Nieuw paard bij duo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim1186

Nieuw paard bij duo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:21

Normaal ben ik alleen een mee-lezer, maar ik kom met zoeken niet op een verhaal dat helemaal overeenkomt.
Ik ben niet direct op zoek naar tips oid, maar vooral ervaringen mbt het volgende:

Mijn 2 merries staan al heel wat jaren met zn tweetjes en de 'dominante' merrie is daarin wat onzeker dominant (dus de baas, maar niet perse een stabiele baas). Met hun tweetjes gaat het altijd prima, want de shetlander, lager in rang vindt het allemaal wel best als ze eens ergens aan de kant wordt gezet.
Sinds gisteren hebben we echter een nieuwe introducé. Een jonge ruin, doet geen vlieg kwaad, heel rustig. De introductie ging perfect. Even kort een draadje ertussen, maar geen hele bijzondere dingen, hooguit beetje merriegedrag van de dominante merrie. Alleen was wel direct te merken dat ze beide andere ponies claimt. De shetlander mag (ook achter het draadje al) niet bij de ruin komen. Heel soms heeft ze het niet door en dan staan de andere 2 rustig te snuffelen, maar zodra ze het ziet, gaat ze tussen hun in staan. De shetlander en ruin laten het gebeuren, maar er is nog niet 100% rust. Nu weet ik dat het nog maar heel kort is en het heeft allemaal tijd nodig, maar ik was benieuwd of anderen dit herkennen.

Ik ga er zelf vanuit dat de dominante merrie vanzelf moe wordt of honger krijgt (eet nu ook een stuk minder, want ja, ze moet alles in de gaten houden). Ik zet de ruin ook af en toe achter een draadje, zodat hij rustig kan eten.

Kortom, eigenlijk gaat alles heel goed en is er best veel rust tussen alle partijen, maar het zou heel fijn zijn als mevrouw in de komende dagen haar alertheid wat verliest en het maar laat gebeuren, haha.

Edit: ze hebben echt alle ruimte van de wereld, maar blijven een beetje op een paar vierkante meter om elkaar heen hangen. Gezamenlijk de wei op kan helaas (nog) niet ivm risico op hoefbevangenheid (van de vervelende merrie, verder is ze wel lief hoor haha).

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:36

Hou er rekening mee dat de jonge ruin een speelmaatje gaat missen, en dan flink kan gaan lopen etteren!

Kim1186

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:04

Even een korte toevoeging ter verduidelijking om de discussie on-topic te houden: ik ben niet op zoek naar advies over de kuddesamenstelling of de algemene behoeftes van de paarden. De keuze voor deze paarden(combinatie) is een zeer bewuste en weloverwogen beslissing, gebaseerd op jarenlange ervaring met (jonge) paarden en een specifieke analyse van hun karakters en de beschikbare ruimte.

De focus ligt nu puur op het managen van de huidige sociale dynamiek, specifiek mijn dominantere merrie, en het borgen van de rust tijdens deze eerste fase van de integratie. Ik lees daarom graag ervaringen die specifiek gaan over de interactie tussen een dominante merrie en een nieuwkomer binnen een kleinere kudde setting, en hoe jullie die eerste dagen qua management hebben aangepakt (nogmaals, alles gaat heel goed, ik ben simpelweg benieuwd naar ervaringen van anderen).

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:29

Ik heb gisteren hetzelfde gedaan en hier staan ze ook op een kluitje. Zo'n 1000m2 ter beschikking, wel 5 voerplekken gemaakt, nog wilgentakken geknipt en verspreid, gaan ze samen in de inloopstal staan. Nouja beter dan dat er een de stal niet in mag oid. Maar ik zou het fijner vinden als ze morgen met z'n drien op de vaste slaapplek in de paddock liggen ipv dat ze weer in de stal staan.