Goede start met nieuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiona82

Goede start met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:29

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier :) Aankomend weekend ga ik mijn nieuwe paard ophalen *\o/* Ik heb er helemaal zin in en vind het reuze spannend.

Voor het paard wordt het een flinke omschakeling. Ze staat nu 24/7 op stal, wordt 3x per week gereden. In de zomer kwam ze wel buiten. Bij mij komt ze overdag buiten te staan op een grote weide, in een kudde.

Hoe kan ik voor haar de overgang zo makkelijk mogelijk laten verlopen? Qua introductie in de kudde dat weet ik. Maar zijn er nog andere tips waar ik rekening mee kan houden? Mag in de breedste zin van het woord, alle ideeën zijn welkom!

Mijn vorige paard is alweer een tijd geleden, ik weet niet meer zo goed hoe dat toen allemaal ging.

Sky_As

Re: Goede start met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:33

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd! Super leuk!
Hoe oud is ze en hoeveel ervaring heeft ze?

Een wat ouder paard met wedstrijd ervaring zou ik zo snel mogelijk onder het zadel weer oppakken, terwijl een jonkie zou ik goed de tijd geven om even te wennen.

En let goed op signalen.... binnenvetters kunnen snel maagproblemen krijgen als je pech hebt.

Staat er nog voldoende gras op de wei, of krijgen ze hooi bij gevoerd?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Idd let op dat ze geen gras gewend is...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

Geef haar de tijd om te wennen aan jou en aan de nieuwe situatie. Soms duurt het wel een half jaar tot een jaar totdat een paard écht zijn plekje heeft gevonden in de kudde. Dus verwacht niet gelijk dat alles gaat zoals het bij haar oude thuis ging; gun haar de tijd om haar plek te vinden en lekker te wennen. En verder vooral heel veel genieten!!! :)

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:03

Hai,

Ze is 10. Staat al sinds haar 3e bij haar huidige eigenaar. Is wel 3x van stal gewisseld en dat ging zonder noemenswaardige problemen steeds. Wedstrijdervaring heeft ze niet, ze is vooral recreatief gereden.

Ze komt nu op een kale wei en krijgt hooi bijgevoerd. Waarschijnlijk gaan ze over een maand of wat over naar gras.

Dankjulliewel alvast!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

Wat leuk, gefeliciteerd! Wat eerder al genoemd is, het duurt echt vele maanden voordat ze een beetje geland zijn. Niet te snel te veel verwachten, gewoon rustig aan samen groeien. Wat fijn voor haar dat ze 24/7 naar buiten kan. Veel plezier!!!