Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Je zou evt eens bij een agrarisch accountant wat advies in kunnen winnen, die hakken vaker met dit bijltje. 
Bloodymary schreef:Je kunt het paard op de balans zetten, voor de dagwaarde. Dat is dan een inbreng uit privé, een storting in de onderneming dus.
Verder zou ik de waarde zo laten staan de komende jaren. En kun je alle kosten in aftrek brengen, voeding, stalling (als die extern is), dierenarts, hoefsmid etc. Ook voor de BTW.
Ik ben belastingadviseur en doe dit voor verschillende ondernemers in de paarden. Geen probleem.
Petpa schreef:Hoe werk dat dan indien je privé ook gebruik maakt van dat paard?
Hoe wordt dat privévoordeel fiscaal gezien?
paars schreef:Petpa schreef:Hoe werk dat dan indien je privé ook gebruik maakt van dat paard?
Hoe wordt dat privévoordeel fiscaal gezien?
max 500km prive![]()
Zonder dollen (en ook niet gehinderd door enige kennis): het lijkt me best slim! Een paard staat in NL als een 'produkt'. Zou wel een goeie aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Alle kosten aftrekbaar. Waarom doen niet meer mensen dat....Eenmanszaakje van maken, gebruik maken van de kleine ondernemersregeling, af en toe op papier 'verhuren'...negatieve kosten aftrekken verrekenen met inkomen uit je box 1 loondienst...
EllivG schreef:Hoezo niet? Paard kan toch keuzevermogen zijn, of ben ik abuis? Zie Vermogensetikettering bedrijfsmiddel en Gebruik privébezittingen@roodvos, zolang mijn bedrijf een eenmanszaak is mag ik niet privé iets verhuren want dan zou ik letterlijk aan mezelf verhuren en dat kan dus niet.
koeke schreef:EllivG schreef:Hoezo niet? Paard kan toch keuzevermogen zijn, of ben ik abuis? Zie Vermogensetikettering bedrijfsmiddel en Gebruik privébezittingen@roodvos, zolang mijn bedrijf een eenmanszaak is mag ik niet privé iets verhuren want dan zou ik letterlijk aan mezelf verhuren en dat kan dus niet.
. Ik zie geen verschil met het verhuren van bijvoorbeeld boedelbakken of kettingzagen. Produkt is produkt. Eindelijk is er mss een keer een voordeel gevonden in het feit dat een paard als produkt wordt gezien. En ja…de aankoopwaarde kan je dan zelfs over een aantal jaren afschrijven. Meestal de gebruiksduur…stel: je koopt er eentje van 5 dan kan je die in 15 (?) jaar afschrijven? Petpa schreef:Oeps, ik had verhuren niet goed gelezenkoeke schreef:Hoezo niet? Paard kan toch keuzevermogen zijn, of ben ik abuis? Zie Vermogensetikettering bedrijfsmiddel en Gebruik privébezittingen
Een IB-ondernemer (ZZP’er of eenmanszaak) kan niet aan zichzelf verhuren.
Bron: https://paardenwinst.nl/paard-zakelijk-zetten/
Bedoelde dus gebruik van een privé Box 3 ding in je bedrijf. Dat kan volgens mij prima en is in dit geval misschien ook een optie.