Verzekeringskwestie training paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Krokus1311

Verzekeringskwestie training paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 12:37

Hoi allemaal,

Ik heb een dringende vraag. Ik wil mijn paard in training zetten (voor het beleren) bij iemand en nu staat er in het contract het volgende 'indien het paard schade maakt aan eigendommen van de ruiter/trainer of derden (roerend, onroerend als mede levende have) is de eigenaar hier aansprakelijke en zal de daaruit voortvloeiende financiële schade dragen'.

Ik krijg dit echter niet geregeld qua verzekering. Hoe doen jullie dit met een paard in training??

Ik hoor het graag!!

juval

Re: Verzekeringskwestie training paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:04

wat zegt je verzekering dan?

In principe is een eigenaar toch altijd aansprakelijk voor schade die door zijn dier wordt veroorzaakt, ongeacht waar het dier gestald staat.

Krokus1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 13:06

Dat mijn paard niet in mijn WA-verzekering zit. En ik heb ook met een paardenverzekering gebeld voor een WA-verzekering, maar die wist dan niet of schade dan ook werd vergoed als hij bij een trainer staat.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:09

Dit geldt ook pp een pensionstalling

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:45

Ik heb een wa verzekering bij Univé, en schade door mijn honden of paarden is gewoon mee verzekerd. Als iemand bedrijfsmatig jouw paard traint, kan ik me voorstellen dat dan wel bekeken zal worden of de schade voorkomen had kunnen worden. Dus dat jouw verzekering in overleg gaat met (de verzekering van) je trainer.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 13:50

Krokus1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 14:26

marfries schreef:
Ik heb een wa verzekering bij Univé, en schade door mijn honden of paarden is gewoon mee verzekerd. Als iemand bedrijfsmatig jouw paard traint, kan ik me voorstellen dat dan wel bekeken zal worden of de schade voorkomen had kunnen worden. Dus dat jouw verzekering in overleg gaat met (de verzekering van) je trainer.

Maar ook als ze ergens anders staan op pensionstalling of wat dan ook? Of is het alleen wanneer ze bij jou op het erf staan?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 14:34

Ik zit bij Interpolis en ook daar is paard mee verzekerd. De locatie doet er volgens mij helemaal niet toe? Het is jouw dier en als zij schade maken ben je daar voor verzekerd.

Als aansprakelijkheid volgens de verzekering vervalt op het moment dat ze niet meer op jouw erf staan, zou ik zeggen dat die onder de WA van de trainer moet vallen?

https://www.interpolis.nl/verzekeren/aa ... huisdieren
Laatst bijgewerkt door SUSANNEx op 06-03-26 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 14:35

Krokus1311 schreef:
marfries schreef:

Maar ook als ze ergens anders staan op pensionstalling of wat dan ook? Of is het alleen wanneer ze bij jou op het erf staan?

Een pensionstalling is niet te vergelijken met een trainingsstal.
Igv pension blijft de eigenaar van het paard aansprakelijk omdat het paard niet bedrijfsmatig wordt gebruikt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 14:56

ED -->VMR

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:03

Dit is inderdaad heel standaard en het is sowieso altijd goed om als je een paard hebt te checken of die onder je AVP (een WA is voor je auto) valt. Sommige verzekeringen zien het als huisdier, sommigen willen het gemeld hebben en sommigen doen het misschien inderdaad helemaal niet. Maar ongeacht of je paard aan huis of in training staat, in de basis is de eigenaar aansprakelijk voor schade die het paard aanricht. Dit geld meestal niet voor schade aan de trainer zelf (door vallen bijvoorbeeld) omdat die als professional betaald word en beroepsmatig bezig is. Dit in tegenstelling tot een bijrijder bijvoorbeeld.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:46

Hmm ik heb mijn verzekering geïnterpreteerd als ‘de locatie waar mijn paard verblijft’, of dat nou een pension-, vakantie- of trainingsstal is. Ik heb idd wel gecheckt of mijn paard onder de verzekering valt.