Supplement voor ouder paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Supplement voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 23:27

Mijn liefste fjord mag hopelijk in april de 31 aantikken. Ze is gezond, ze is blij en ze ziet er fantastisch uit. We merken alleen dat het opstaan wat meer moeite gaat kosten en dat ze even op gang moet komen wanneer we een stukje wandelen, stijfheid dus. Ze heeft toen ze 23 was verschillende peesblessures opgelopen. Na flink revalideren is ze uiteindelijk op volledig pensioen gekomen en is ze al een tijdje het mooiste sierraad van de wei, er zitten dus weinig spieren meer aan.

Nu zou ik haar graag wat geven dat haar kan helpen met haar stijfheid voor haar gewrichten, pezen, spieren. Ik heb haar indertijd met haar blessures een flinke tijd NAF superflex gegeven. Nu is ze ondertussen natuurlijk ook hoogbejaard en is iets anders misschien ondertussen passender. Ik heb veel gelezen, maar er is zoveel aanbod dat ik toch benieuwd ben, waar denken jullie aan bij een ouder paard die niet meer in het werk staat?

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 00:19

Mijn dame op leeftijd krijgt sinds 1,5 jaar ook supplementen bijgevoerd, en dat doet haar duidelijk goed. Met wat geluk mag ze eind april de 27 jaar aantikken.

Nu is haar situatie iets anders omdat ze Cushing/ PPID heeft. En daarvoor al 12 jaar medicatie krijgt.

Haar "Nutri drink" of zoals we haar supplementen prakje noemen bestaat uit:
-0,5kg sport muesli van voermeesters
- 24 gram magnesium citraat poeder oplosbaar in water. (Per zakje 400mg citraat)
- 30 gr electrolyten van vitalstyle of van een andere leverancier.
- een handje electrolyten slobber van voermeesters.
Aanmaken met water& na wat wachten voeder tijd.

Afhankelijk van haar vorm kan het iets meer of minder zijn van de verschillende ingrediënten.

Sinds een jaar krijgt ze dit consequent elke week. En we merken veel positief verschil.

Soepeler bewegen, makkelijker voetje geven, beter overeind komen. Betere vacht, minder stal benen. En signalen komen beter door. Wat zeker gezien haar Ppid erg fijn is.

Zolang ze het goed blijft opnemen gaan we door. Het blijft een ouder paard.
Dit uiteraard naast het goed standaard voer& stal management. Het gaat om het totaal pakket.

Paardlief is erg content met haar aanvullende "Nutri drink/ proteïne gebakje".

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:54

Ik voer duivelsklauw. Weet niet of je dat al eens geprobeerd hebt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 08:59

Mijn oude merrie doet het altijd heel goed op de bodybuilder van Mijten/hippalgo.
Deze
https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... YNm_3aH5iI

Als ze dit krijgt is ze net even wat ronder op de billen, is wat vlotter,wat vrolijker.
En zorg er voor dat ze veel lopen, voer en drinken ver uit elkaar zetten want bewegen is toch het beste voor de gewrichten.

Maddy_Paola

Re: Supplement voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:42

Ik ben zelf voor mijn oudje heel tevreden met de gewrichtskruiden mix van kramer, maar wil je een supplement of kruiden?
Kurkuma met zwarte peper schijnt ook te werken maar deed hier niets, boswelia heeft werking, en zo nog veel meer kruiden. Het is natuurlijk per paard verschillend wat werkt.
Duivelsklauw heeft vooral ook een pijnstillende werking.

Kruiden hebben wel paar weken nodig om de werking goed te zien, maar zijn wel de puurste vorm om te geven.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 11:37

Dank jullie wel voor de reacties!

Duivelsklauw heb ik nog niet geprobeerd, daar zou ik ook eens naar kunnen kijken. De rest ga ik ook eens bekijken. In principe maakt het mij niet uit of ze kruiden of een supplement krijgt, zolang ze er wat aan heeft, maar dat is uiteraard ook uitproberen.

Ze staat in principe het hele jaar zoveel mogelijk in de wei en loopt dus wel wat af, maar soms gaat dat niet. Ze staat dan wel in een uitloop en niet in een box dus ze blijft wel wat bewegen en uiteraard maken we dan wat vaker wandelingetjes als de hand, maar als ze op de uitloop staat merk je dat ze automatisch meer ligt en dan merken wij dus ook dat ze wat stijver is.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:41

NAF Superflex heeft ook een senioren variant geloof ik. Ik geef ook alleen NAF superflex, ik heb andere dingen geprobeerd maar daar merkte ik geen verschil bij.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:48

Duivelsklauw mag je maar een maximaal aantal weken achter elkaar geven omdat het ook op o.a. de maag kan inwerken. Werkte bij mijn oudje wel goed, zag vrij snel dat hij zich fijner voelde.
Alternatief is boswellia. Het is minder sterk qua werking, maar kan wel langdurig worden gegeven.
Ik combineer het met glucosamine-msm en hij doet het er op het moment goed op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:57

BrankaZ schreef:
Duivelsklauw mag je maar een maximaal aantal weken achter elkaar geven omdat het ook op o.a. de maag kan inwerken. Werkte bij mijn oudje wel goed, zag vrij snel dat hij zich fijner voelde.
Alternatief is boswellia. Het is minder sterk qua werking, maar kan wel langdurig worden gegeven.
Ik combineer het met glucosamine-msm en hij doet het er op het moment goed op.

Klopt inderdaad, het is ook echt niet goed voor paarden met maagzweren. Het is een natuurlijk alternatief voor pijnstillers, maar qua bijwerkingen hetzelfde. Soms kan je dan nog beter metacam oid geven omdat je dat dan in veel gerichter doseringen en laag kan geven. Maar inderdaad ook niet voor de lange termijn.

Een supplement met glucosamine, msm en eventueel kurkuma werkt vaak goed bij slijtage.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:03

Ik geef al jaren duivelsklauw zonder te stoppen en nog nooit geen problemen gehad.
Volgens mijn da is het een beetje kiezen tussen 2 kwaden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:03

Wel goed opletten of er geen symptomen zijn van Cushing....
Ik had duivelsklauw en glucosamine besteld voor mijn 33 jarige, maar glucosamine is blijkbaar niet verstandig bij Cushing, dus mijn sportpony krijgt die nu maar.. duivelsklauw krijgt hij nu wel, pas een paar dagen dus moet nog even kijken of hij er echt iets aan heeft.

Mocht iemand nog iets weten wat ook bij Cushing gegeven kan worden?
(Hier krijgt hij overigens geen medicijnen voor, maar kan aan zijn vacht wel zien dat hij het hoogstwaarschijnlijk heeft)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:05

Sky_As schreef:
Wel goed opletten of er geen symptomen zijn van Cushing....
Ik had duivelsklauw en glucosamine besteld voor mijn 33 jarige, maar glucosamine is blijkbaar niet verstandig bij Cushing, dus mijn sportpony krijgt die nu maar.. duivelsklauw krijgt hij nu wel, pas een paar dagen dus moet nog even kijken of hij er echt iets aan heeft.

Mocht iemand nog iets weten wat ook bij Cushing gegeven kan worden?
(Hier krijgt hij overigens geen medicijnen voor, maar kan aan zijn vacht wel zien dat hij het hoogstwaarschijnlijk heeft)

Laten testen en evt starten met medicijnen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:09

Nee, vind ik geen optie.
Van de bijwerkingen van de prascend word ik ook niet bepaald blij, buiten alle kosten (hij staat al op volledige ruwvoer vervangers).

En het is ook niet zo dat hij last heeft, maar op zijn leeftijd zal hij best wat artrose ergens hebben, dus als ik dat met een supplement kan ondersteunen wil ik dat wel doen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:13

Bijwerkingen is ook maar afwachten, ik heb er 2 op medicatie en beiden 0 last van bijwerkingen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:14

Hij heeft verder geen klachten, dus ik los het liever met een supplement op dan met dure medicijnen...
Nu ben ik qua dat sowieso misschien wat alternatief te noemen hoor ;)
Medicijnen komen er hier alleen in als het echt niet anders kan, of een kwestie van leven of dood is :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:44

Sky_As schreef:
Hij heeft verder geen klachten, dus ik los het liever met een supplement op dan met dure medicijnen...
Nu ben ik qua dat sowieso misschien wat alternatief te noemen hoor ;)
Medicijnen komen er hier alleen in als het echt niet anders kan, of een kwestie van leven of dood is :)

Je kan het proces van PPID wel vertragen natuurlijk met medicijnen, misschien iets om in het achterhoofd te houden. Hier ook twee PPID-ers op medicijnen die ontzettend zijn opgeknapt. Van één dacht ik ook dat hij geen niet symptomen had, maar hij is beter in zijn vel en vacht gaan zitten. Het viel zelfs de zadelmaker op die natuurlijk al een paar maanden niet geweest was.

Voor TS heb ik qua supplementen verder geen tips, veel is helaas niet wetenschappelijk bewezen natuurlijk. Wel zou ik zorgen dat je een goede vitaminebrok geeft en voldoende eiwitten. Zelf geef ik ook Bodybuilder van Mijten. Gezien de leeftijd zou ik ook zeker op PPID testen mocht dat nog niet gedaan zijn. Een hoop paarden lopen er mee rond zonder dat de eigenaar dit weet.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:57

heidiLOVER schreef:

Duivelsklauw heb ik nog niet geprobeerd, daar zou ik ook eens naar kunnen kijken. De rest ga ik ook eens bekijken. In principe maakt het mij niet uit of ze kruiden of een supplement krijgt, zolang ze er wat aan heeft, maar dat is uiteraard ook uitproberen.

Ze staat in principe het hele jaar zoveel mogelijk in de wei en loopt dus wel wat af, maar soms gaat dat niet. Ze staat dan wel in een uitloop en niet in een box dus ze blijft wel wat bewegen en uiteraard maken we dan wat vaker wandelingetjes als de hand, maar als ze op de uitloop staat merk je dat ze automatisch meer ligt en dan merken wij dus ook dat ze wat stijver is.

Krijgt ze vitamine e bij? Zomers zit dit genoeg in gras, maar in hooi en wintergras zit er een stuk minder

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 14:13

X2305 schreef:
NAF Superflex heeft ook een senioren variant geloof ik. Ik geef ook alleen NAF superflex, ik heb andere dingen geprobeerd maar daar merkte ik geen verschil bij.

Wel? Dan kan ik daar evt. ook nog naar kijken inderdaad, maar mijn idee hielp dit toen wel. :)

De poeders met gewoon alleen glucosamine, msm werden toen ook aangeraden, maar gaven toen geen verschil. Nu zou ze het natuurlijk wel krijgen voor iets anders dan haar blessures dus wie weet wat het nu doet.

Bodybuilder van Mijten ben ik nog niet tegengekomen in mijn zoektocht en zal ik ook even bekijken.

Ze heeft in ieder geval zeker geen cushing, daar is kort geleden nog op getest. :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 14:15

Maddy_Paola schreef:
heidiLOVER schreef:

Krijgt ze vitamine e bij? Zomers zit dit genoeg in gras, maar in hooi en wintergras zit er een stuk minder

Nee geen vitamine E, doet dat ook wat voor de stijfheid of bedoel je dit in het algemeen? Ik ga het in ieder geval ook bekijken!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:20

SECTOLIN GLUCOSAMINE, CHONDROÏTINE & MSM

Die van mij heeft er veel baat bij

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 14:51

mijn oudje kreeg van Horseflex Jointpower hyaluronzuur, curcuma en duivelsklauw (grof en vloeibaar).
hier heeft ze het jaren heel goed opgedaan en nooit problemen met de maag oid gehad.

als ik kijk naar de pure inhoud vind ik Horseflex toch wel 1 van de betere qua zuiverheid, balans van de ingrediënten en kosten. (Jointpower is glucosamine, msm, chondroïtine).

voor de bovenlijn en de spieren zou de Mijten/hypalgo bodybuilder ook een fijne aanvulling kunnen zijn.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:17

Sky_As schreef:
Nee, vind ik geen optie.
Van de bijwerkingen van de prascend word ik ook niet bepaald blij, buiten alle kosten (hij staat al op volledige ruwvoer vervangers).

En het is ook niet zo dat hij last heeft, maar op zijn leeftijd zal hij best wat artrose ergens hebben, dus als ik dat met een supplement kan ondersteunen wil ik dat wel doen.

Evt. Hilton Herbs cushing. En Prascend heeft juist zin om erger te voorkomen, zoals bijv hoefbevangenheid.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:44

Ik geef Joint power van Horseflex aan de ene, curcumix souplesse aan de andere, en beide krijgen magnesiumcitraat erbij en wilgenbast (alles van horseflex). Het is even proberen wbt joint power en curcumix. Ze zijn vergelijkbaar qua werking, maar mijn ene paard werd van de curcumix erg kijkerig en schrikkerig van terwijl het normaal de rust zelve is. Horseflex kon dat trouwens niet thuisbrengen, is geen normale bijwerking...

Af en toe krijgen ze een week lang 6 tabletjes traumeel (voor mensen) en daar boek ik ook goede reusltaten mee.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:47

Als ik je verhaal zo lees is de bespiering afgenomen en kun je gezien haar leeftijd verwachten dat ze gedoe heeft in gewrichten. Ik zou dan eiwitrijker gaan bijvoeren voor de opbouw van spieren; als je de posts leest van Daihyo vind je daar zeker goede tips voor. Ik voer graag wisselend Coolstance Copra, Esparcette en Zupa.

En dan vind ik dit een mooi product ter ondersteuning van gewrichten: https://www.florispharma.com/winkel/paa ... ed-powder/

Niet perse goedkoop maar Floris Pharma gebruikt alleen pure en super goed opneembare ingrediënten. Dus wat je voert is zeer effectief. Ik heb het een tijd gevoerd na een operatie van mijn paard. Hij is heel mooi en vlot hersteld. Ik weet natuurlijk niet hoe dat gegaan zou zijn als ik t niet gevoerd had.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:49

Ik heb dan wel geen ouder paard maar ik geef naf m fit. Zit kurkuma in en andere stoffen zodat je niet alles los hoeft te geven. Ik merkte binnen een week echt een verschil