Vraag over paard zakelijk opnemen in bedrijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllivG

Vraag over paard zakelijk opnemen in bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:58

Hoi lieve Bokkers!

Ik hoop dat mijn topic zo goed staat.
Ik heb een vraag aan de (paarden)ondernemers onder jullie. Sinds juni 2023 heb ik mijn eigen bedrijf als instructrice en trainer. Nu heb ik de mooie kans om een extra paard in mijn "dierenfamilie" op te nemen en ben ik van plan om mijn diensten uit te breiden en privé of duolessen aan te gaan bieden aan mensen zonder eigen paard, maar die liever niet op een manege rijden.
Ook wil ik met mijn eigen paarden clinics e.d. kunnen gaan geven.

Ik heb via mijn accountant al te horen gekregen dat ik mijn paard(en) zakelijk kan boeken, maar dit is echt iemand die niks met paarden heeft en onze "wereld" ook niet zo goed snapt. Mijn zoektocht op internet levert me ook niet op waar ik naar zoek.

Concreet zijn mijn vragen:
- Hoe werkt het om een paard zakelijk te boeken?
- Waar moet ik rekening mee houden qua af te trekken kosten etc.
- Is het überhaupt slim om te doen? Waarom heb jij het wel of niet gedaan?
- Wat zijn de ervaringen van ondernemers die hun paarden inderdaad op de zaak gezet hebben? Waar ben jij tegenaan gelopen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Dees

Re: Vraag over paard zakelijk opnemen in bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:09

Als het paard wordt ingezet als "bedrijfsmiddel" mag je het boekhoudkundig en fiscaal ook zien als "bedrijfsmiddel".

Wel benieuwd hoe je zou moeten omgaan met zaken als investeringsaftrek en afschrijvingen, dus ik lees mee :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Heb je een eenmanszaak of bvba?
Wees aandachtig dat bij bv een eenmanszaak etc men alles mag aanslaan bij schulden/faillissement en je daarbij dus ook je paarden in gedwongen verkoop kan zien belanden.

Bij een bvba (dacht ik) is dit niet zo, daar zijn enkel de bedrijfsgoederen/kapitalen aan te slaan.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:34

Het is inderdaad een eenmanszaak, ik ben zzp’er :)

Maar volgens mij is het dan zelfs zo dat ook al staan de paarden privé, als er schulden zijn ze alsnog erbij betrokken kunnen raken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

In Nederland is dat net wat anders ingericht dan in België.

Maar bij een eenmanszaak ben je sowieso persoonlijk aansprakelijk. Dus als je failliet gaat zijn de schulden op persoonlijke titel.

Maar als je een BV hebt en je hebt je paard privé dan is er een kans dat je paard niet geveild oid kan worden. Maar ook daar zijn uitzonderingen voor. Bijvoorbeeld bij aantoonbaar onbehoorlijk bestuur.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

is het niet zo dat op het moment dat je failliet gaat, de paarden ook gewoon mee verbeurd gaan worden, omdat het bedrijfsmiddelen zijn? Een paard staat dan gelijk aan een bedrijfsauto, inventaris etc. Op zich ook wel logisch natuurlijk. Gewoon niet failliet gaat :') Je zou evt eens bij een agrarisch accountant wat advies in kunnen winnen, die hakken vaker met dit bijltje.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Vooropgesteld dat ik niet word gehinderd door enige kennis van zaken...

Maar nu je de diensten wil uitbreiden naar privé-lessen op een eigen paard, en op jouw eigen terrein?, neemt dan ook niet het risico toe m.b.t. aansprakelijkheid voor schade? Iemand valt van jouw paard en breekt een been. Operatie, revalidatie, enz. Hoopjes ellende.
Is het dan misschien beter om ipv je eenmanszaak over te gaan op een B.V.?
https://www.firm24.com/kennisbank/article/eenmanszaak-of-bv/

Is het administratief niet het eenvoudigst dat je als privé-persoon het paard in eigendom hebt en het dier verhuurd aan je onderneming voor een vast bedrag per maand? Waarbij de huur van het paard door je onderneming een realistisch bedrag is, gebaseerd op de werkelijke kosten die je privé voor het paard maakt (voer, strooisel, hoefsmid, dierenarts, harnachement, gebruik/onderhoud van stallen, rijbaan, weiland).

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:25

Je kunt het paard op de balans zetten, voor de dagwaarde. Dat is dan een inbreng uit privé, een storting in de onderneming dus.

Verder zou ik de waarde zo laten staan de komende jaren. En kun je alle kosten in aftrek brengen, voeding, stalling (als die extern is), dierenarts, hoefsmid etc. Ook voor de BTW.

Ik ben belastingadviseur en doe dit voor verschillende ondernemers in de paarden. Geen probleem.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Bloodymary schreef:
Je kunt het paard op de balans zetten, voor de dagwaarde. Dat is dan een inbreng uit privé, een storting in de onderneming dus.

Verder zou ik de waarde zo laten staan de komende jaren. En kun je alle kosten in aftrek brengen, voeding, stalling (als die extern is), dierenarts, hoefsmid etc. Ook voor de BTW.

Ik ben belastingadviseur en doe dit voor verschillende ondernemers in de paarden. Geen probleem.

Hoe werk dat dan indien je privé ook gebruik maakt van dat paard?
Hoe wordt dat privévoordeel fiscaal gezien?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Petpa schreef:

max 500km prive :+

Zonder dollen (en ook niet gehinderd door enige kennis): het lijkt me best slim! Een paard staat in NL als een 'produkt'. Zou wel een goeie aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Alle kosten aftrekbaar. Waarom doen niet meer mensen dat....Eenmanszaakje van maken, gebruik maken van de kleine ondernemersregeling, af en toe op papier 'verhuren'...negatieve kosten aftrekken verrekenen met inkomen uit je box 1 loondienst...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:25

paars schreef:
Petpa schreef:

max 500km prive :+

Zonder dollen (en ook niet gehinderd door enige kennis): het lijkt me best slim! Een paard staat in NL als een 'produkt'. Zou wel een goeie aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Alle kosten aftrekbaar. Waarom doen niet meer mensen dat....Eenmanszaakje van maken, gebruik maken van de kleine ondernemersregeling, af en toe op papier 'verhuren'...negatieve kosten aftrekken verrekenen met inkomen uit je box 1 loondienst...

Wellicht doen mensen het niet omdat het ingewikkelders is dan het lijkt?

En ik vond dit:
"Wat zijn de nadelen van je paard zakelijk houden?
Bij een eventuele verkoop is dit ook BTW belaste omzet. Je betaalt dan BTW over de verkoopprijs (als je je paard binnen Nederland verkoopt) én dit betekent een stijging van je winst, waardoor je ook meer belasting betaalt.

Dit is ook een reden waarom veel mensen hun paard het liefste privé houden, dan betaal je namelijk geen belasting over de verkoop."

Bron: https://paardenwinst.nl/paard-zakelijk-zetten/

Dat kan wel een ding zijn.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Ik wilde, net als paars, ook het gedeelte bedrijfsverzekering even aanhalen.
En let erop dat al je diensten belast zijn met 21% BTW (die je moet afdragen), tenzij je training geeft op een gehuurde locatie.
O jee, daar gaan we al weer. Heel complex... Laat je alsjeblieft goed voorlichten door een deskundig persoon.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

Eigenlijk is het heel simpel.

(Woon wel in België, maar ga er van uit dan nl zowat hetzelfde is)

Je paard kan je inboeken als ‘kosten’ of investering, veel zal afhangen van de aankoopprijs.

Als je het inboekt, zoek je dan in principe beter een paard die je met factuur kan aankopen, dan trek je de btw terug.

Bij verkoop moet je sowieso idd de btw aftrekken.

Alles die dan paardgerelateerd is kan je in kosten steken(da, hoefsmid, voer, tot mest die je weide nodig heeft,…)

Je moet er wel op letten dat je kosten te verantwoorden zijn tegenover de inkomsten of ze kunnen daar moeilijk over doen en in het slechtste geval het paard uit je boekhouding gooien en dan mag je de btw van al die jaren gaan ophoesten.

Ik bedoel er mee, dat je bv beter geen paard van 20000 euro aankoopt en dan elke maand 50 euro als inkomen uit dat paard haalt voor de komende 5j.

Dan staan de kosten niet in vergelijking met de inkomsten en kan de controle daar dus over vallen.

Met gaat er nog altijd van uit dat elke zelfstandig 1 doel heeft, geld verdienen.
Met paarden idem. En als de realiteit ver van positief is, zullen ze ook vlug steigeren omdat er best vaak misbruik gemaakt wordt om btw te kunnen aftrekken rond alles van een eigen hobby.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:41

Wauw wat een hoop reacties! Dankjewel voor het meedenken allemaal.

@oehlala Ik ben inderdaad niet van plan om failliet te gaan :D

@roodvos, zolang mijn bedrijf een eenmanszaak is mag ik niet privé iets verhuren want dan zou ik letterlijk aan mezelf verhuren en dat kan dus niet.

@bloodymary Thanks voor de input, altijd fijn om te horen van iemand die weet waar het over gaat!

@paars In principe ben ik niet voornemens om mijn paarden te verkopen. Al weet je natuurlijk nooit hoe het leven loopt

@Petpa Dat is dus precies waar ik bang voor ben. Dat ik iets over het hoofd zie, omdat het ergens zo makkelijk lijkt om paarden op je bedrijf te zetten.

@Mirjam79 Die deskundige vinden, vind ik de grootste uitdaging. Voor mijn gevoel spreken veel bronnen elkaar tegen en ik zie daarom door de bomen het bos niet meer.

@tengeltje11 Maar hoe werkt dat dan als je bedrijf nog groeiende is (zoals bij mij), dan duurt het natuurlijk soms even om de kosten en baten in balans te krijgen

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:04

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:15

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:27

Je verwart m’n reactie met die van iemand anders denk ik: ik heb het niet over verkopen. Dat zou ik zeker niet doen. Gewoon houden :) . Ik zie geen verschil met het verhuren van bijvoorbeeld boedelbakken of kettingzagen. Produkt is produkt. Eindelijk is er mss een keer een voordeel gevonden in het feit dat een paard als produkt wordt gezien. En ja…de aankoopwaarde kan je dan zelfs over een aantal jaren afschrijven. Meestal de gebruiksduur…stel: je koopt er eentje van 5 dan kan je die in 15 (?) jaar afschrijven?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:40