hulp voor "beginner"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jelle_836

hulp voor "beginner"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:31

goedemiddag iedereen,

ik heb sinds eind december een paard (op aanraden van mijn ex om samen te kunnen gaan rijden, maar helaas uit elkaar gegaan),
ik heb haar uit een naburige manege gekocht waar ze in mijn ogen niet helemaal correct werd behandeld.
ze stond gigantisch mager, is heel territoriaal naar eten toe en zelfs voedernijd naar anderen.

ik heb haar bij mijn ex op de weide gezet bij 4 andere paarden (ruin van 8 jaar, ruin van 25 jaar, en 2 merries van 25 jaar).
de mijne is een merrie van ondertussen 12 trouwens.
ze stonden hier 24/7 buiten.

hier ging alles redelijk goed op het voedernijd na,
helaas heb ik 3 weken geleden in allerijl mijn paard daar moeten weg halen en ze staat nu op een fokkerij van een collega, hier word ze elke ochtend buiten gezet, elke avond binnen, krijgt onbeperkt hooi, en krachtvoer.

mijn merrie staat nu met een ruin van 25 en een merrie van 25 op dezelfde weide, (de andere merrie is de dominantie maar de mijne is nog steeds aan het "vechten"),
tot voor 3 weken had ik best wel een goeie band met mijn paard, ze kwam kopjes geven en altijd vlak bij mij staan en aandacht zoeken, ik mocht haar altijd strelen en aanraken.
ik merk nu sinds de laatste +/- week dat ze precies afstandelijk begint te worden.
heeft er iemand enig idee hoe ik dit kan verbeteren?

ik heb namelijk 20 jaar niets meer met paarden gedaan dus dit telt dan ook als mijn eerste paard in mijn ogen.

ik beschik op die fokkerij ook over een buitenpiste om te gebruiken, dus hierbij mijn 2de vraag, ik lees veel over grondwerk.
wat of hoe begin ik hier aan?
longeren vermoed ik, enkel in rondjes laten lopen of hoe moet ik dit zien?

zoals eerder vermeld is ze altijd op manege gereden (ik heb via tiktok contact gehad met iemand dat er enkele keren effectief mee heeft gereden),
echter op een deken in de winter reageerde ze heel slecht, schrikkerig vooral, met 2 een deken op leggen ging wel.
ik heb haar 2 weken geleden eens een zadel op gelegd om de reactie te zien maar dit was geen succes, even goed paniek, schrikken, en meteen in galop de piste op ( zonder zadel want dat had ik nog vast).
enig idee hoe dit kan verbeterd worden?

er is quasi geen voorgeschiedenis van het paard. volgens de papieren komt ze uit italie van een handelaar, was ongeveer een 8tal jaar eigenaar van de manege, echter op de paardenwagen ging zo op alsof het niets was, halster aandoen gaat ook alsof het niets is, maar verder schiet ik niets op.
dus alle hulp word gewaardeerd.

bedankt voor het lezen, en foto voor aandacht :D :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

La_Lune

Re: hulp voor "beginner"

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Ik raad je aan om een goede grondwerk instructeur te zoeken. Diegene kan precies zien waar jullie tegenaan lopen en jullie hierbij begeleiden.
Er zijn veel verschillende stromingen (natural horsemanship, parelli, R+ ect.) dus er is vast iets wat past bij wat je zelf zoekt en belangrijk vindt (hangt er ook vanaf of je ook rijles bij dezelfde instructeur wil).
Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar je kan via bokt vast goede instructies aangeraden krijgen)

Paardje heeft een aansprekend hoofdje, jammer dat je weinig over haar weet.

jelle_836

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:47

La_Lune schreef:
Ik raad je aan om een goede grondwerk instructeur te zoeken. Diegene kan precies zien waar jullie tegenaan lopen en jullie hierbij begeleiden.
Er zijn veel verschillende stromingen (natural horsemanship, parelli, R+ ect.) dus er is vast iets wat past bij wat je zelf zoekt en belangrijk vindt (hangt er ook vanaf of je ook rijles bij dezelfde instructeur wil).
Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar je kan via bokt vast goede instructies aangeraden krijgen)

Paardje heeft een aansprekend hoofdje, jammer dat je weinig over haar weet.

ik ben zelf van belgie, dus ik ga dan wel eerder lokaal moeten zoeken inderdaad haha,
ik heb gaan chip wel ingevoerd in horseid, maar daar komt ook bitter weinig info uit.
eerder meer vraagtekens dan antwoorden,
ze is van 1-1-2014, maar het paspoort is pas opgemaakt op 5-7-2021 (wat ik al verdacht vind, maar het is voor mij puur recreatie dus daar maak ik me niet te druk in)

verder staat er als fokker spring stal srl, maar hier vind ik nagenoeg niets over.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

Grondwerk hoeft geen longeren te zijn hoor! Je kan het invullen als je wil. Jij op de grond, je paard bij je. Halthouden als je daarom vraagt. Een stapje naar achter. Buigen. Misschien wat kunstjes. Met beloning een snoepje, of clickertraining oefenen. Alles werkt en het is juist heel fijn om zo de band te versterken. Wat leuk dat je moeite doet om met dit paard zo lekker aan de slag gaat!

Wil je echt trainingstechnisch aan de slag met je paard, dan is een instructeur zeker aan te raden. Maar tot die tijd kun je prima grondwerken met simpele dingen om de band te versterken.

Veel succes!

jelle_836

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:04

Bloesem21 schreef:
Grondwerk hoeft geen longeren te zijn hoor! Je kan het invullen als je wil. Jij op de grond, je paard bij je. Halthouden als je daarom vraagt. Een stapje naar achter. Buigen. Misschien wat kunstjes. Met beloning een snoepje, of clickertraining oefenen. Alles werkt en het is juist heel fijn om zo de band te versterken. Wat leuk dat je moeite doet om met dit paard zo lekker aan de slag gaat!

Wil je echt trainingstechnisch aan de slag met je paard, dan is een instructeur zeker aan te raden. Maar tot die tijd kun je prima grondwerken met simpele dingen om de band te versterken.

Veel succes!

volgen en laten stoppen en laten achteruit stappen doet ze al wel, grote plus dus :D

ben ook al wel eens gaan zitten maar dan had ik wortels bij dus logisch dat ze dan bij mij kwam staan.
op de vorige weide als ze ging liggen kon/mocht ik er zelfs naast zitten, maar nu op de nieuwe locatie word ze hoe langer hoe afstandelijker merk ik precies, vandaar dat ik toch eens raad wou vragen aan de meer ervaren paarden eigenaars

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:02

ED --> VMR

jelle_836

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:58

Firelight schreef:
ED --> VMR

Sorry ik wist niet zeker waar ik deze moest posten

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:03

Ik ga mee in voorgaande adviezen. Ik denk dat een instructeur je goed verder kan helpen en samen met jou kan uitzoeken waar haar spanningen vandaan komen. Soms kan je op marktplaats ook fijne instructeurs vinden in jou buurt.
Ps. Wat een leuk paard :D

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:20

Hi Jelle, van waar in Belgie ben je dan precies? Mag ook altijd in een prive bericht. Ik ben zelf ook Belg en kan misschien iemand aanraden ;)

jelle_836

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:03

Furst schreef:
Hi Jelle, van waar in Belgie ben je dan precies? Mag ook altijd in een prive bericht. Ik ben zelf ook Belg en kan misschien iemand aanraden ;)

Provincie Antwerpen, het paard zelf staat in Grobbendonk

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:47

Eerlijk? Ik zou hem eerst een op de foto zetten ( rug en hals). Bij zoveel ‘ verzet ‘ bij de deken en zadel opdoen gaan bij mij de alarm bellen wel af. Daarbij is het niet willen komen daar vaak ook een oorzaak van ( paard associeert jou met pikn/ ongemak ). Tel daarbij op dat het paard uit de handel komt / manege en dan gaan alle alarmbellen wel rinkelen.

jelle_836

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:51

Dressage1990 schreef:
Eerlijk? Ik zou hem eerst een op de foto zetten ( rug en hals). Bij zoveel ‘ verzet ‘ bij de deken en zadel opdoen gaan bij mij de alarm bellen wel af. Daarbij is het niet willen komen daar vaak ook een oorzaak van ( paard associeert jou met pikn/ ongemak ). Tel daarbij op dat het paard uit de handel komt / manege en dan gaan alle alarmbellen wel rinkelen.

Oké top, maandag eens bellen naar de dierenarts dan

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:14

jelle_836

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:45

haha1995 schreef:
Ik kom niet uit grobbedonk, maar ik weet dat https://jokespaas.be/ zij daar wel komt, en anders eens kijken of Magali https://www.magalivanderheyden.be/grondwerk-paard/ tot bij jou komt...Je klinkt niet heel ervaren en ik denk dat deze mensen je op weg kunnen helpen.

Zal het zeker eens bekijken thanks,
En nee inderdaad ik heb van m’n 14 tot 18 op manege gereden maar dat is ondertussen 20 jaar geleden, dus ervaring is onbestaande haha.

Paard was impulsaankoop maar ik weet 1 ding, weg gaat ze nooit meer

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

Ze is in korte tijd 2 x verhuisd, daar kan een paard behoorlijk van slag van raken.
Zo te horen heeft ze haar plek in de groep ook nog niet gevonden.

Ik zou ze even de tijd geven om te landen en wat simpele dingetjes doen die makkelijk gaan en dan goed belonen. Ga ook lekker met haar wandelen, tenminste als dat rust geeft.