ik heb sinds eind december een paard (op aanraden van mijn ex om samen te kunnen gaan rijden, maar helaas uit elkaar gegaan),
ik heb haar uit een naburige manege gekocht waar ze in mijn ogen niet helemaal correct werd behandeld.
ze stond gigantisch mager, is heel territoriaal naar eten toe en zelfs voedernijd naar anderen.
ik heb haar bij mijn ex op de weide gezet bij 4 andere paarden (ruin van 8 jaar, ruin van 25 jaar, en 2 merries van 25 jaar).
de mijne is een merrie van ondertussen 12 trouwens.
ze stonden hier 24/7 buiten.
hier ging alles redelijk goed op het voedernijd na,
helaas heb ik 3 weken geleden in allerijl mijn paard daar moeten weg halen en ze staat nu op een fokkerij van een collega, hier word ze elke ochtend buiten gezet, elke avond binnen, krijgt onbeperkt hooi, en krachtvoer.
mijn merrie staat nu met een ruin van 25 en een merrie van 25 op dezelfde weide, (de andere merrie is de dominantie maar de mijne is nog steeds aan het "vechten"),
tot voor 3 weken had ik best wel een goeie band met mijn paard, ze kwam kopjes geven en altijd vlak bij mij staan en aandacht zoeken, ik mocht haar altijd strelen en aanraken.
ik merk nu sinds de laatste +/- week dat ze precies afstandelijk begint te worden.
heeft er iemand enig idee hoe ik dit kan verbeteren?
ik heb namelijk 20 jaar niets meer met paarden gedaan dus dit telt dan ook als mijn eerste paard in mijn ogen.
ik beschik op die fokkerij ook over een buitenpiste om te gebruiken, dus hierbij mijn 2de vraag, ik lees veel over grondwerk.
wat of hoe begin ik hier aan?
longeren vermoed ik, enkel in rondjes laten lopen of hoe moet ik dit zien?
zoals eerder vermeld is ze altijd op manege gereden (ik heb via tiktok contact gehad met iemand dat er enkele keren effectief mee heeft gereden),
echter op een deken in de winter reageerde ze heel slecht, schrikkerig vooral, met 2 een deken op leggen ging wel.
ik heb haar 2 weken geleden eens een zadel op gelegd om de reactie te zien maar dit was geen succes, even goed paniek, schrikken, en meteen in galop de piste op ( zonder zadel want dat had ik nog vast).
enig idee hoe dit kan verbeterd worden?
er is quasi geen voorgeschiedenis van het paard. volgens de papieren komt ze uit italie van een handelaar, was ongeveer een 8tal jaar eigenaar van de manege, echter op de paardenwagen ging zo op alsof het niets was, halster aandoen gaat ook alsof het niets is, maar verder schiet ik niets op.
dus alle hulp word gewaardeerd.
bedankt voor het lezen, en foto voor aandacht