Pony/paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisydaisy31

Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:31

Goedenavond!

Wil graag jullie mening hebben over het volgende.
Mijn dochter rijdt nu 2 jaar paard en doet dit 2 x per week. Ik ben ook weer begonnen met paardrijden sinds een aantal maanden. Zelf heb ik 17 jaar lang bijna dagelijks gereden. Alleen een aardige tussen stop gehad van 11 jaar. :)

Nu willen we een eigen pony/paard kopen. Ik zelf ben 1.65 en mijn dochter is 1.33 ( 8 jaar ). Ik weet dat het beste voor mijn dochter een kleine pony zou zijn. Alleen ik wil deze hobby echt samen doen met haar. En we willen niet een pony weer weg moeten doen.

We hebben de tijd om er veel energie in te steken. Ook zal ze privé lessen blijven volgen.

Wat raden jullie aan om te doen? Welke stokmaat zou het beste zijn voor ons. Andere tips zijn ook zeker welkom (ras enzovoort ). Zit nu vooral te kijken tussen de 1.54 en 1.62.

Alvast bedankt!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:37

Ik zou voor jezelf een dier kopen en je dochter op pony's laten lessen er is voor haar weinig aan als ze het dier niet zelfstandig kan borstelen en zadelen.

Overigens zou een (flinke) D-pony voor jou ook prima passen, er vanuit gaande dat je een regulier gewicht hebt. Maar voor haar nog steeds veel te groot zijn

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:42

Wat een mooie plannen.
Ik zou denk ik kijken voor een leuke tussenmaat. Welk ras spreekt aan? Ik heb 2x een draver gehad een van156 en van 164 daar kon je echt alles op zetten maar de een is de ander niet.
Nu heb ik een camarque. Nog een jonkie maar die is ook echt makkelijk. Dus ik denk dat het echt wel kan. Wellicht optie om dochter 1x per week te laten lessen waar ze nu lest. Mits jouw visie van rijden aansluit bij die lesmethoden dan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:48

Kinderen groeien als kool dus wat nu niet past, past volgend jaar opeens wel.
Kennis van me reed ook met een D-pony en dat ging prima. Het er met name om dat je gewicht een beetje past bij de maat.

Kidde

Re: Pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:59

Ik zou ook vooral iets zoeken voor jezelf en je dochter nog laten lessen op de manege. Dan groeit ze er vanzelf op. Het lijkt me voor haar ook leuker om met leeftijdsgenoten te rijden i.p.v. in privélessen op een stal met (meestal) vooral volwassenen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:17

Het mooiste lijkt me een pony waar je zelf goed op past, en zij ook goed op blijft passen, dat ze niet over een paar jaar al er uit groeit ineens. Maar voor nu is een passende maat natuurlijk ook wel belangrijk om het leuk te houden.

Dus ik denk dan aan een passende pony voor jou, en voor haar een leuke B of C pony leasen / verzorgen...? Samen rijden zou natuurlijk ook wel heel leuk zijn...?

Of dat zij gewoon rijles blijft houden op kleinere ponies en daarnaast samen met jou de grote pony verzorgt.

Daisydaisy31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:49

boedjang schreef:
Wat een mooie plannen.
Ik zou denk ik kijken voor een leuke tussenmaat. Welk ras spreekt aan? Ik heb 2x een draver gehad een van156 en van 164 daar kon je echt alles op zetten maar de een is de ander niet.
Nu heb ik een camarque. Nog een jonkie maar die is ook echt makkelijk. Dus ik denk dat het echt wel kan. Wellicht optie om dochter 1x per week te laten lessen waar ze nu lest. Mits jouw visie van rijden aansluit bij die lesmethoden dan

Welk ras spreekt mij aan.. moeilijk haha. Ik ben zelf wel fan van een Andalusiër of Arabier. Maar sta op zich overal voor open. Ja ze rijdt nu ook wel eens op pony’s van 1.55. Dat is zeker waar! Denk dat ze vooral moet blijven lessen en privé les dan op onze eigen pony/paard. Zodat ze geen druk voelt in een les. Het moet wel leuk blijven voor haar!

Daisydaisy31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:52

ikke schreef:
Kinderen groeien als kool dus wat nu niet past, past volgend jaar opeens wel.
Kennis van me reed ook met een D-pony en dat ging prima. Het er met name om dat je gewicht een beetje past bij de maat.

Ja mijn gewicht is 67 kg.. dus zou wel voor een E pony moeten gaan denk ik. Het maakt het niet makkelijker. Twee verschillende lengtes en gewicht. Alleen wij willen gewoon graag een pony kopen die wij voor altijd ( zo oud als hij wordt natuurlijk) bij ons te hebben.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:14

Wij hebben in ongeveer dezelfde situatie (dochter was toen net 10) een E pony gekocht. Ik ben bewust in de pony maat gebleven, als ze dan wil starten hoeft ze niet tussen de paarden te starten als jong meisje.
Wij hebben een Spanjaard x Arabier, superlief, maar wel sensibel. Ik heb met proefrijden gefocust op het gevoel van mijn dochter.

Zij rijdt trouwens naast onze pony ook nog les op manegepony's en rijdt ook regelmatig andere pony's bij. Dat vind ik heel belangrijk, anders kunnen ze straks heel goed op 1 pony rijden en helemaal niets met andere pony's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

Als ik jou was zou ik er vooral aan denken een brave te kopen. Dat is nog belangrijker dan de maat.

Daisydaisy31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:43

Tatyana schreef:
Wij hebben in ongeveer dezelfde situatie (dochter was toen net 10) een E pony gekocht. Ik ben bewust in de pony maat gebleven, als ze dan wil starten hoeft ze niet tussen de paarden te starten als jong meisje.
Wij hebben een Spanjaard x Arabier, superlief, maar wel sensibel. Ik heb met proefrijden gefocust op het gevoel van mijn dochter.

Zij rijdt trouwens naast onze pony ook nog les op manegepony's en rijdt ook regelmatig andere pony's bij. Dat vind ik heel belangrijk, anders kunnen ze straks heel goed op 1 pony rijden en helemaal niets met andere pony's.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wauw! Nou toevallig precies de 2 rassen waar ik fan van ben! Hoe ben jij aan je pony gekomen? Ben wel al paar keer wezen kijken ergens. Maar dan kunnen ze uiteindelijk toch niet stilstaan met poetsen enzovoort. Terwijl ze dit wel beschrijven. Lessen blijft ze sowieso en andere eigen pony’s kan ze ook op rijden.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Wij hebben destijds (moeder, ik 11 jaar, zusje 10 jaar) een NRPS e-pony gekocht om samen te rijden. Mijn zusje en ik waren eigenlijk echt nog veel te klein, maar ik reed al vaak op paarden en deze pony was echt superbraaf.

Mijn moeder kon rustige buitenritjes doen, met mijn zusje hobbelde ze wat door de bak en ik kon al snel veel uitdagingen met haar aan door te springen en crossen. Dus ik zou vooral zoeken op karakter en iets wat jou nu goed past. Je dochter groeit er vanzelf in, sneller dan je denkt. En tot die tijd kan ze gewoon lekker op de manege rijden of een verzorgpony zoeken als ze meer zelfstandig bezig wil met een pony.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Daisydaisy31 schreef:
Tatyana schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wauw! Nou toevallig precies de 2 rassen waar ik fan van ben! Hoe ben jij aan je pony gekomen? Ben wel al paar keer wezen kijken ergens. Maar dan kunnen ze uiteindelijk toch niet stilstaan met poetsen enzovoort. Terwijl ze dit wel beschrijven. Lessen blijft ze sowieso en andere eigen pony’s kan ze ook op rijden.

Wij hebben op de manege 2 pony's staan en ik gaf bij de eigenaresse aan dat als ik toch een kruising tussen die 2 kon vinden, dat dat top was. En die haalt haar telefoon uit haar zak en laat een filmpje zien van onze Sun. Zij haalt soms pony's bij iemand die op kleine schaal handelt en die had haar net dit doorgestuurd of ze nog wat leuks zocht.

Sun komt uit Spanje en was toen we haar kochten net een maand in Nederland. Vertrouwen moest gewonnen worden en we hebben wat obstakels moeten nemen met voer, samen staan etc. Maar het is echt de allerbeste keuze geweest.

Ze heeft december 2024 haar kootbeen gebroken en moest toen 7 weken op volledige boxrust, dat heeft onze band echt wel heel erg versterkt. Ook is ze toen op een goede manier de 100 kilo die ze te weinig woog aangekomen.

Voor ons werkt dit goed omdat ik 1 á 2x in de week rijdt en daarmee de dressuurbasis op orde heb, als ik niet rij longeer ik. En mijn dochter deed in het begin vooral genieten en rondsturen. Inmiddels rijdt zij ook heel serieus rond. Dus ik les 1x per week (groepsles om Sun te helpen dat in een groep dressuren ook kan) en rij soms nog een tweede x zelf. Mijn dochter rijdt 1x per week met barebackpad, 1x per week lekker spelen (balkje, zonder hoofdstel, uitgalopperen etc) en 1x per week serieus. Ze is altijd minimaal 1 dag helemaal vrij en de andere dag kijken we waar wij en zij zin in hebben.

We doen dus ook alles met haar, dressuur, springen, WE, bixie wedstrijdjes, vrijheidsdressuur, schriktrainingen etc.

Ter aanvulling: Sun heeft best veel littekens op haar lijf, ondanks dat laat ze zich overal aanraken/kroelen/poetsen enz. Dat is tekenend voor haar karakter en ook wel 1 van de redenen dat we haar kochten. Ik dacht als ze zoveel heeft meegemaakt en dan toch zo lief is, kan het niet beter.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Nog als algemene reactie:
Mijn focus was vooral of mijn dochter zich goed en veilig voelde. Met proefrijden heb ik eerst een vriendin erop gezet, na 10 minuten ben ik erop gegaan. Ik voelde dat ik prima met haar aan het werk zou kunnen en ze werkwillig genoeg was, dus toen mijn dochter erop. Eerst aan de longe en na 5 minuten wilde ze al los. Sun had nog een lastige galop toen en wij stonden wat te kletsen en ineens galoppeerde ze los langs.
Na het rijden met haar besproken en ze gaf aan dat ze zich heel veilig voelde op Sun, dat gaf de doorslag voor mij. Sun is niet makkelijk en echt wel sensibel, maar dat maakte dus niet uit voor mijn dochter, het gevoel klopte. Dat is denk ik altijd je grootste graadmeter, want als zij niet durft of bang wordt, dan is het heel snel klaar.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Wij hadden een A en een net wel/net niet E pony . Laatste was zo betrouwbaar en fijn te rijden, dat Mn dochter vanaf 8 jaar net zo vaak op de E zat als op de kleine pony . Toen ze uit de A gegroeid was, kreeg ze een D pony , zodat we samen konden rijden.

Ik zou een brave E kopen , waar jij goed mee overweg kan en je dochter groeit er wel naar toe.

Als het alleen voor je dochter zou zijn, zou ik zeggen: koop n iets kleinere.

Maar het is ideaal, dat je m zelf ook kunt rijden. En je hoopt deze lang te kunnen houden.

Dus dan zou ik voor een E gaan, of een grote D ( al past mijn dochter van 14 Met haar lange benen niet meer mooi op een D pony