGBRhMk8CRQa&gclid=Cj0KCQjw7IjOBhDyARIsAFzrWQy_9lyZAbn3pMiXq2X-FmaBgwIMRvMdWojDYiTT77AijB8v_uhgu8MaAmdjEALw_wcB

Die kun je net voor of tijdens de sprong vastpakken en heeft meer ruimte dan de bokriempjes die je eerder toonde. Je kunt bij deze beter meebewegen met je handen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

EllieCRR schreef:
Hoi ik wil iedereen bedanken die gereageerd heeft! Jullie hebben gelijk, voor info ja ik heb spring les gehad ben alleen toen van stal verhuisd en mijn instructeur vond dat te ver. Daarna ben ik toch gestart aan dressuur lessen voor een betere basis en ben weer opzoek naar een spring instructeur. Ik dacht zelf dat het beter was om de basis zelf te doen maar eigenlijk beter met lessen! Kwa wat ik had doorgestuurd ik heb besloten om eerst te starten met puur lessen en als ik dan echt niet voor uit kom kan ik altijd nog kijken voor een extra hulp maar wat er ook word gezegd ik wil me zelf niet de verkeerde soort zit aan leren en me handen verkeerd hebben.

Heb je al eens met je instructrice overlegd hoe zei staat tov balkjes meepakken bij de dresuurles? Ik denk dat jullie op die manier al best een goeie basis kunnen creëren. Voordeel is dat ze jullie al kent en dus weet wat voor jullie wel of niet werkt.