Pony verkopen, waar beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Pony verkopen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 16:08

Na lang wikken en wegen is de kogel door de kerk, en heb ik besloten een ander huisje te zoeken voor mijn pony. Nu weet ik niet goed waar te beginnen, en vooral wat een realistische vraagprijs zou zijn.
Pony is van 2010, supersterk en fit maar staat al een tijdje stil. Ik ga hem een aantal weken rustig oppakken zodat hij weer een beetje in vorm is voor hij naar een nieuw plekje gaat. Zoals (hopelijk) alle paardeneigenaren wil ik hem alleen aan een superplekje toevertrouwen. Is het realistisch om voor de verkoop rond is een keer bij de nieuwe mensen op stal te kijken (uiteraard in overleg met henzelf)? Ik zou het mezelf gewoon niet vergeven als hij slecht terecht komt. Qua uiterlijk is het een kinderpony, maar qua gedrag absoluut niet. Het is een goed opgevoede en zeker geen gemene Pony maar je moet wel duidelijk zijn, ik heb nog geen 12jarige gezien die sterk genoeg in de schoenen staat bijvoorbeeld. Als volwassene moet je er maar net zin in hebben om met een Pony thuis te komen, en er dan ook nog op te passen (Grote C/kleine D).
Pony heeft zomereczeem maar is met een deken op goed te doen, heeft vorig jaar na een verhuizing wel weer last gehad maar dat ging dit jaar gelukkig een stuk beter. Immuuntherapie is opgestart, alle opstartkosten zijn betaald en mocht de nieuwe eigenaar dit willen voortzetten kost het ongeveer €30 in de maand. De hoop is dat hij de deken uiteindelijk niet meer op hoeft.
Als 1e stap heb ik me bij een aantal facebookgroepen aangemeld om te kijken naar de vraagprijzen van soortgelijke pony's.
Hij heeft niet in de sport gelopen omdat dit mijn ambitie nooit was. Hij kan leuk springen en qua dressuur zou ik het als basis + omschrijven? Ik denk als ik hem een paar weken zou trainen zouden we wel een prima L proef kunnen rijden. Spullen mogen ze er allemaal bijhebben, zadel, hoofdstel, nog een aantal (nieuwe) eczeemdekens, eindeloos veel dekjes etc
Ik gun hem het beste en als ik dan echt eerlijk ben is dat niet meer bij mij. Wie heeft tips? Alvast bedankt.

Oja, afstamming onbekend, zit van alles in en hij heeft wel een leuk kleurtje. Ruin.

scrabbel

Re: Pony verkopen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:12

Er zullen mensen zijn die het oke vinden als je langskomt. Ondanks dat ik niks te verbergen heb (24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer, schuilstal, droge grond etc) zou ik hierop de pony laten staan. Wie geeft de garantie dat je in de toekomst niet onverwachts op de stal staat en met alles gaat bemoeien. Ik heb helaas rare dingen zien gebeuren. Op het moment dat je het dier hebt verkocht heb je geen rechten meer, hoe hard dat ook klinkt. Als je hem niet los kunt laten is de enigste optie hem zelf houden.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 17:25

Ik woon 500km verderop en kom "even" terug om de pony op te pakken en te verkopen. Ik kan hem wel loslaten maar wil er wel alles aan doen om te zorgen dat hij een goed plekje krijgt.
Verder hoef ik echt niet langs te komen, wekelijkse foto updates of wat dan ook. Als de nieuwe mensen af en toe iets laten weten vind ik dat leuk maar hoeft natuurlijk niet. Zolang hij maar goed terecht komt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:28

Je kan dan voorstellen pony weg te brengen. Je dringt niet op, brengt de pony en krijgt een idee :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:05

Ik denk dat wat realistisch is moeilijk op voorhand moeilijk te bepalen is. Waar de een op afknapt, is voor de ander helemaal normaal. Ik denk dat als je goed oren en ogen open houdt bij de bezichtiging je al wel kan inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt. Maar puntje bij paaltje is verkoop op dat vlak altijd een risico. Zelfs een gouden huisje nu is geen garantie voor de toekomst.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 18:30

:)* dankje!
Cioccolato schreef:
Je kan dan voorstellen pony weg te brengen. Je dringt niet op, brengt de pony en krijgt een idee :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:35

Maar op dat moment is de koop toch al rond?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 18:51

Prima plekje, je bent wezen kijken. Een jaar later verhuur de pony.
Kijken naar het nieuwe huisje is niets waard.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:14

Ik heb afgelopen zomer mijn pony verkocht na 12 jaar. Ik heb een eerlijke advertentie gemaakt maar ook zelf mensen via fb benaderd die een pony zochten waarvan ik dacht dit past.
Ik heb veel reacties gehad maar was heel selectief veel vragen stellen al op voorhand en zo viel bijna iedereen af. Uit eindelijk is er 1 gezin gekomen ik had alles al nagetrokken en nagekeken en toen ze kwamen heb ik alleen maar gekeken na al die jaren ken je pony door en door en zie je of het past.
Ik zag op dat moment dat het werkelijk liefde op het eerste gezicht was. Ik word sinds de zomer nog steeds wekelijks op de hoogte gehouden ben inmiddels 2x langs geweest en ben hem mee weg wezen brengen.
De pony is echt zo positief veranderd door alle rust die daar heerst en hij staat als een god in Frankrijk. Ik had hem dit nooit kunnen bieden.

Ze bestaan dus wel de perfecte huisjes.

Qua prijs had ik er veel meer voor kunnen krijgen maar ik vond een 5 sterren huisje veel belangrijker. Als vraagprijs had ik er wel een hogere prijs bij staan puur om de koopjes jagers ect gelijk buitenspel te zetten.

Dus mijn tip geduld hebben en je tijd nemen om een huisje te vinden
Laatst bijgewerkt door F_inley op 26-02-26 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:16

Gini schreef:

Betalen bij afleveren en anders rij je gewoon weer weg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:46

Paar jaar geleden had ik mijn Shetlander te koop.
Ook niet je ideale kinderpony. Heeeel veel reacties van ouders die vroegah wel eens hadden gereden en nu een eerste pony zochten voor hun kind. Of mensen die een grasmaaier zochten. Sorry, niet passend en niet wat ik zocht.
Ik had ook de eis dat hij niet direct mee ging. Ik wou bedenktijd van beide kanten. (Heel veel reacties dat ze wel direct met trailer zouden komen. Nope, geen goed gevoel bij).

Het heeft wat langer geduurd maar ik had wel de perfecte match gevonden. Hij zou het beter krijgen dan hier joh.
Ze hadden een filmpje gestuurd van waar hij terecht zou komen en we zijn 2 weken later nog eens gaan kijken (ik ging naar het buitenland dus daarom zo snel al).

Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Je kan eisen wat je wilt maar mogelijk duurt het dan wel langer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 19:50

rien10 schreef:
Prima plekje, je bent wezen kijken. Een jaar later verhuur de pony.
Kijken naar het nieuwe huisje is niets waard.

Ik bedoel natuurlijk “verhuist de pony”.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 20:10

Het is geen garantie maar het zegt niet niets.
Nyaleti; dat klinkt perfect! Ik wil hem eerst een beetje oppakken, vind ik wel zo eerlijk naar hem toe ook voordat er vreemde mensen komen rijden.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:26

Klinkt niet als een pony die veel kans maakt goed terecht te komen .Zal zo ie zo in de lagere prijsklasse verkocht worden .
Als je hem een goed leven wil garanderen zou ik hem zelf houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:05

Geen kinderpony en eczeem. Dat drukt de prijs. Ts zegt dat hij een bijzonder kleurtje heeft. Wat dan? Een mooi of bijzonder uiterlijk verhoogt weer de prijs voor degenen die dat belangrijk vinden maar smaken verschillen ook nog.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:14

Cioccolato schreef:
Gini schreef:

Betalen bij afleveren en anders rij je gewoon weer weg.

Officieel heb je al een mondelinge overeenkomst waar je ook niet zo maar onderuit komt. Of je moet echt heel duidelijk afspreken dat de koop pas definitief is als je de pony komt brengen.

Maar zoals gezegd is geeft het geen enkele zekerheid dat de pony niet verkocht of verhuisd wordt naar een andere plek.

Dan zou je hem zelf moeten houden en een leaser kunnen zoeken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:07

Kidde schreef:

Of hem zelf houden en naar een rusthuis brengen. Dat is vaak goedkoper dan een pensionstal en je hebt er amper nog werk aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:15

Lieser schreef:
Kidde schreef:

Of hem zelf houden en naar een rusthuis brengen. Dat is vaak goedkoper dan een pensionstal en je hebt er amper nog werk aan.

Deze pony zit momenteel in een medisch traject om van het eczeem af te komen. Dat zou 30 euro per maand zijn, dat is niet erg maar waarschijnlijk moet hij dan elke dag zijn medicijn krijgen? Ik vraag me wel eens af hoe rusthuizen dat doen omdat daar vaak ,zeker in de zomer, 24\7 weidegang is. Er zijn meer soorten medicijnen die dagelijks toegediend moeten worden.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 11:43

anjali schreef:
Deze pony zit momenteel in een medisch traject om van het eczeem af te komen. Dat zou 30 euro per maand zijn, dat is niet erg maar waarschijnlijk moet hij dan elke dag zijn medicijn krijgen? Ik vraag me wel eens af hoe rusthuizen dat doen omdat daar vaak ,zeker in de zomer, 24\7 weidegang is. Er zijn meer soorten medicijnen die dagelijks toegediend moeten worden.

Dat zijn een aantal aannames die niet kloppen. Van eczeem afkomen is (momenteel) nog onmogelijk. Hij krijgt een maandelijks prikje met een flacon wat speciaal op zijn allergieën is ontwikkeld.

Ik ben niet op zoek naar tips over hoe ik hem toch zelf aan kan houden, deze beslissing is niet over 1 nacht ijs gegaan :)

Als ik 'm zou wegbrengen zou ik hem echt niet zomaar weer meenemen, maar vind het wel fijn om even te zien waar hij terecht zou komen.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:51

Hele moeilijke keuze! Ik heb 3 jaar terug voor dezelfde keuze gestaan. Weliswaar was mijn pony een (sport)shet en helemaal gezond. Maar ik wilde haar absoluut niet weg doen als kinderpony. We deden fanatiek mennen en dat was ook hetgene waar ze gelukkig van werd. Al was ze ook super lief voor kindjes!

Ik heb toen zelf een oproep geplaatst op Facebook en daar veel reacties op gekregen. Een sprong er echt uit voor me. Eerlijk verteld dat ik het eigenlijk nog niet helemaal zeker wist maar bij de juiste klik en goed gevoel ik haar wel weg zou willen doen. Veel app contact gehad, ze is een keer langs geweest op stal bij ons, ik ben een keer (zonder pony) bij haar thuis geweest om te kijken waar ze terecht zou komen (werkelijk waar een paradijsje). Toen er een nachtje over geslapen en de knoop doorgehakt. De nieuwe eigenaresse heeft haar toen zelf opgehaald bij ons. Ik mocht daarna altijd langs komen en we hadden afgesproken dat ze eens in de zoveel tijd even zou appen met me. Was echt een onwijs lieve vrouw.

Ik ben uiteindelijk nooit meer langs geweest, puur omdat ik dat zelf te pijnlijk vond en er nu helemaal geen behoefte meer aan heb. Het appen hebben we wel lang volgehouden! :D Maar uiteindelijk hoorde ik steeds minder en minder en dat is ook helemaal prima. Ik ben heel blij dat het zo gegaan is. Het moment dat ze werd opgehaald was echt heel erg pijnlijk en moeilijk, maar nadat ik had gezien waar ze terecht kwam had ik er zoveel vrede mee! Dus er zijn zeker wel mensen die dat doen hoor. :) Ik heb het zelf ook met mijn honden en hun vorige baas gedaan.

Heel veel succes en sterkte TS! Dappere keuze.